Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 944
7261 besök totalt
Matti R
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 45


Trådstartare
Porsche 944

Hej!

I morgon ska jag peta på/provköra denna Porsche 944:
http://www.bilannonser.se/showAd.aspx?id=69818

Eftersom jag är lite av en nybörjare på Porsche så undrar jag:

    Är det någon som känner till bilen i fråga?

    Är det någon som har några generella köpråd för Porsche 944?

    Är det någon Porschefantom som är sugen på att följa med och kika imorgon?


Hoppas någon har lite bra tips att komma med om inte annat

_________________
M. Ryhänen
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254



Kika på följande länkar!

www.944sverige.com och www.porsche.nu

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Jag är också novis vad gäller porsche men min spontana reaktion är att det verkar lite dyrt. Jag har ju visserligen inte tittat närmre på den men det är den känslan som dyker upp hos mig i alla fall.

Tackar du ja till lite mer effekt, en lite nyare bil och kan tänka dig att hämta den i tyskland så verkar det finnas många S2:or i bra brukskick för ca 50-60 000 SEK där nere. Det kräver ju dock att du lägger till en liten slant men jag tror att du får ganska mycket mer bil för pengarna.

Bara en spontan tanke från en novis, som sagt.

MVH
Andreas
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Hej!

Jag tycker åtminstone den ser fin ut. thumbs up
Det finns en del standardgrejer att kolla på en gammal 944, vattenpumpen är ett exempel.

Här har du en bra sammanfattning:
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1996/9605/960503.html

Mitt eget generella tips är att hitta en så fin och väldokumenterad bil som möjligt, skippa egen import av
Turbos och S2:or, om du inte är väldigt rutinerad....

Jag skulle försöka satsa på en bil av årsmodell 1985 eller senare. Inredningen blev betydligt trevligare det året.

_________________
--
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Det lilla jag förstått om porsche 9x4 är
framvagn
vattenpump
och balansaxlar inkl remmar

Varför en 44
när trimmade 24or står som spön i backen?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5291



cat7even skrev:
Det lilla jag förstått om porsche 9x4 är
framvagn
vattenpump
och balansaxlar inkl remmar

Varför en 44
när trimmade 24or står som spön i backen?


enkla svaret: 944 är så fruktat mkt snyggare

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag har sett den snirkla här i stan i vintras! På håll så tycker jag att den ser bara ut, man jag har tyvärr inte synat den närmre i sömmarna.
Det var alltid en dam som körde den när jag såg den så det kan ju betyda att den har gått lungt de senaste milen. Men det är ju ingen garanti! Å andra sidan så är den ju vinterkörd.
Är det Skobes i K-holm som säljer den? Har sett den på baksidan hos dom. Det kan ju förklara det lite höga priset. Eller så är den så pass fin så att den är värd de kulorna.
Jag skulle inte köpa en S2;a 50-60"! Då är det nå skumt. Har sett att de fins men jag avråder.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661



Hej!,

Tycker priset verkar helt okej om bilen är fin, jag betalade själv 49 för min 84:a och det efter att ha tittat på en hel bilar som var både billigare och dyrare. Det finns tyvärr en hel del riktigt bedrövliga exemplar och det blir garanterat dyrare att fixa iordning en halvtaskig bil än att köpa en som är fin. Miltalet är ju dessutom relativt lågt på det här exemplaret.

Kan hålla med om att inredningen är snyggare i 85B och framåt men det är egentligen mest en smaksak.

Viktigt att kolla är kamrem/balansrem (dvs. när det är bytt, man vill inte köra med gamla remmar), motorfästen (tämligen bökigt att byta, om bilen vibrerar på tomgång och det försvinner när du varvar upp till 1200 varv så är åtminstone ett motorfäste kasst), framvagnen är viktigast att kolla på 85B och framåt eftersom man inte kan byta spindelled utan att byta hela bärarmen (dyrt!!), vibrationer i drivlinan (kardan och koppling) kan vara väldigt dyrt att åtgärda, vattenpumpen är också ett klassiskt och dyrt fel på 944:an.

Slutligen kan jag bara säga att köp absolut en 944:a och inte en trimmad 924:a för motorn är otroligt mycket trevligare i 944:an. Dessutom får du bättre bromsar och en del annat på köpet!

Lycka till!

_________________
/Patrik Rylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Porsche 944

Matti R skrev:
Hej!

I morgon ska jag peta på/provköra denna Porsche 944:
http://www.bilannonser.se/showAd.aspx?id=69818...

kostar en juste 44:a under 50 kSEK. Man kanske skulle byta ut tillochfrånjobbetbilen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



cat7even skrev:
Det lilla jag förstått om porsche 9x4 är
framvagn
vattenpump
och balansaxlar inkl remmar

Varför en 44
när trimmade 24or står som spön i backen?


Går det att trimma 24'orna?
Jag hade fått för mig att motorerna i dom var helt hopplösa spisar
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej

Äger en 85A som jag haft i två år som till jobbet bil. Jag måste nog säga att mkt bättre kvalitet på en bil får man nog leta efter. Den bara går och går. Visst behöver den lite tillsyn som alla bilar men det består mest i att kolla vätskor och tvätta. Det problem jag råkat ut för är tex dåligt motorfäste( verkar vara vanligt) med vibration under 1200 varv. Utöver detta susar transmissionen också under last, också ett vanligt problem som porsche själva slutade lösa in som garantikrav då detta inte är något problem, mest iform av skönhet. Det viktigaste du skall göra är att titta på 5 -10 bilar om du orkar. Detta är fullt möjligt då det finns en uppsjö. Priserna varierar massor likså skicket. Kolla även kylarbehållaren för överhettningsproblem, detta kan se ut som att plasten håller på att krackelera tydligen ett vanligt problem. Lycka till!

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Matti R
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 45


Trådstartare
Hallå igen och tack för hjälpen och alla snabba svar!

Jag var och tittade på bilen igår och här är mina intryck:

Den var inte i toppskick men det var ingen rishög heller, annonsen stämde nog rätt bra där - bruksskick.

Mindre bra saker:

* Lacken. Små (och någon lite större) lackskador på kanter och hörn osv.
* Temperaturen. Temp-mätaren betedde sig lite halvkonstigt - den var uppe i varningsområdet en gång och tog ett ganska bra tag på sig att svalna
* Något. Det fanns ett vinande (eller kanske snarare sus eller surr) ljud som hördes då och då.
* Under bilen: Någon "låda" som jag inte såg var lite lös (enligt säljaren). Det fanns lite fukt runt växellådan. Annars såg jag inget läckage..
* Säljaren visste inte när kamremen m.m. bytts senast. (Endast besiktningsprotokoll fanns)
* Handbromsen tog inte förrän vid absolut översta läget (Dra åt vajern för att åtgärda?)


Bra saker:

* 11700 mil
* Inredningen var fräsch (förutom sprickor i panelen under vindrutan, men det får man väl ta på dom här bilarna)
* Motorn kändes också fräsch - startade fint, bra tomgång, inga märkliga vibrationer (som jag uppfattade iaf)
* Mina mungipor pekar fortfarande mot öronen

Sammanfattningsvis: Prutmån finnes.

Bilder:









Fredrik C: Det stämmer, den var körd mellan Katrineholm och Flen i vintras.

_________________
M. Ryhänen
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag tänkte passa på att fråga er som vet hur en sån här 163hästare står sig som en "trackday"-bil. Det fins ju spaltmeter här på forumet om billiga sådana men inte så mycket om just 44an. Jag sneglar lätt på BMW E30 men detta är ju ett klart alternativ. Om man kollar på räserbilar så är de flesta turbo (både 24 och 44). Varför är det så få som kör 944 sugisar?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej igen,

Jag har försökt att sälja min 944a för ca 40kkr och bara lyckats få tre personer att ringa. Mao, du kan pruta massor, dessa bilar är inte lättsålda, kan dock inte begripa varför då folk går och köper all annan skit för dessa pengar????, då dessa bilar är av mkt god kvalitet( ser lite roligare ut än svensson expresser också). Som trackdaybil skulle väl det behövas andra fjädringkomponenter( för mjuka) men annars kan det nog bero på allmän rädsla för porsche kan tänkas.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



joakim_adolfson skrev:
Hej igen,

Jag har försökt att sälja min 944a för ca 40kkr och bara lyckats få tre personer att ringa. Mao, du kan pruta massor, dessa bilar är inte lättsålda, kan dock inte begripa varför då folk går och köper all annan skit för dessa pengar????, då dessa bilar är av mkt god kvalitet( ser lite roligare ut än svensson expresser också). Som trackdaybil skulle väl det behövas andra fjädringkomponenter( för mjuka) men annars kan det nog bero på allmän rädsla för porsche kan tänkas.



Eller det faktum att försäkringspremien får en att storkna och sätta maten i halsen, fastän man inte ens äter
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



Jag kan nog rekommendera en 944 N/A som busbil.
Kvalitén är superb, går något sönder så kan det däremot bli dyrt ...
Sandén har det mesta till humana priser, och han har bra grejer.
Man skall f.ö undvika billiga delar till Porsche, det kostar s.a.s att hålla en "häck" igång. Billigast är att köpa en fräsch från början.

Lägg ca 10000:- på en omgång Bilsteindämpare och turbokränghämmare (finns en del beg) ,uppgradera bromsarna med fyrkolvsok om bilen är en 163 hästare (kostar kanske 5000:- , finns en del beg).
Resultatet? En mycket kul och prisvärd bil för slalom och bana!

_________________
/Mathias
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Vad väger en 944/163?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:
Vad väger en 944/163?


Gissningsvis en tjänstevikt runt 1270-1300 kg. Den röda turbon i avataren två snäpp upp har en tjänstevikt på 1350 om jag minns rätt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag skulle vilja veta vad slitdelarna inkl arbetstid kan kosta om jag inte lagar bilen själv om man äger en 944, dock ingen turbo.

Koppling?, bromsbelägg?, skivor, några specifika delar?.

Jag står i valet och kvalet att byta min pendlarbil, söker bra alternativ.
Kör kanske 1-5000 mil/år, beroende på arbete.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



På sandèns sida har du lite priser på service o vad slitdelar kostar.

http://www.sanden.nu/

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661



Min 84:a har en tjänstevikt på 1180 kg...[/quote]

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 944
7261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande