Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1971 **SÅLD**
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (35153 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Dude skrev:
Kolla om du har ett hål (ca 4-5mm)bredvid kolvstången.
Där tar du och trycker i med en borr eller bult typ (det medföljer en speciell plopp som man ska använda)
och vrider sedan på kolven. Då känner du hacken thumbs up


Jaha, ja det finns två hål t.o.m. (tror jag) bredvid kolvstången.
(Jag gissade på att de var till för att kunna demontera dämparen för renovering)

Så man sticker in nåt lämpligt. Hur lång pinne behövs? Hur långt ska den ner för att komma i läge? Inte särskilt långt, va?

Vrider kolven, du menar genom att rotera kolvstången bara?

Nu måste jag hem och testa ikväll

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Då har jag nästan* fått dit prylarna på bilen.

*) nästan betyder att bussningarna i dämparna var 12 mm, så 1/2" bultarna från Lotusen gick inte i. Och jag hade inga M12x90 resp. M12x230 hemma...

Det är aluminiumdämpare, faktiskt.

Det fanns inget hål bredvid kolvstången att peta ner nåt i för justering. Hålen, eller snarare urtagen i locket är nog till för isärtagning av dämparen.

Men om man tar bort fjäder och genomslagsgummi och sedan trycker ihop dämparen så gick den att justera. Inga klick, men knappt två varv kan man skruva. Ordentlig skillnad var det på snigelfartsdämpningen (den hastighet man kan orsaka med handkraft ) i alla fall.
De var inställda på 1.75 varv av 2, och får vara kvar i det läget så länge. Tror det är ganska hårt, det var i alla fall rejält tungt att dra ut dämparen i det läget.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Det visade sig inte vara så lätt att hitta de där dimensionerna. Jag hade kunnat beställa, men en hel låda som minsta kvantitet kändes lite mycket när man behövde 2 st.

Så det blev en vända till Biltema på lunchen för att inhandla några M12-skruv, gängad stång och muttrar.

Hem och skruva igen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Kul med nya grejer. Var tänker du köpa bakfjädrar? Det borde väl vara på g, antar jag. Annars blir det väl en ganska spännande skillnad i styvhet mellan fram och bak.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Max skrev:
Kul med nya grejer. Var tänker du köpa bakfjädrar? Det borde väl vara på g, antar jag. Annars blir det väl en ganska spännande skillnad i styvhet mellan fram och bak.


Vet inte riktigt, GAZ känns frestande med tanke på priset. Funderar på 15" långa. Det är 1" mer än ride height som jag hade förut. Hur långa köpte du, har du haft möjlighet att kolla?

Jag åker till UK på måndag för ett möte hos en leverantör under tisdagen. Eventuellt kanske man får ett par timmar över på tisdag eftermiddag. Vore schysst att hinna med nån bra firma då. Man tjänar ju nästan en tusing på två GAZ-dämpare med fjädrar om man jämför UK-priser mot de svenska.

Flyger till stansted och leverantören finns i Waterbeach strax utanför Cambridge. Finns det nån bra bildelsfirma i närheten där? Rallydesign ligger lite väl långt bort.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



DJ skrev:
Max skrev:
Kul med nya grejer. Var tänker du köpa bakfjädrar? Det borde väl vara på g, antar jag. Annars blir det väl en ganska spännande skillnad i styvhet mellan fram och bak.


Vet inte riktigt, GAZ känns frestande med tanke på priset. Funderar på 15" långa. Det är 1" mer än ride height som jag hade förut. Hur långa köpte du, har du haft möjlighet att kolla?

Jag åker till UK på måndag för ett möte hos en leverantör under tisdagen. Eventuellt kanske man får ett par timmar över på tisdag eftermiddag. Vore schysst att hinna med nån bra firma då. Man tjänar ju nästan en tusing på två GAZ-dämpare med fjädrar om man jämför UK-priser mot de svenska.

Flyger till stansted och leverantören finns i Waterbeach strax utanför Cambridge. Finns det nån bra bildelsfirma i närheten där? Rallydesign ligger lite väl långt bort.


Du får gärna berätta hur det fungerar med de nya, styvare fjädrarna. Jag har på känn att mina är för mjuka, så jag tror nog att jag kommer att byta senare. De var inte så dyra, så jag tänkte att jag testar.

Annars kan du köpa från Tony Thompson. Inte särskilt dyrt och du får dem exakt som du vill ha dem (om du har koll, till skillnad från andra ). Det var riktigt fina grejer och problemet var ju främst att jag beställde lite fel. Där kostar fjädrarna £80 för 4 st och det är verkligen inget skräp de säljer. De var bra att ha att göra med också, vilket man ju inte är helt van vid. Lycka till, oavsett.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Var hittar jag honom?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



DJ skrev:
Var hittar jag honom?

www.tonythompsonracing.co.uk

Fast det verkar lite körigt på deras företag, vilket inte var helt hundra. Han ringde mig för 5 min sedan och bad om ursäkt för att mina dämpare var försenade. Killen de beställer dämparjobben från hade tydligen fruktansvärt mycket att göra, vilket kanske inte är så svårt att förstå, när all racing står för dörren. Och nu hade det blivit fel, de hade gjort dämparna kortare istället för längre .
Så jag är väl inte sådär supernöjd just nu. Men man får ju ändå ge honom en eloge för att han ringer och ber om ursäkt. Så du ska nog inte beställa grejer därifrån just nu, tyvärr. Det kan kanske vara värt att ringa och fråga, fast jag misstänker att han inte är sugen på mer dämparbeställningar till svenska Europor. Inte idag i alla fall.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Ajaj, det var tråkigt.

Hoppas de snabbar sig på nu bara, så att du kommer ut i vårsolen med bilen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
En dämpare på plats. Viss kollision med bromsröret vid fullt rattutslag som man kan se på bilden, men det ska inte vara några problem att bocka om det röret lite.



Jag har inte så mycket marginal på sänkningen tror jag enligt mina första överslagsberäkningar. Jag måste nog skruva ner fjädersätet så långt som möjligt och montera drop stops. En kortare fjäder hade varit bättre. Mina nuvarande är 8". Just nu sitter de monterade med förspänning ungefär noll.



Jag avslutade min hemkomponerade skruv med en lite längre mutter, så att man får en fästpunkt inne i kupén. Tänkte att det kunde vara bra att ha för framtida burbygge. För att kunna fästa ett stag direkt på främre hjulupphängningen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Påställd.
Besiktningstid bokad.

Nu måste jag skruva klart.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



DJ skrev:
Påställd.
Besiktningstid bokad.

Nu måste jag skruva klart.

Trevligt när det går framåt thumbs up. Jag hoppas att jag lyckas lika bra i helgen.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Så, då står vi på marken igen.

Testade att släppa ner den som den var, liiite hög kanske.
Får göra som jag skrev ovan, sänka fjädersätet max och montera stoppwire (hemköpt), men det blir nog först efter besiktningen. Det kan vara bra med lite markfrigång i bromsgropen och på lyften.

Lokaliserade källan till oljeläckage. Oljepluggen...

Fixat!

Batteriet visade sig ha gett upp helt. Nytt införskaffades och monterades. Jag velade lite mellan MC-batteri och bilbatteri, fegade och köpte litet 44Ah bilbatteri. MC-batteri får det nog bli senare när man har hundra koll på att motorn alltid håller sig lättstartad.

START!

Den puttrade igång direkt på ojusterade förgasare, men misstände såklart en del. Nya stift ska den få.

Men lite smolk i bägaren fanns det också. Tryckregleringen till oljepumpen funkar "sådär", eller knappt alls.
Får ta ner pumpen och putsa av kolven.

Tillbaks till pallbocksracet!

Tyvärr så går klockan för fort. Besiktning 26:e, men är i fjällen to-sö och måste packa innan. Bolagsstämma hela måndagkvällen. Kvar är då bara ett par timmar på tisdag kväll nästa vecka, om inget oförutsett inträffar. Liiite tajt, kanske.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
thumbs down Då var besiktningstiden imorgon avbokad. Timmarna fullbokade med annat än garage....

Nytt försök att besiktiga den 8/5. Hoppas att några av timmarna den 6:e och 7:e kan läggas på bilen, för innan dess är det fullt...

Funderar på att lämna över stafettpinnen till nån med mer tid...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Nattsuddade ett par timmar i garaget.

Upp med bilen på pallbocker, ur med oljan, bort med tråget, bort med oljepumpen, ta isär pumpen...


Så här ser tryckregleringens innanmäte ut nu.

Arbetet avstannade för att jag inte hade nån smärgelduk hemma... Måste skaffa.

Sen ska kolven putsas av och allt ska tillbaka igen.
Bättre schimsbricka ska jag också fixa.

Ny oljetrågspackning är beställd och dyker upp idag.

Det finns hopp om att klara min tredje besiktningstid!!

Ett litet nattsuddspass till bara.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
UP AND RUNNING!

Klarade av ett nattsuddspass till. Startade upp i morse och fick oljetryck.

Den misstände en del i början, men efter vissa justeringar av tomgångsblandning och tändläge på måfå med motorörat som referens så är de borta.

Den ryker lite svart vid gaspådrag och högvarv, så huvudmunstyckena och acc-pumpsmunstyckena kanske borde minskas till en storlek mindre.

Besiktningstid i eftermiddag.

Återkommer med resultat.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1621



Lycka Till !!

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Då var det besiktigat.

Tre anmärkningar. Två skitsaker och så hastighetsmätaren som jag visste om.

Ena bälgen på styrväxeln hade tydligen hoppat av igen också.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1621



Grattis !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1168



Kul att det löste sig. thumbs up

Svårläst registreringsskylt. Inte undra på det, var ska man sätta den annars?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10973


Trådstartare
Ja, det känns jättebra. Vilken OTROLIG känsla det är att köra Europa. Känslan i ratten, vrålet vid gaspådrag....

Det var också första turen med de nya fjädrarna/dämparna.

Inte alls så obekvämt som jag föreställt mig. Kändes stabilt, tajt och lagom. Lite mjukt bak bara, fortfarande.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S2 1971 **SÅLD**
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (35153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande