Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 15274 besök totalt |
Botten påbörjad, dock inte utan "missöden" eller vad man ska säga
Har och lusläste manualen under arbetets gång, men står inget om hur pilarna på överfallen till veven ska sitta. satte ju självklart dessa åt fel hål så efter alla lager mättes och den skulle ihop så rörde sig inte veven. Vände på överfallen åt rätt håll (pilarna mot kamremmen) så var allt jättefint och rörde sig klockrent. Passade på att ta bort färg med hjälp av biltemas färgborttagningsgelé också. ![]() ![]() ![]() Mitt Crane Cams assebly lube innehöll nått moly*****. vilket sägs vara slipmedel. Tog kontakt med Scotte som frågade i sin tur en motormek som kom med detta tipset (Blev som honung efter blandningen): ![]() (oljan på bild kommer användas som inkörningsolja också) _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Tvättade o monterade två kolvar/stakar o mätte dess lager idag.
Staklagrernas spel blev 0.0015inch (var närmst det måttet) vilket är nyspec enligt WSM ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Så då är blocket klart så när som termostathus.
![]() ![]() Edit: monterade lite småsaker, satte på toppen o rengjorde lite gängor. Visste inte vilket moment toppen skulle dras, har b18c WSMen men tyckte 84nm lät mycket, kollade för b16a1 och där var de 85nm så då är det bara att dra den i det (2 steg självklart) ![]() _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Låg dessa i lådan (Kammar från Integra Type-R, JDM 96-00 spec):
![]() En bild på diffen har jag inte lagt upp innan: ![]() Mätte upp lagerspelet på kammarna vilket var som nytt. Ville vara säker, har aldrig varit fel. Sen monterade lyftare o LMD/LMA med 1.5mm schims ![]() Får tacka scotte änu en gång för all hjälp! Benci. hur går det för dig nu? _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Det är inget slipmedel i inkörningssmörjan utan ett smörjmedel som är gjort för att tåla att gå en stund utan att oljan nått fram. Finns inte sånt på kamnockarna slits de ner omedelbums. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Liten kommentar 2 för dom som är nyfikna. Molybdensulfidfett _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
För sent är det inte än. motorn är i stativet fortfarande.
"moly-disulfide" står det på förpackningen Är ni säkra på att det inte är slipmedel i assebly luben? finns det fakta någonstans man kan se det? _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Jag är 100% säker!
Läs mer här: http://www.cranecams.com/index.php?s _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Det som är gjort är instalerad kammarna o överfallen, o resten. det som är kvar är ventiljustering, o lacka klart ventilkåpan så är motorn i sig klar
![]() Sen så får jag ta tillbaks de jag sa om generatorn, den passar inte. Så jag byggde mig en "custom" generator istället. Tog nån del från ESI generatorn o förde över till ITRens. inte så svårt, får se om det fungerar Vet inte vad den heter men kontakten sitter där på iaf. ![]() ![]() Kass mobilkamera, men ja inte så mkt att se ändå _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Molybdendisulfid är ett fast smörjmedel som man blandar i fetter och oljor som ska användas på såna ställen där det ibland går torrt eller är extremt höga belastningar. Kort sagt så ökar det långsamma slitaget men minskar risken för skärning. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||
ok, Tack för alla tips o förklaringar.
orkade inte lacka min ventilkåpa så lånade en bekants besiktnings-ventilkåpa Men för övrigt är allt typ klart på själva motorn. ![]() ![]() _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Lite lådmek, Inte helt efter planerna, ingen WSM för rätt låda samt inte så mycket som är orginal i den. så får kompromissa lite.
Rent o fint ![]() Nya och nått så när fina saker ![]() Lagrerna åkte på lätt: ![]() Kom inte så mycket längre än att allt utom stockarna och mekanismen för växlningen är i, pga att det "känns" inte rätt. Lite väl tajt mellan slutväxeln samt countershaftdrev ![]() _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Ja, bilderna talar väl mest för sig själva. men iaf, har en del kvar att göra också. men kom en bra bit idag.
Ny såstrycksmätare på fjulrejlet. Ny ITR koppling sitter i motorn också. ![]() ![]() ![]() Nytt auspuff ![]() ![]() Händer kanske mer imorgon... _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
Nästan klar....
redan efter en väldigt lugn körrunda/inkörning, så kan jag säga att man måste älska diff Problemen som finns nu: Startmotorn vägrar fungera (Puttade igång den ) Tomgång pendlar Ingen lambdasond Hastighetsmätaren har sitt egna liv, vet inte om det ligger nått i mappen, för den gör mätaren ut på 2ans växel i väldigt låg fart El kvar att fixa VAFC bland annat Motorn i sig går klockrent, inga missljud alls. det är runt om saker som är kajko ![]() _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 15274 besök totalt |