Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 n/a
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (19206 totalt)
jocke-j
STHLM
Här sen Sep 2004

Ser riktigt bra ut, Funderade faktiskt en gång i tiden på att skaffa en Porsche 924 turbo. nu blev det dock inte så, men tycker fortfarande att det är riktigt fina bilar.

Föresten, hur stort är garaget egentligen?. 4bilsgarage?

Lycka till med byggena.

//Joakim.J

Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt"
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
jocke-j skrev:
Ser riktigt bra ut, Funderade faktiskt en gång i tiden på att skaffa en Porsche 924 turbo. nu blev det dock inte så, men tycker fortfarande att det är riktigt fina bilar.

Föresten, hur stort är garaget egentligen?. 4bilsgarage?

Lycka till med byggena.

//Joakim.J

tror inte det går in fyra bilar, står en trappa i vägen. Annars hade det nog gått. 60m^2 ska vara. Och ett rätt stort loft ovanför....Nu bär det iväg till skolan, kanske man hinner blaska på lite svart färg på prylarna ikväll..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Uppdatering!

Fjäderbenen målades i går.. inte perfekt, men betydligt bättre än innan i.a.f.

Fjädertallrikar hänger och är svarta..

Farsan slipar till den andra brickan som måste dit för fastklämmning av dämparen. Även 0,5mm plåt togs hem idag för att lindas runt dämparen högst upp för att den ska sitta tajtare i röret..."blot on" var ordet :/

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Fy bubblan va det är mycket å göra. Ju mer man meckar desto fler grejer ploppar upp på listan...Känns som det kommer bli ett par timmar i garaget innan första banmötet på mantorp den 30:e april...

Hur som helst så har jag börjat montera ihop skiten fram, blev rätt trevligt. Va nere på VW och köpte fina bumstopp/kombinerat skydd för stången ...Praktiskt det där med snikporsche..

Sen har vi börjat plocka isär bromscylindern, byta alla utdöende packningar där. Samt att bromslangarna nu äntligen börja komma på plats. Men det är så mycket små skitsaker som tar tid.

Hade ja kunnat hade jag gjort en sån där ball VW grej som han gör i VW's Un-pimp-my-ride reklam

Ett av dom är monterat nu. Men jag måste ha en ny eccentrisk skruv (camberjusteringsskruv) eftersom den va vädligt dålig. Får ser vad porschecenter har å erbjuda...

Bara växer å växer. Mycket kvar ! =)

Citera
FLAT-SIX
Mölnlycke
Här sen Jul 2005

He, he äntligen en vapendragare i "att ha för mycket mek KVAR innan 30 april"!
Visst är det skitkul att skruva, men man vill ju inte missa några möten heller.
Säsongen är ju kort!

Gevalia blir brun nästa vecka och då är det inte rost... Hoppas vi ses på Mantorp (i R1?)!

GEVALIA,
ett snabbkaffe
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
FLAT-SIX skrev:
He, he äntligen en vapendragare i "att ha för mycket mek KVAR innan 30 april"!
Visst är det skitkul att skruva, men man vill ju inte missa några möten heller.
Säsongen är ju kort!

Gevalia blir brun nästa vecka och då är det inte rost... Hoppas vi ses på Mantorp (i R1?)!

Jupp, R1 blir det. Antar att du leder på "att göra listan" delen..Måste ju vara en jäkla massa å pilla ihop efter lack, eller ?

Efter några kvällar i garaget har vi faktiskt börjat arbeta av ett par punkter från listan.
Fjäderbenen och dämparna är klara och monterade, oken likaså (en av kolvtätningarna hade smält sönder, en säsong gammal) . Bromsslangarna är så gott som monterade.
Renoveringskit till bromscylindern är införskaffat och är under montering.
Bromssköldarna bak är bortplockade och ska svetsas igen litegranna.
Generatorn är bortplockat, någon lösning måste dyka upp. För det suger att ha en generatorrem som går snett.
Samt att vingen är monterad, samt ett litet clip så att hastighetsmätaren funkar. Onödigt med en sådan, men en kul detalj

När man skriver det så här verkar det nästan som vi fått saker gjort. Helt otroligt..

30:e står fortfarande som mål. Dock vore det trevligt om man fick köra lite innan och se att allt funkar.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Nu är det dags att liva upp den här tråden, har varit makalöst slö med uppdateringar. En del har faktiskt hänt. Jag orkar inte riktigt vara seriös och redovsa allt, så jag tar ett foto på loggboken istället =)...
Med lite tur kan ni kanske utläsa något av det som skrivits, var ju egentligen itne tänkt att nån skulle läsa det.

tyvärr har jag inte haft tillgång till kamera då den vid de flesta tillfällena råkade vara utlånad till en viss skåning här på forumet.

En jäkla massa tid gick åt poleringen. Lacken var ohyggligt nere efter vintern under kapellet. Det gick knappt att spegla sig i huv och tack. Så här härligt såg det ut:

skitkul...efter otaliga vändor med autosol och polermaskin blev det faktiskt rätt hyffsat. Man ville ju inte att den stackars bilen skulle skämmas bland alla glansiga 11or på första banmötet

Sen har jag hunnit labba lite med stötdämparinställnin. Började med mjukaste läget, det var som att åka jänkare när man gungade över alla farthinder. Jobbigt tyckte jag och provade hårdast möjliga. Men det gick knappt att köra med på svenska vägar, känndes som att hela bilen skulle skaka sönder. Hade inte tid/ork att ändra inför första banmötet så det fick gå ändå.
Det gick faktiskt rätt bra ändå, bilen svarar mycket bättre på det jag gör med ratten. Men den skulle verkligen behöva hårdare fjädrar. Fast den mödan kommer jag itne lägga ner på den här bilen. Det sparar jag åt den andra.

Bortsett från en FANTASTISKT klantig incident med oljestickan och ett tappat avgassytem som finns att läsa här nedanför så gick det faktiskt rätt hyffsat. Hänger med i r1 rätt bra tycker jag, tom så man får köra om folk ibland. Fast då bortser jag fårn den evigheeetslånga rakan ..Jag kan också tillägga att stålomspunna slangar är bra mycket bättre mot värme än ordinära från tidig stenålder. Det blev inte alls lika svampig när det blev hett om hejdarna.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28135

Planen nu är att köra så mycket jag kan, alla banmöten med pcs i år som kan krocka med andra viktiga saker har krockat. Så jag får se vad som händer. 10 juni så kör vi i.a.f med peugeot sport club ..Jag ska också försöka rota fram lite fler bilder... Lite för mycket pladder känner jag.. kram å hej

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Pyntar tråden med lite bilder:

Bromscylinder, ompackad och målad.

Bromsslang fram monterad:

Den enormt långa slangen bak

Sen har jag putsat en hel del inne i huven, målat det som tappat färgen och putsat fram lite så som det såg ut från början. Blir rätt mycket trevligare att grotta runt i när det ser fint ut.

Ett jäkla åbäke var växelspakslänkaget. Köpte lite småbussnignar från porsche center, men upptäckkte att utöver dom så var det en stor bussning där det var ungefär 1cm glapp. Typiskt dåligt. Far som har allt i gömmorna grävde fram en rundstav i plast och filade till den till bra passform. En jäkla skillnad blev det. Fast det är fortfarande slappt, men betydligt mindre slappt. Bra tips om någon 924åkare där ute vill ha lite spänstigare växellägen.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hej å hå. Nu har det varit ute och brummats igen. Det var Peugeot sport club som anordnade. Kul träff med otroligt mycket körtid. Jag å far klarade av 30 mils banköra. Och då avbröt vi rätt tidigt för att mitt kära hjullager hade tjurat ihop. Och det med råge såg jag nu då vi idag obducerade det vid bytet. Dessutom har jag ett konstigt vågigt däckslitage. Tom så mycket så att korden tittat fram på vissa fläckar på vä.framdäck. Riktigt irriterande då det är många milimeter kvar på däcken. Så dom skickades iväg på skiftning av sida.

Här ser ni hur kul lagret såg ut. Nånting har gått riktigt fel, 1 säsong gammla lager:

Dessutom sabbade biltemadomkraften ena tröskeln och lite av texten på sidan då den läckte såpass att handtagen åkte upp och trycktes mot skärmen, och bilen landade på tröskeln. (ingen var och såg till bilen tyvärr), jättekul :/..

Men nya tag ska tas, och farsan är snälll och hjälper till. För på söndag så smäller det igen, Då ska jag förhoppningsvis köra Lazzat rs. Samt att jag på måndagen eventuellt glider ner till linköping och snurrar lite på sviestad. Så jag hoppas verkligen allt faller på plats nu.

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Vilket hjullager? (Vänster fram?) Hur var lagret justerat? Enligt Haynes eller på känn?

Hoppas du får snurr på Bettan!

Mvh
Mangan

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Magnus K skrev:
Vilket hjullager? (Vänster fram?) Hur var lagret justerat? Enligt Haynes eller på känn?

Hoppas du får snurr på Bettan!

Mvh
Mangan

Jupp, vänster fram. Det är draget på känn, men farsan har gjort det här många gånger så han vet hur det ska göras. Det är dörför han fått göra det. Men en sak är säker, tätningen håller inte, vi plockade av andra sidan och fettet var kolsvart, såg inte helt schysst ut. Men lagrena var fortfarande fina, så det ska packas om, och en ny bättre tätning ska jag försöka få tag på imorgon.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Jag va hos lagergubben idag, han hade tyvärr ingen tätning. Men jag gav honom den ledsna lagerbanan för inspektion, han tyckte det såg ut som materialfel.

Tack till Utzon för snabba leveranser !

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Trist med lagret, men det blir bra med nya grejer. Det vore ju orimligt att du skulle bli mer stillastående än jag är.

Jag vill gärna se en blå 924 i Skåne. Fast då ska ju min bil också funka, förstås...

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Max skrev:
Trist med lagret, men det blir bra med nya grejer. Det vore ju orimligt att du skulle bli mer stillastående än jag är.

Jag vill gärna se en blå 924 i Skåne. Fast då ska ju min bil också funka, förstås...

Vi får se till att ha bilarnas helperiod samtidigt. Det blir mycket enklare så =)..

Nu ska jag sova. Jag vill aldrig mer brottas med elhissar, riktigt jävliga prylar på min andra 924a. Hade jag haft möjligheten hade jag slängt dom ner i brunnen så fort de gick.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Fy, sitter å kollar på loggboken över senaste tankningarna. Nu vet jag att min bil drar 1,75 l/mil full rulle på gelleråsen. Och 0,73 l/mil när man måste smyga hem i 80km/h. Vilken onödigt dyr hobby det här är. Men vad gör man inte för att ha skoj bakom ratten

Jag va och hämtade mina r-dcäk. Domv ar tvungna at läggas om då dom blivit vågiga och jävliga på yttersidan. Dom långa 1timmespassen senast slet rätt hårt. Tom så att korden kikar fram i små fläckar. Jag undrar vad det bisarra slitaget beror på. Hur som helst så är det ändå många mm kvar. Så jag hoppas dom håller länge till innan punktering

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Cédric skrev:
Fy, sitter å kollar på loggboken över senaste tankningarna. Nu vet jag att min bil drar 1,75 l/mil full rulle på gelleråsen. Och 0,73 l/mil när man måste smyga hem i 80km/h. Vilken onödigt dyr hobby det här är. Men vad gör man inte för att ha skoj bakom ratten

Jag va och hämtade mina r-dcäk. Domv ar tvungna at läggas om då dom blivit vågiga och jävliga på yttersidan. Dom långa 1timmespassen senast slet rätt hårt. Tom så att korden kikar fram i små fläckar. Jag undrar vad det bisarra slitaget beror på. Hur som helst så är det ändå många mm kvar. Så jag hoppas dom håller länge till innan punktering

hehe, prova att köra en lite manlig båt, där kan vi snacka soppaförbrukning =)

3.8 liter distansen snittade polaren förra året (1 distans=1.82km)

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
och där rök min chans att köra i morgondagens lazzat rs. Det här måste vara min turvecka.
Först klappade det en säsong gammla hjullagret totalt ihop. innerbackspegeln trillade av ett par gånger, R-däcken behövde akut krängas om för att inte dö. Den fabriksnya startmotorn krånglar i hettan. Tändingen går på när den vill och drog ut batteriet. Sist men inte minst upptäcktes idag att bromsbackarna är totalslut och bälgarna på bromscylindrarna är apkassa. Och jag som trodde jag hade mitt på det torra efter all genomgång och alla bytta grejer :/
Jag ska nog börja renovera kontorsmöbler eller dyl. det här är tydligen itne min grej.

Max, nu är det jag som måste panikmecka inför sportvagnsmeeting.

Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Trist Cédric... såg fram emot att samåka till Lazzat i morgon (ooops, jag måste gå och sova strax!), nu får vi hoppas att jag kan hålla frontmotorporscharnas fana högt ensam. Hoppas dina problem snart är lösta så att vi kan ses någon annanstans i sommar!

Hör av dig om du behöver hjälper eller några delar som jag kanske har.

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Cédric skrev:
och där rök min chans att köra i morgondagens lazzat rs. Det här måste vara min turvecka.
Först klappade det en säsong gammla hjullagret totalt ihop. innerbackspegeln trillade av ett par gånger, R-däcken behövde akut krängas om för att inte dö. Den fabriksnya startmotorn krånglar i hettan. Tändingen går på när den vill och drog ut batteriet. Sist men inte minst upptäcktes idag att bromsbackarna är totalslut och bälgarna på bromscylindrarna är apkassa. Och jag som trodde jag hade mitt på det torra efter all genomgång och alla bytta grejer :/
Jag ska nog börja renovera kontorsmöbler eller dyl. det här är tydligen itne min grej.

Max, nu är det jag som måste panikmecka inför sportvagnsmeeting.

Alltså, jag lider verkligen med dig, det är inte kul på något sätt när allt havererar. Det är något jag inte ens skulle önska min värsta fiende, en sommar utan bil, alltså.

Men det löser ni, beställ grejer snabbt som ögat, sedan är det ett par dygn i garaget, sedan är det löst. Ni vet ju i alla fall hur ni ska göra. Det är ju bra.

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ahapp, efter att ha deppat en dag så ska de nu sättas igång. Jag ska ta iväg mina backar till bil och industribromsar för att sko om dom med räsigare beläggning ...Det är värt att prova..

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Yes, buss på biluslingen igen och ut på banan med dig!

Det är ju bara småsaker, klart du får ihop Bettan igen på nolltid!

Mvh
Mangan

Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 n/a
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (19206 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande