Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (13616 totalt) |
Dave Walker (han som skapade Emerald) har skrivit en bok som ger en del svar den heter
Engine Management (ISBN 1 85960 835 3). Det är en Haynes bok jag köpte min på mässan i Birmingham men jag tro den går att hitta på MarGie i Stockholm eller på nätet. //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||
Försök hitta någon som kan iaf en del om hur det går till och be honom visa dig. Böcker är förvisso bra, men den praktiska biten av det hela är guld värd!
Jag har lärt mig en hel del när jag och en vän mappade hans bil. En bredbandslambda är ett måste om det ska vara något meningsfullt med det hela. Sen går det kortfattat ut på att man köra repa efter repa och loggar lambdakurvan. Efter repan inspekterar man kurvan och hittar de ställen där man vill ändra, dvs ge fetare eller magrare blandning. Vid låg last strävar man efter lambda 1 och vid laddtryck något fetare, neråt lambda 0,8. När man lokaliserat vilket varvtal och lastpunkt det handlar om går man in i bränslekorrigeringstabellen och ökar på eller minskar korrigeringsfaktorn på berörda punkter. Sen kör man en repa till och loggar lambda och ser om man fick önskat resultat efter ändringen. Så håller man på och ökar maxvarvet bit för bit och sen laddtrycket nåt hekto i taget om det är överladdat man kör. För att sen få en mer komplett mapp får man försöka tvinga motorn till att gå på lastpunkter den inte når vid en fullgasrepa och även korrigera dessa. Då kan det fungera med att läsa av lambdamätaren i realtid och ändra bränslekorrigeringen. Vid en fullgasrepa kan man glömma att man kan ha koll på mätaren. På så här vis så kan man snart få en väl fungerande och körbar motor, men någon perfekt mappning är det ju inte, men man ska förhoppningsvis ha bra säkerhetsmarginaler kvar. En avgastempmätare kan också vara till god hjälp när man börjar gå på lite hårdare och någon form av spikningsavlyssningsutrustning gör det hela lite tryggare. Nu är jag bara en glad nybörjare inom detta område, men detta är väl ungefär vad jag har snappat upp så långt. Hursomhelst så är det otroligt spännande och lärorikt att hålla på med! Hur man optimerar tändningsbiten har tyvärr sämre vetskap om. _________________ MVH Patrik Johansson |
||
Bredbands lamda: Ja, en sådan här har jag planer på att skaffa:
http://www.innovatemotorsports.com/x En Pyrometer (avgastemps givare/mätare) har jag inte men har kontaker så man kan låna en. Ja vill i första han d lära mig att mappa sugmotorer, turbo är för fegisar! ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Innovative LM1 är väldigt nyttig, men se till att du köper auxBox eller i värsta fall RPM-boxen.
Mjukvara har statistiska funktioner som kan visa dig VE-tabellens korrigeringsfaktorer, vilket är väldigt nyttight när man vill få till sista biten. Accellerationsmätare i AuxBox:en kan tjännstgöra som vridmomentsmätare, och eftersom effekt är vridmoment gånger varvtal har man sin egen lilla bromsbänk i bilen och kan även mappa tändning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Vad har du för sprut ??
Vissa har listiga statistikfunktioner som samlar data i alla lastpunkter vid "vanlig" körning på väg och sedan själv räknar om bränslemängden mot givna mål-lambdavärden när man har kört ett tag och fått tillräckligt konfidenta värden i lastpunkterna. Det är inte samma som en "auto-tune" funktion som oftast inte bygger på statistik utan att man ligger på samma lastpunkt en längre period (passar bättre på rullande landsväg). Så allt du behöver är vettiga mål-lmbdavärden och en bredbandslambda med interface till sprutet så är bränslet löst. Tändningen är värre, men med avgastempmätare och känsliga öron brukar man kunnna fixa detta på ett hyffsat sätt men ska det bli optimalt är det rullar som gäller... det är svårt att ta dom sista hästarna annars. Jag mappade själv min förra bil på detta sätt och det funkade över förväntan, oftast finns det nån motortrimmare som kan motorn och har koll på mål-lambdavärdena. Det var en turbomotor med Autronic SMC. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Innovate bredbandslambda är ett mycket prisvärt alternativ.
Vad man kan tänka på dock är att man kanske inte alls behöver LM-1 utan kan nöja sig med LC-1 om man har ett sprut med inbyggd loggfunktion, t.ex Autronic. En LC-1 kostar bara strax över 2000kr med sond! Bilen jag hjälpte till att mappa gav med vår gatmappning ca 600hk och när BSR optimerat den fick de ut 656hk. Så jag skulle vilja påstå att vi hade fått till det ganska bra, och då hade vi hela tiden försökt hålla goda säkerhetsmarginaler. Förresten vem sa nåt om Turbo och fegisar? 656hk och fegisar är ingen bra kombination! ![]() Vi siktade på lambda 0,8 vid laddtryck, lambda 0,85 ger mer effekt men vi körde hellre lite för fett för mer marginal mot spikning. För att detektera spikningar finns diverse hjälpmedel man kan köpa med avlyssningsmikrofon och grejor. Man kan även bygga om ett SAAB APC-system t.ex. Vår lösning var mycket enklare och väl så elegant. . . Vi byggde en "spiktratt". Man fäster ett bromsrör med en nippel på lämpligt ställe i blocket. Röret dras sedan in i kupén och i den änden skruvades en mindre serveringsbricka i rostfritt fast mha en pålödd nippel. otroligt enkelt och fungerar faktiskt otroligt bra. Man hör när det börja knastra från småspikningar långt innan man skulle hört dem annars. Spiktratten syns till höger i bild. _________________ MVH Patrik Johansson |
||
De är ett omex600 som används: http://www.omextechnology.co.uk/Ecus De är gjort av GEMS men är en "lätt" avskalad modell MEN har de som behövs för sugmotorer. Jag tror det finns en logg funktion men jag är redan lost in tuning ![]() Därför vill jag lära mig grunderna, SNABBT så man kan trixa med lite värden mm. Har beställt Engine Management på biblan å om den är bra så skall den inköpas snarast inkl ett antal mer böcker om detta ämne.... _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Jo de var väll de som var tanken. Omexet har en analog ingång och LC1an rekomenderas av omex själva om man vill ha en bredbandslamda. XD16 displayn vill ja ha för att fylla tomrummet i mittkonsollen som idag upptas av en onödig timerklocka ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Ursäkta för OT men sjyyyst volvo
![]() men patrik har du snott tjejens "leksak" till växelspak ![]() Nu ska jag gå o ställa mig i skamvrån en stund ![]() |
||
Hehe, har man sju intressen så varför inte kombinera dem? (sex och bilar) Det för övrigt inte min bil, men jag hjälper till med den. Min är snyggare men inte lika snabb. ![]() _________________ MVH Patrik Johansson |
||
Jag skulle vilja säga att ska man få till tändningen exakt så är det BMEP mätning som gäller
eftersom med dessa nya turbos kan man ställa tändningen så tidigt att motorn motarbetar sig självt istället för att knacka och då räcker inte bredbandslambda + avgastemp _________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (13616 totalt) |