Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9982 totalt) |
Nissan 350z som banmötesbil
Jag har i dagarna blivit ägare till en ny Nissan 350z. Bilen har V6:a, bakhjulsdrift en enklare LSD. Så långt är väl det ok men bilen väger ca 1550kg. Hur stort handikapp är vikten i det här fallet? Jag är övertygad om att jag kommer ha kul på en bana i den här bilen men går det att åka fort med en så tung bil? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Jag tror att du kan ha hur kul som helst med "brukshinken"
![]() Jämfölrt med många Audi & BMW så är din kärra att betrakta som lätt. om man får tro motorpressen ska balansen vara underbar i 350Z. Häng på till Gotland i maj vet ja. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
och här smyger det runt alfister lite varstans! Kul att se dig här! Jag tror att GR i maj är en väldigt bra idé. Är det öppet för anmälan redan nu?
Enligt pappren ska det vara 53/47 och det känns bra det lilla jag kört provexet med sommardäck på vinterväg. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Nix, men den borde vara på G snart. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Det finns en väldigt intressant Best Motoring-special om 350;in som jag tycker du borde försöka lägga vantarna på. Vad jag minns så gick dom bland annat igenom aerodynamiken och lite intressanta detaljer som hur sittpositionen är anpassad för att hjälpa blicken hamna i rätt höjd. Tyvär gick jag miste om en hel del information då textningen funkade dåligt, men med lite tur så finns den att hitta med bra textning också.
Hursomhelst verkar den samlade motorpressen tycka det är en seriöst snabb bil. Jag har bland annat sett den jämföras med BMW M3, som ju bevisligen är en mycket potent bil. Så Nissen bör vara snabb trots hög vikt, men det är såklart ingen anledning att inte lätta den. Borde ju gå att få ned till 1300Kg vilket lär göra stor skillnad. ![]() |
||||
den skivan har jag..... (kan se om jag kan bränna en kopia till dig - såklart utan kostad) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Du har pm... ![]() _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Jo en silverfärgad Spider V6. Ingen GTV dock...
![]() Så om jag gissar vilt: har vi en gemensam polare som är före detta EVo IV ägare? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Nissan 350Z verkar åtminstone vara skoj på Sturup
![]() ![]() Det var ett par på träffen i höstas som du kan läsa om här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit: [OT] Jag vill inte svara Anders nedan med ett inlägg här i Björns tråd så: Ja, Anders det är neon på min bil ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Nu blir det väldigt OT här.... men...
Det där blåa skenet du har under nummerplåten... det är väl inte..... ![]() NEON?????!?!?!?!?!! ![]() ![]() |
||||
ohhhh yes ![]() Hur är nya bilen då? Matte nämnde att du hade köpt en ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Då är jag med! Ja jag har inte hämtat ut bilen än eftersom jag tänkte skjuta på vinterdäcksköp till nästa vinter och det här underlaget är väl inte riktigt lämpligt för sommardäck. Men såfort vi får några dagar med temperaturer över nollan så rullar jag iväg till Bromma och hämtar henne. ![]() Av det jag provkört så här långt så går hon väldigt bra, ska man klaga på nåt är det att vridmomentkurvan är så jämn att accelerationen inte känns så hårig som den ju är. PS (Evo VI menar jag förstås) _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Ahhhh men sommardäck o rwd e väll kul
![]() om du vill kolla lite forum och så för 350z så har jag ett som är rätt bra. http://www.my350z.com/ Där finns det många reviews på olika delar bland annat o måååånga användare nivån kan vara rätt låg ibland. Men mycket lärorikt för delarnas skull. ![]() Sen har du ju Zklubben i sverige oxå ![]() Mycket nöje så syns vi ![]() _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Välkommen in på www.zclub.nu och www.speedfreak.nu om du inte redan hittat dit! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Hej Peter! ![]() Spidern är just nu till salu och jag räknar med att sälja den under våren. Så sen är man o-Alfist ett tag. ![]() _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Lyfter lite i den här tråden med en utökning av frågeställningen - som involverar även vardagsfrågorna på sin bruks- och banvagn:
* Vilka varianter finns av 350Z? * Hur är den att äga? Driftsäkerhet, reservdelar, service, etc? * Vad kostar den att äga? Försäkring, bensinförbrukning, etc? * Hur är den som vintervagn? Värme, ljus, etc? * Vanliga fel? * Trim- och tillbehörstillgång? Finns störtbåge, stötdämpare etc? Lämpliga mods och chassijusteringar? * Bra eller anus? |
||||
* Vilka varianter finns av 350Z?
- De tidiga årsmodellerna 2003 - 2005 tror jag hade 276 europeiska hästar och 287 amerikanska, gissar på olika mätnormer. någon? - Runt 2005 kom en limited edition Med 300 hästar. - Från 2006 har alla 350Z 300 hästar - De finns som tvåsitsig coupé eller tvåsitsig cab med tygtak. - Coupén finns även som GT vilket endast innebär lite mer lullull som farthållare och större stereo. Ingen skillnad på motor och väghållning. De flesta svensksålda är GT. - De flesta svensksålda bilarna har även smidda 18-tumsfälgar från RAYS-engineering. Se till att få med dem för har någon bytt så är risken stor att de nya är tyngre. * Hur är den att äga? Driftsäkerhet, reservdelar, service, etc? -Driftsäkerhet, det är en Nissan och de är inte så många steg efter toyota i driftsäkerhet så den biten ska inte vara några problem. - Vissa av bilarna har 3 års fri service, det är väldigt snurrigt med vilka som har det och vilka som inte har det så kolla med Nissan när du hittat en bil som intresserar dig. * Vad kostar den att äga? Försäkring, bensinförbrukning, etc? - Försäkring vet jag inte, min var leasingbil. Bensinförbrukning, jag drog ofta runt 1,7 när jag hårdkörde i stadstrafik. När jag pendlade till södertälje på E4:an var jag ibland nere i 0,8. Så det är vad man kan förvänta sig av en modern prestandamotor. Värt att notera är att den bara tar 98 oktan eller bättre. * Hur är den som vintervagn? Värme, ljus, etc? - Xenonljuset lyser helfint, värme vet jag inte så mycket om eftersom det var vår när jag tog ut den. Men den kan vara lite giftig när den skickar ut baken så slå av antisladdsystemet med eftertanke när det är vinter eller regn. * Vanliga fel? - CDn hackar när den är kall. Tidiga årsmodeller hade problem med hjulinställningen fram och åt däck. På min så drog sexans synkring. * Trim- och tillbehörstillgång? Finns störtbåge, stötdämpare etc? Lämpliga mods och chassijusteringar? - Det tråkiga med 350Z är att den är rätt "klar" från början. Så motoreffekt och väghållning är väl balanserat tillsammans. Den stora utmaningen om man vill köra på bana är att bota den masssiva understyrningen. Bredare framdäck och ställbara krängare lär vara en idé. I USA finns tonvis med trim och väghållning. Det mesta går att ändra på. Modifierade a-armar, camberjusteringskit, dämpare, coilovers, kompressor, bi-turbo etc. Burar minns jag inte... * Bra eller anus? - Skrämmande bra för det mesta men det är ingen Alfa. (Ja, jag är allvarlig, rent känslomässigt är det något som fattas) . På bana var den en besvikelse men det går säkert att modifiera bort... _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
hejsan.. Grattis till ett bra utgångsobekt till snabb bil.. Har du föresten sett Best motoring filmen där dom testar 6-7 tunade Z350 på Tzukuba? bla en Esprit 350 med 350 sughästar.. lät underbart.
_________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Bäste herr Björnbuse, det där var precis det uttömmande svar jag hoppats på att få. Tack!
![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9982 totalt) |