Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1717 besök totalt |
Fjäderkonstanter....?
Jag har kollat lite på vilka fjädrar som används på diverse fjäderbenskit till Porsche GT2/GT3 och funderar lite på hur man kommit fram till dessa fjäderkonstanter. Att man kan tänkas vilja ha olika hårdhet kan jag förstå, men att det skiljer så mycket på balansen fram/bak tycker jag ser lite konstigt ut: orginal GT2 40/85 KW typ3 40/170 KW typ3 (Manthey) 60/170 Bilstein PSS9 mellan 80/120 och 160/200 Öhlins CLubsport 100/220 orginal GT3 Cup 240/260 Beror skillnaderna på olika egenskaper hos dämparna eller att man vill ha bilen balanserad på olika sätt?Kan man direkt ta t.ex. Öhlins val av fjädrar och använda på en PSS9 uppsättning och tro att man får liknande egenskaper hos bilen? _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
I standardutförande väger bilen ca 1450kg, 38% fram och 62% bak. Jag har ingen aning om MR, men det finns säkert någon som har det i huvudet.
Det jag framför allt reagerar på att det kan skilja så mycket mellan vad olika tillverkare anser vara optimalt, från att bakfjädrarna skall vara nästan 4 ggr så hårda till att ha nästan samma hårdhet fram som bak. _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
Jag har bollat lite siffror ser onekligen konstigt ut.
Men för att igenligen börja kunna gissa behöver man veta mer om chassit. Tumme pekfinger ser det ut som porche har satt bilen med ca dubbel så hårda fjädrar bak en fram. Går man nu upp i fjäderhårdhet så brukar det bli hårdare fram än bak i förhållandet. och nu lite svamel från min sida ![]() KW kiten, bekriper jag inte varför de i prinsip bara gått upp bak. om nu inte bilfa.... är riält understyr förståss ![]() Bilstein PSS9 kitten käns rätt ok, gått upp 2 och 4 ggr fram och 1,4 och 2,3 ggr bak. Öhlins kitet har man gått upp nästan lika bak och fram ca 2,5/2,25ggr(fram/bak) Käns som det skulle vara lite hårdre fram. Cup kitet känns för hårt fram kontra bak. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fjäderhårdheten beror på vilken bana du ska köra på - Nürburgring kräver mjukare fjädrar än Mantorp, t ex. Vad gäller Öhlinsfjädrarna, började man med att räkna ut en fjäderhårdhet på ungefär 200 N/mm men eftersom framvagnen bara studsade över banan, gjorde man fjädrarna allt mjukare tills man nådde en nivå som funkade bäst i de aktuella testerna. Teori är inte allt - ibland måste man verifiera i verkligheten.
|
||||
Nope, det minns jag inte.
Slicks. Settingen tog man fram för GT-racing. |
||||
Men hur kan då cupparna köra med ännu hårdare? Vad jag vet så verkar det onekligen funka bra? Å cuppen är ju också mycket lättare än en orginal GT3.
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag vet ingenting om Porsse,
![]() men det jag vet påverkar dem 'optimala' fjäderbalansen mycket är: Rollcenterhöjderna och diffbromsen. M.a.o: Vad har åket för rollcenterhöjd fram? Vad har åket för rollcenterhöjd bak? Hur mycket diffbroms har åket? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag frågade KW varför deras kit var relativt mjukt fram och fick ett lite flertydigt svar. Å ena sidan sa han att de koncentrerar sig mer på dämparna än fjädrarna och med sina dämpare kan man få större dämpkrafter än konkurrenterna, därför behövs inte så hårda fjädrar. Sedan nämnde han att de använder hårdare fjädrar, upp till 140, även på på gatbilar tillsammans med sina racedämpare då de har en annan dämpteknik som kan ge tillräcklig returdämpning för att balansera fjädrarna.
KW's typ3 dämpare är av "twin tube"-typ medan de för sina racedämpare använder en gastrycksdämpare med extern gasbehållare. Vad jag förstår så är det på "clubsport"varianten Öhlins använder sig av 100/220 fjädrar, det borde väl vara ännu hårdare på race-varianterna? _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||||
Hmm i min värd så balanserar man FÖRST bilen statiskt, allså fjädrar för pitch och roll.
Även krängaran skall in smeten. Får även kolla att däckets fjäderkonstant kontra fjäderns på hjulet. Sen fixar man dämparna så de dämpar av så bra det går. Märker man att det inte går ihopp fram och bak från man börja om från början. Att bara gå på med mer dämpare så löser man den statiska obalansen temporärt, med andra ord bilen bryter ut i över/understyringen eller andra otrevligheter. Mjuka framfjädrar kommer också ge att bilen sjunker ihopp mycket vid max broms. EDIT: Vore kul att se hur en KW dämparkurva ser ut fram. Hadde jag det skulle jag kunna köra en simulering på dämpingen. Ifo så är det en heldel saker jag inte vet men kan nog antal vättiga värden på det. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1717 besök totalt |