Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga gatreggad bil för att rejsa med?
3089 besök totalt

Vilken lågkostnadsbil skulle du välja att bygga och rejsa med?
Av Elise-typ!
54%
 54%  [ 25 ]
Av Se7en-typ!
45%
 45%  [ 21 ]
Totalt antal röster : 46

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Bygga gatreggad bil för att rejsa med?

Eftersom jag inser att jag inte kommer att vilja bygga om Sciroccon tillräckligt för att den ska bli lagom rejsig så blir det till att klura ut något annat. En bil av Se7en-typ har förefallit lockande men den är ju egentligen lagom antik. Att Colin gjorde den konstruktionen (liten bil med motor fram och bakhjulsdrift och minimal kaross) när den kom är inte svårt att förstå. Antalet tillgängliga vettiga drivlinor för framhjulsdrift var i princip obefintligt. Men om han hade gjort något liknande idag så hade han säkert gjort som sina efterträdare på Lotus och gått på mittmotoralternativet så som det är i Elise (han har ju byggt enkla mittmotorbilar tidigare). Idag är det ju svårare att hitta lagom kompakta, billiga, starka motor-drivlinelösningar för bakhjulsdrift än för framhjulsdito.

Så frågan är vilket som blir enklast/billigast? Att bygga en traditionell locost eller ta drivlina från en lagom potent framhjulsdriven bil och montera den bakom ett par stolar á-la Elise? Det som blir knepigare i Elise-varianten är att få till karossen kan jag tänka men även här borde det finnas snikna alternativ om man tänker efter lite.

Vad hade ni valt och varför?

Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Jag byggar på en Se7en.

Varför :

Det är mitt första bygge, och mht se7en finns hjälp att få. Det finns inte många, ramar, kits, färdiga delar osv att köpa, dvs mistaken är redan gjort av andra

(Nästa bil blir dock en mittmotor)

T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Jag röstade på Se7en.
Saker jag ser som + är bla:
1. Är väldigt lätt att hitta info och få kontakt med personer som byggt tidigare/håller på.
2. Man kan själv välja hur svårt projekt man vill satsa på.
3. Viktfördelningen är bra.
4. Totalvikten blir riktigt låg (med tex motorcykelmotor)

Saker jag ser som - är bla:
1. Man får inget unikt.
2. Utmaningen är mindre.

Går själv i tankarna om att bygga just en Se7en.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Banåka eller Tävla?
om du vill tävla så är ju utbudet av klasser där gatreggat passar in ganska begränsat.

Hur "gatreggat" ska det va? Precis så att den går igenom som amatörbygge och måste trailas av bekvämlighetsskäl eller en limo som endast moddats i chassi och motor så att den kan klarar av några varv på banan.

Sylva R1ot kanske om du skippar komforten. Uppskattad kostnad £6000 2004.

Att stoppa en mittmotor (ev. MC) i en befintlig kaross/ram borde väl vara det billigaste sättet att komma framåt med ett amatörbygge. Men det blir mycket jobb.
Nu fungerar ju smilisarna igen

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Mjo att det finns kopiösa mängder med delar och erfarenheter runt Se7en gör ju det onekligen attraktivt men å andra sidan är det verkligen så mycket enklare om man ändå hade tänkt att bygga chassiet och det mesta runt om själv? och blir det rejsigare? och billigare?

När det gäller banåka så är det kanske inte primärt tävlande jag hade tänkt mig.

och komforten får väl vara mer åt motorcykelhållet än bilhållet. D v s med lite bra kläder och frekvent rastande så kan man ta lite turer runtom i landskapet.

Sylvian är ju lite så jag hade tänkt. Fast inte så vek.

Edit: Man ska helst slippa trailer för att ta den till banträffar.

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Utan någon erfarenhet på området skulle jag säga Seven.. En lättare bil får man ju leta efter.. Och då hittar man oftast bara formelbilar..
Den bilen måste ju vara helt klockren för bana/konbana. Lagom motor på det och vips har man en potent banbil.

Visst är det gammal konstruktion, men det måste väl ändå finnas en hel del beprövad nya teknik till den i form av stötdämpare m.m.? Det tävlas ju en del med de..

Nåja. Det är vad jag hade satsat på iallafall.

Västerås
Här sen Sep 2004

För att vara en aning partisk i målet så skulle jag säga Se7en. Det är enkelt och ganska billigt att börja med. När man sedan fått smak på byggandet och körandet kan man snegla på mittmotorvarianterna.
Generellt kan man säga att ju mer kaross, desto svårare att få det snyggt utan allt för många svordomar

Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

Jag har också gått i tankarna att bygga nått men det får vänta tills man har jobb och nånstans att meka
men min ide var att försöka hålle det så enkelt som bara går och sno delar och ideer från olika håll

sen när det gäller 7orna så ska de väll inte vara så säkra ifall man smäller och detta pga att det är för lite stål som skyddar föraren (en riktig bur på den skulle ändra på det men då ökar de i vikt med )

min tanke var att bygga på bubbla delar eller rättare sakt modifieringar till bubblan
grund till ram
http://www.rorty-design.com/content/beetle.htm
http://www.germanlook.com/Forums/showthread.php?t=6197&page=1& . . . .

sen bygga på en ram som passar nån kaross typ buggy eller nått annat som finns för att bulta på direkt på plattan så som
http://mini66.pointclark.net/mania/beforePaint/index.htm
http://www.thunderranch.com/
som nått förslag sen kan det ju vara kul att ha nått helt eget och ta lite från olika bilar som
http://www.supercarsnz.com/index.html
eller lotus 340r eller vad som helst
sen så skulle väll det höjas en del ögorbryn om nån kom till en banträff med en beach buggy och lyckas prestera ganska bra

(bara en tanke från min sida)
(som inte är helt genomtänkt än men nått som kan vara värt att tänka på)

Jönköping
Här sen Sep 2005

Att ha nåt som ingen annan har tilltalar mig personligen väldigt mycket, så jag lägger min röst på den ovanligare mittmotorvarianten. Dessutom har jag nyss köpt en MR2 och blivit påverkad...

Ur ditt perspektiv finns det ju som du säger mycket potenta motorer/drivlinor för framhjuldrift nuförtiden.

Buell XB12S -08
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Rullen: Med all respekt, att först prata om säkerhet och sedan nämna bubblan känns lite dumt Synd att den inte har så mycket mer att erbjuda nuförtiden. Visst finns det massvis med delar men grunden är ju allt annat än modern och numera så är ju även skrotet dyrt. Och så lätt är den inte heller. Men det stora intresset för den har dock en fördel. Kommer till den nedan.

Som jag ser det så är karossen den egentliga stötestenen. För en Se7en så är det bara noskonen som man 'måste' köpa om man inte vill plasta själv. Resten är i princip plana plåtar med som mest en böj (som man säkert själv kan fixa genom att böja en plåt runt lagom PVC-rör). Det blir lite mer knepigt med en mittmotorbil om man vill ha det någorlunda snyggt. De två alternativen jag har kommit på är att man köper en kaross som skulle kunna passat på bl a Bubbla-chassie som:

Blir dock dyrare än en Se7ven...

Det andra alternativet är att bygga ett så snyggt chassie så att man inte behöver en kaross:

Men det är ju inte så lätt då...

När det gäller motorer och drivning så ser jag bara fördelar med mittmotoralternativet. Man kan ta hela paketet från en BX 19Gti 16V eller CRX Vtec (man behöver inte bry sig om att den snurrar på fel håll här ) och får utan trimmning något som är kompakt och får lagom effekt för att matcha 15kW/100kg samtidigt som priset inte drar iväg för mycket. Ska man ha motsvarande motoreffekt och vikt från något med frontmotor så vete katten vad som matchar.

Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

jag mena inte att man skulle använda bottenplattan från en bubbla utan ersätta det med nått liknande detta

som man sen bygger upp rör som passar karossen

och jag har för mig att det ska vara i 50x50 fyrkantsrör så det borde göra en del styrka så att säkerheten skulle stiga sen så är det ju en del jobb men det är det i vilket fall som helst

NL
Här sen Maj 2004

Jag skulle satsa på mittmotoralternativet. Det finns så många bra, kompletta motorer & växellådor som ger mycket för pengarna. T.ex. VAG 1.8T, Opel c20xe, Ford Zetec/Duratec, Honda V-tech......

Det finns även motorer växellådor som suttit på längden i frontmotorbilar, en massa Audi och vissa VW t.ex. som man kan stoppa in i t.ex. en Lotus Europa...

Det finns en mängd färdiga kits även för mittmotorbyggen, surfa runt lite så hittar du mycket.

Här är ett mittmotor-kit jag gärna skulle bygga, Lotus 23 replica:

Den väger runt 500 kg komplett.

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

DJ skrev:

Den väger runt 500 kg komplett.

Riktigt trevliga grejer, det där. thumbs up

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Trådstartare
DJ skrev:

Det finns en mängd färdiga kits även för mittmotorbyggen, surfa runt lite så hittar du mycket.

Något tips på vad jag ska använda för sökord?

Tur att du dök upp som har vettiga referenser. Europan är ju en klar favorit som jag tyvärr missade att köpa för 5 år sedan...

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Naqref skrev:
DJ skrev:

Något tips på vad jag ska använda för sökord?

Tur att du dök upp som har vettiga referenser. Europan är ju en klar favorit som jag tyvärr missade att köpa för 5 år sedan...

sök på nån frän bilmodells namn + "kit".
Eller köp ett par kit car tidningar i pressbyrån och kolla reklamannonserna.

Missade du nåt alldeles särskilt tillfälle för 5 år sedan, eller tycker du att Europan gått upp i pris rent allmänt?

Ny kulbil i garaget.
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004

Här är några förslag som jag hittade lite snabbt i Which Kit Car tidning som låg på jobbet. Har inte alls kollat på pris eller dylikt.

www.aeonsportscars.com
www.kellforms.com
www.minotaursportscars.co.uk
www.marlincars.co.uk
www.agmsportscars.co.uk
www.gdcars.com
www.westfield-sportscars.co.uk
www.nfauto.co.uk

"ändrat pga felstavning"

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005