Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9982 totalt) |
Jag lägger min stora näsa iblöt och ger mina synpunkter efter 2500mil, 3 banmöten och 3 iskörningar i 350z.
* Vilka varianter finns av 350Z? Den i sverige mest förekommande bilen är som sagt 350z med GT paket. Skinnklädsel, vulgostereo, elstolar och smidda fälgar mm. Ett klart prisvärt utrustningspaket som en tilltänkt bil bör innehålla. * Hur är den att äga? Driftsäkerhet, reservdelar, service, etc? Service är inte speciellt dyr. Det sitter en gammal renaultspis i och mekaniken är ganska enkel. Problemet är att det inte finns många utbildade mekaniker på bilen så var beredd på att få vara försökskanin och betala därefter. Reservdelarna är sjukt dyra men så verkar det ha vart på alla nissans Z-modeller. Driftsäkerheten är japansk med allt vad det innebär. Personligen har jag haft problem med missljud från transmissionen sen jag köpte bilen för ett år sedan och bråkar fortfarande med Nissan Nordic. I övrigt inga problem förutom däck och bromsar men det är nog körrelaterat. 3 års nybilsgaranti är inte att förakta. * Vad kostar den att äga? Försäkring, bensinförbrukning, etc? Dyr är en enkel sammanfattning. Jag har en 03.a vilket innebär att den saknar vagnskadegaranti (finns from 04). Jag betalar ca 15000/år och är inte ännu medelålders och bor i centrala gbg. Bilen är svartlistad hos många försäkringsbolag. Värdetappet borde ha avstannat ganska kraftigt nu. För 250k får man en nästan ny svensksåld vagn. Går det att få mer prestanda och utrustning för pengarna????? Min bensinförbrukning brukar ligga i snitt på ca 13l/100km. Det känns normalt för biltypen. * Hur är den som vintervagn? Värme, ljus, etc? Skitkul!!!!! Värmen kommer snabbt och stolsvärme finns på dom svensksålda bilarna. Ljuset är xenontyp och fungerar enligt mig klanderfritt förutom att strålkastarspolningen är meningslös. Som med alla bakhjulsdrivna bilar är den brutalt överstyrd vid vinterväglag men ESP.n klarar upp allt om man inte vill ratta själv. Ganska idiotsäker. Vinterdäck och fälgar är ganska dyrt eftersom man måste ha minst 17" med stort ET för att få plats med bromsoken. Räkna med minst 20000 för en uppsättning. * Vanliga fel? Bilen saknar typiska barnsjukdomar. Vissa har problem med stereon, andra med ojämn tomgång, svaga gasdämpare till bakluckan osv. Inga typfel även om bilen inte är felfri. Läs mer på svenska forumet: www.speedfreak.nu * Trim- och tillbehörstillgång? Finns störtbåge, stötdämpare etc? Lämpliga mods och chassijusteringar? Störtbåge finns inte. Marknaden för eftermarknadsprodukter från USA är ENORM. (om man gillar kjolpaket och feta vingar) Jag anser att bromsarna är undermåliga för sportig körning och har slängt på borrade brembo sport skivor. Bilen är understyrd vid bankörning och kan behöva andra krängningshämmare. Läs automobils A-test. Jag instämmer i all kritik dom ger, positiv som negativ. * Bra eller anus? Bra med lite anussmak från serviceverkstäderna. I övrigt en toppenvagn för pengarna. Min kommer dessutom att vara till salu för ca 240k strax om du är intresserad. _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 ![]() |
||
Då ska jag också lägga min näsa i blöt med en liten sidokommentar. Är VQ-motorn verkligen en Renault-motor från början? Den motorserien har Nissan haft länge, även innan Renault köpte in sig. Renault har ju tidigare haft (och har väl fortfarande) V6:an de utvecklat med PSA. Däremot använde nog Renault VQ-motorn i Vel-Satisen om jag minns rätt.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Du verkar påläst och jag kan inte säga om du har fel eller inte. Informationen har jag fått från de biltester som skrevs när bilen lanserades. Motorn sitter även i Vel Satis och i en rad olika infinity med olika trimningsgrad. Jag har läst till mig att motorn är utvecklad av fransmännen vilket inte är fy skam. _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 ![]() |
||
Intressant. Jag har hör att Nissan i bromma bytte transmision på en demobil av samma anledning. Bilen är idag såld till kund. _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
Tack för upplysningen! Har du mer info på lager tar jag tacksamt emot detta. _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9982 totalt) |