Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (7737 totalt) |
Syradoppning av kaross??
På det här eminenta forumet finns det ju imponerande kunskaper, kanke någon som vet mer om just Syradoppning (heter det så?) Alltså ett alternativ till blästring för att göra rent karossdelar och hela karosser. Jag vet dock inte så mycket vad det innebär, vad händer, vem gör jobbet. Likaså riskmoment, dvs kan något bli förstört etc. Annat alternativ till sandblästring oxå välkommet. Jag vill alltså få en kaross så "ren" som det går, har hittills skarapat bort det mesta av underredsmassa ![]() Tar syran hand om rost tex. Sandblästring av kaross har jag minst sagt dåliga erfarenheter av, plus att den förba....de sanden finns kvar i bilen resten av bilens livslängd. ![]() Tacksam för tips, Trevlig helg på er! ![]() _________________ /Calle |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Syradoppning - hmm låter som du beskriver betning. om det är betning som avses så tror jag inte det är någon bra ide' att göra med en hel kaross. När man betar sak man låta betvätskan (syra) verka en bestämd tid som beror på en mängd faktorer, bla temperatur och stålkvalitet. Eftersom plåtar i karosser på många ställer ligger dubbel och är falsade så kommer det att rinna i betvätska i dom små spalterna, sen blir det "omöjligt" att skölja bort allt. Troligen kommer det sen att rosta där i rekordfart pga den kvarblivna syran. Betning av enskilda plåtar etc eller svetsade konstruktioner utan dubbelplåtar etc går däremot alldeles utmärkt. Används bla till konstruktioner i rostfritt stål. Lite osäker är jag dock.... _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag kollade upp detta för ett par år sedan..........var meningen att Novan skulle doppas.
Det finns en firma...(hm ..var det i Sandviken tro??)..som gör detta. Har för mej att det skulle kosta ca 3000:-. Syran tar rost, men inte färg och underredsmassa. Jag vet inte var telefonnumret är........men ring till Wheels redaktion......jag tror det var dom som hade en artikel i ämnet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
3000:-?
för en hel kaross??? det finns ett företag i malmö, YRT, som också sysslar med samma saker. Dock var han inte så sugen på att ta hand om en hel kaross, hade tydligen gjort det innan men orkade inte nu. Skulle nog behövt muta honom med 30 istället... Dörrar, huv, skärmar och baklucka fick jag ett pris på ca 5000 kr.. ![]() |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Citerar mig själv.... ![]() Eftersom det verkar som det verkligen förekommer att man doppar hela karosser i syra så undrar jag verkligen hur man gör med ovan problemställning ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Jag har syradoppat en del saker på 70:talet. Det finns saker som underredsbehandlings ämnen som smuttsar ner badet som dom inte gillar. Det krävs ett jättebad för en kaross. Som inte blir billigt om de måste bytas. Så det behövs ändå en rätt ren kaross. Rent blir det, men det måste neutraliseras noga, vilket är en process till. Det här var vanlig i USA, där man hade mindre regler för syror och miljö. Då syrade man på ordentligt, för att lätta ner karosserna i dragracing. Dom vägde hälften sedan. Men var fortfarande "orginal". Det här rostproblemet med syra, finns även med ihåliga A-armar mm detaljer som måste vara starka. Hot Rod - gänget kromar sånt (syras rent först )och kan därmed få rostförsvagningar i svetsar mm. Speciellt vissa stållegeringar. Dom kromar fjädrar å bultar också, men riskerar därmed sk jonspänning i fjäderstål och 12.9 typ bultar. Dessa kan då gå abruppt av. Sådana detaljer måste ungsbehandlas efter ytbehandling för att ta bort dessa "jonkrafter". Jag tycker man lämnar syradoppningarna för karosser. Och absolut ingen kromning av hjuluphägningsdetaljer å bultar i racingbranchen. Bultar behandlade av Bulten är OK. Jon, var ett stickspår med viss anknytning till yutbehandling, ursäkta... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Jag ruskar liv i ett gammalt lik till tråd med en OT-fråga. Är Bulten en firma? Vad gör de? Har de nån hemsida? _________________ William Ekström |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Ingår i Finnveden Säljer skruv och mutter www.bulten.se http://www.bufab.com/Default.aspx?ta ![]() |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Detta gjorde man även med de flesta Boss 302orna som gick i Trans-Am serien också, ibland lite för länge.... Intressant metod för lättning iallafall. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
![]() ![]() ![]() Jag vet att vi har ett gott rykte på jobbet när det gäller leveranssäkerhet samt detaljkvalitet. Jag fick bevis på det i England när jag var där och pratade med ARP. ![]() ![]() Men, markanden är förändrad. Man måste komma ihåg att det är en sjukt pressad bransch numera. Vi tillverkar i stort sett bara specialdetaljer till fordonsindustrin i Hallstahammar där jag jobbar. Trots att vi har ett litet övertag med rykte men också faktiskt kvalitet så är det svårt att få betalt för det i dag. ![]() Det jag vill säga är att vi inte är så överlägsna längre, det kostar för mycket. om chefen läser det här blir jag strypt.. om ni har skruv som är tillverkad innan 1991 så är den bättre jämfört med dagens skruv. Inte pga av något hokus-pokus utan för att man lät det kosta lite mer då. 1991 startades företaget upp på nytt och fick en lite annorlunda ledning. Nu är vi ägda av Finnveden (enkelt uttrykt) och således ännu mer pressade att hålla i pengarna. Det var lite om det. ![]() Jag kan tilllägga att jag har jobbat som verktygsmakare, maskinoperatör (kallformning) och nu som underhållstekinker inom ovna nämda företag sedan 1997. ![]() Med det fick Wille troligen svar på vad Bulten gör. Hemsidan är kass, troligen eftersom vi har en fin kundkrets redan. > ![]() Ännu ett tillägg är att jag kan säga att Bulten Produktion inte lämpar sig för privatpersoner.. Det går inte att motivera priserna vi listar.. ![]() ![]() EDIT:
Det jag menar med detta kan vara lite tvetydigt ser jag nu. Den produktion vi har bygger på noll fel med 100% leveranssäkerhet. Det vill en fordonstillverkare ha. Det är inte möjligt men dit strävar man, så klart. Den skruv man köper hos järnhandlaren (standard) är tillverkad på lite andra villkor och går att tillverka sjukt mycket billigare (även om det inte märks i butiken). om Asien-tillverkarna får upp sin leveranssäkerhet och kan få certifikat på sin tillverkning så blir jag arbetslös samma dag. Det lovar jag. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
Jaså det var där du jobbade! Jag kollade alla listorna men hittade tyvärr inte de dimensionerna jag är ute efter... (M9x1,5 och M9x1.0 ifall nån vet var man hittar sån't) Har du hittat nån info om Kamax-skruv? ![]() _________________ William Ekström |
||||||
Re: Syradoppning av kaross??
![]()
Det är segt på den fronten. Kamax kan säkert sälja info om tillverkningsprocessen, men du vill troligen inte betala priset för den informationen... ![]() Jag har konsulterat de som ska kunna greja det om det är möjligt. Lite tid behövs för att snoka lite i databasen bara. Återkommer med info. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Vet inte om det var vanligt men ganska många rallybilar var "syradoppade" förr.
Audiförarna och en del andra överviktade bilar blev efter och var tvungna att ta till drastiska metoder för att inte bli efter när sporten utvecklades. Vet av några i norr som pysslade med detta på sin tävlingsbilar. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nej det har inte hänt än så länge och troligen kommer jag aldrig dit via jobbet. Det är väl bara centrallager och huvudkontor för Bufab som ligger där? Jag har inget där att göra.. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
OT Jepp bara centrallager å kontor men dom har många skruvar å en stor asfaltsplan som jag använder som "testbana" ![]() Nu ska jag inte sabba dennna tråd mer ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4 besök senaste veckan (7737 totalt) |