Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X1/9 -81
<<   1, 2, 3, 4   >>
74 besök senaste veckan (25251 totalt)
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
I orginalskick skall bilen väga 920kg och pumpa ur sig respektingivande 85 hk... Jag räknar med att kapa ~50kg vikt... Beträffande motor så ligger jag lite lågt till att börja med, men jag dammsuger Ebay efter en bra deal på roliga förgasare och tänkte försöka snickra ihop ett lite roligare avgassystem, modifikationer som enligt de med koll på gammal Fiat bör kunna ge 100-110 hk...

Mölndal
Här sen Feb 2004

Vad ska du ersätta orginalkofångarna med?

Edit: Tycker också att orginalkofångarna är gräsligt fula. Speciellt alla 80-talare verkar ha sådana enorma kofångare..

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Rash skrev:
Vad ska du ersätta orginalkofångarna med?

Edit: Tycker också att orginalkofångarna är gräsligt fula. Speciellt alla 80-talare verkar ha sådana enorma kofångare..

Jag tänkte köra utan faktiskt... Men jag ska ta vinkelslipen och trimma till infästningarna litegrann nån dag. Som det ser ut nu med bogseröglorna, så kan jag inte ha det...

Här sen Apr 2004

joaly skrev:
I orginalskick skall bilen väga 920kg och pumpa ur sig respektingivande 85 hk... Jag räknar med att kapa ~50kg vikt... Beträffande motor så ligger jag lite lågt till att börja med, men jag dammsuger Ebay efter en bra deal på roliga förgasare och tänkte försöka snickra ihop ett lite roligare avgassystem, modifikationer som enligt de med koll på gammal Fiat bör kunna ge 100-110 hk...

brittiska retro cars hade för ett par nr sedan en tuning special om dem... har den någonstans. Enligt dem var inte förgasarbyte bästa instegstrim...
Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Mattias_H skrev:
joaly skrev:

brittiska retro cars hade för ett par nr sedan en tuning special om dem... har den någonstans. Enligt dem var inte förgasarbyte bästa instegstrim...

Jag har det nummret också... Retro cars (den engelska varianten) är riktigt trevliga tidningar, rekommenderas! Vill minnas att de förespråkar toppjobb med portning och grejjer, men eftersom jag inte riktigt har resurser eller kunskap för att fixa det på egen hand känns det dyrt och krångligt. Däremot är det väl inte uteslutet att det kanske händer nån gång i framtiden. :shifty2:

Har en vässad 1800-SOHC-motor från en rally 131:a ståendes i ett hörn också, den ska det enligt uppgift vara rätt bra snurr på, har funderat på att försöka få den på plats. Den passar mot växellådan men kräver nya motorfästen... Känns lite dock tokigt att byta till en motor av äldre generation...

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Vad trevligt! Det rasslade till i brevlådan och jag fick ett grenrör och ett par dekaler...

Här sen Apr 2004

joaly skrev:
Vad trevligt! Det rasslade till i brevlådan och jag fick ett grenrör och ett par dekaler...

trevligt grenrör och du måste ha en rymlig brevlåda
Citera
Griffith500
Skåne
Här sen Nov 2005

X1/9 är en rolig bil, man får plats med en 2 liters Lancia twin cam! Fast förgasarna får sticka upp lite.

Linköping
Här sen Feb 2004

Hallå Jocke!

Denna tråden hade jag missat! Skoj att se bilen! Blir ännu roligare att se den in action till våren. Det är ju en ruskigt tuff bil det där!

I min ungdom, d.v.s när jag var ung och dum (nu är jag inte ung längre), bodde jag i Katrineholm och jobbade en mil utanför och då och då hände det att jag på väg till jobbet i min SAAB 99 GL rejsade med en X1/9. Dumt men kul. Fartresurmässigt skiljde det måhända mindre än man kunde hopptas när man ser de två bilarna men oj så oball SAAB:en kändes i en jämförelse... Designen är ju precis otroligt ball på Fiaten!

Tycker f.ö. att den skulle bli snygg i vitt med de fälgarna till och lite balla stripes i rött eller så...

M.v.h. Uffe

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Det blir rätt trist att slipa och spackla efter ett tag, så i dag bestämde jag mig för att göra nåt lite roligare... Jag klädde om min instrumentbräda. Tidigare var den i inte så snygg brun vinyl med lite sprickor och fläckar här och där. Nu är den klädd i propert svart 'fuskflock'. Jag är så jäkla nöjd...

Big up till Uffe för inspirationen

Ett sånt här inlägg är såklart värdelöst utan bild, så här kommer den. Knepigt material att fotografera...

Linköping
Här sen Feb 2004

WAY! Det var snabba bud! thumbs up Gick det bra? Inga fläckar av lim? Visst är det ett sjutusans kul pyssel? Ger liksom mycket resultat per satsad ansträngning, och det blir så bra! Dessutom ökar det rejskänslan bakom ratten med minst 70%... Bara skarvarna som är lite pilliga.

M.v.h. Uffe

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Aktivitet inna garaget! Phssssssst pshssssst...

Diskret? Nä inte särskilt... Blev rätt okaj för att vara garagelack, lite apelsinskal här och där men det syns ju inte när man kör, och det är det jag vill göra. Ska bli skitkul att börja montera lite grejjer igen nu!

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Skruvat ihop (många skruvar -> blåsor på tummarna) och monterat lite roligare fälgar.

Det behövs lite lägre fjädrar va? Lite beachbuggy-stuk i nuläget.

Några mm bredare däck och jag blir tvungen att montera skärmbreddare...

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag är visst rätt dålig på att uppdatera min tråd, men efter tusen sorger och bedrövelser är bilen så gott som körklar. Att få virrvarret av spindelväv, getingbon och sprucken kabel som skulle föreställa elsystem att fungera som nåt italienskt el-geni tänkte sig för trettio år sen har orsakat en del huvudbry, men det gick till sist!

Har varit ute och provplågat bilen lite och det är fantastiskt roligt, ungefär som att köra ett badkar monterat på en go-kart.Effekten är väl lite i underkant kanske men så länge det svänger gör det inte så mycket...

Någon som kan hjälpa mig hitta en skaplig uppsättning 13" R-däck till budget-pris?

Nu får vi se vad SBP säger...

Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Bilen besiktigad och godkänd, SBP är ju faktiskt riktigt schyssta ibland! Bilen är så jäkla rolig att köra, jag älskar den!

Körde upp den på en våg också, inte så illa... Allt på plats och 3/4 tank. Lämnar jag taket hemma sparar jag 12kg till.

Malmö
Här sen Okt 2004

Du har ju glömt dina fina dekaler från tidigare i tråden

Fin bil, skulle själv vilja ha en sådan....såklart

/joakim

NL
Här sen Maj 2004

CoOL BIL!!

och ett alldeles ypperligt val av färg!

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Grattis till Bilprovningens välsignelse! thumbs up

Mvh
Mangan

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Hade en X1/9 som leksaksbil när jag var liten. Undrade alltid vad det var för bil egentligen. Men fin var den.
Nu vet jag att den finns på riktigt, o e så jäkla ball!!

Ska du inte sänka den?
o skärmbreddare hade varit riktigt fett...
Grattis till besiktningen!

Det verkar bara bli fler o fler gamla racers på Rejsa, vadan detta? Har vi blivit snåla eller romantiker allihopa? Jag älskar gammelbilar själv! Alla dessa undebara skapelser som kom till på sextio, sjuttio o åttitalet innan allt säkerhetstänkande "förstörde" allt...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

joaly skrev:
Bilen besiktigad och godkänd, SBP är ju faktiskt riktigt schyssta ibland! Bilen är så jäkla rolig att köra, jag älskar den!

Körde upp den på en våg också, inte så illa... Allt på plats och 3/4 tank. Lämnar jag taket hemma sparar jag 12kg till.

Är det vågen borta vid västra infarten?

Drive in?

Ny kulbil i garaget.
Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Joa... skrev:
Du har ju glömt dina fina dekaler från tidigare i tråden

Fin bil, skulle själv vilja ha en sådan....såklart

/joakim

Njä, inte glömt... De kommer nog på plats en vacker dag när jag får tummen ur. 850 sport coupé är ju också en otroligt frän bil! Liten, lätt och med drivpaketet i rätt regioner.

Magnus K skrev:
Grattis till Bilprovningens välsignelse! thumbs up

Mvh
Mangan

Tack tack, jobba på med Alfan nu! Kan rekommendera biprovningen i Finspång när det blir dags för dig, mycket lättare att ha att göra med än de i Linköping... Behöver du mekhjälp får du väl muta mig och Uffe med pizza eller nåt

Roger Gustafsson skrev:
Hade en X1/9 som leksaksbil när jag var liten. Undrade alltid vad det var för bil egentligen. Men fin var den.
Nu vet jag att den finns på riktigt, o e så jäkla ball!!

Ska du inte sänka den?
o skärmbreddare hade varit riktigt fett...
Grattis till besiktningen!

Det verkar bara bli fler o fler gamla racers på Rejsa, vadan detta? Har vi blivit snåla eller romantiker allihopa? Jag älskar gammelbilar själv! Alla dessa undebara skapelser som kom till på sextio, sjuttio o åttitalet innan allt säkerhetstänkande "förstörde" allt...

Jo den skall absolut sänkas... Vet inte riktigt hur jag skall göra bara, de fjäderkit som finns att köpa till bilen sänker 30mm och det tycker jag är löjligt lite, inget jag har lust att lägga pengar på. Känns inte så seriöst att börja kapa i fjädrarna heller... Har funderingar på att försöka bygga om mina fjäderben till coilovers nån gång i höst när bilen ställs av...

Skärmbreddare vore fint, det får bli en uppsättning såna här när mina skärmkanter rostat bort (det kan hända NÄR SOM HELST om man ska tro det man får höra när man nämner att man åker fiat )

Gammal bil känns ju liksom helt självklart. Sen -86 har allting blivit sämre, detta är ingen åsikt utan ett totalt objektivt faktum.

DJ skrev:
Är det vågen borta vid västra infarten?

Drive in?

Jepp, den vågen. Fritt fram att svänga in och väga. Vet inte hur exakt den är, det enda jag hade som referensvikt var mig själv och det verkade iaf stämma. Gissar att den väger skapligt korrekt, om den nu används till att bråka med överlastade lastbilar och sånt borde den ju i rättssäkerhetens namn vara kalibrerad och inte ha allt för stor felmarginal.

Fiat X1/9 -81
<<   1, 2, 3, 4   >>
74 besök senaste veckan (25251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande