Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (35153 totalt) |
Jaha, ja det finns två hål t.o.m. (tror jag) bredvid kolvstången. (Jag gissade på att de var till för att kunna demontera dämparen för renovering) Så man sticker in nåt lämpligt. Hur lång pinne behövs? Hur långt ska den ner för att komma i läge? Inte särskilt långt, va? Vrider kolven, du menar genom att rotera kolvstången bara? Nu måste jag hem och testa ikväll ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Då har jag nästan* fått dit prylarna på bilen.
*) nästan betyder att bussningarna i dämparna var 12 mm, så 1/2" bultarna från Lotusen gick inte i. Och jag hade inga M12x90 resp. M12x230 hemma... Det är aluminiumdämpare, faktiskt. Det fanns inget hål bredvid kolvstången att peta ner nåt i för justering. Hålen, eller snarare urtagen i locket är nog till för isärtagning av dämparen. Men om man tar bort fjäder och genomslagsgummi och sedan trycker ihop dämparen så gick den att justera. Inga klick, men knappt två varv kan man skruva. Ordentlig skillnad var det på snigelfartsdämpningen (den hastighet man kan orsaka med handkraft ![]() De var inställda på 1.75 varv av 2, och får vara kvar i det läget så länge. Tror det är ganska hårt, det var i alla fall rejält tungt att dra ut dämparen i det läget. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Det visade sig inte vara så lätt att hitta de där dimensionerna. Jag hade kunnat beställa, men en hel låda som minsta kvantitet kändes lite mycket när man behövde 2 st.
Så det blev en vända till Biltema på lunchen för att inhandla några M12-skruv, gängad stång och muttrar. Hem och skruva igen. ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Kul med nya grejer. Var tänker du köpa bakfjädrar? Det borde väl vara på g, antar jag. Annars blir det väl en ganska spännande skillnad i styvhet mellan fram och bak.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Vet inte riktigt, GAZ känns frestande med tanke på priset. Funderar på 15" långa. Det är 1" mer än ride height som jag hade förut. Hur långa köpte du, har du haft möjlighet att kolla? Jag åker till UK på måndag för ett möte hos en leverantör under tisdagen. Eventuellt kanske man får ett par timmar över på tisdag eftermiddag. Vore schysst att hinna med nån bra firma då. Man tjänar ju nästan en tusing på två GAZ-dämpare med fjädrar om man jämför UK-priser mot de svenska. Flyger till stansted och leverantören finns i Waterbeach strax utanför Cambridge. Finns det nån bra bildelsfirma i närheten där? Rallydesign ligger lite väl långt bort. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Du får gärna berätta hur det fungerar med de nya, styvare fjädrarna. Jag har på känn att mina är för mjuka, så jag tror nog att jag kommer att byta senare. De var inte så dyra, så jag tänkte att jag testar. Annars kan du köpa från Tony Thompson. Inte särskilt dyrt och du får dem exakt som du vill ha dem (om du har koll, till skillnad från andra ![]() _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
www.tonythompsonracing.co.uk Fast det verkar lite körigt på deras företag, vilket inte var helt hundra. Han ringde mig för 5 min sedan och bad om ursäkt för att mina dämpare var försenade. Killen de beställer dämparjobben från hade tydligen fruktansvärt mycket att göra, vilket kanske inte är så svårt att förstå, när all racing står för dörren. Och nu hade det blivit fel, de hade gjort dämparna kortare istället för längre ![]() Så jag är väl inte sådär supernöjd just nu. Men man får ju ändå ge honom en eloge för att han ringer och ber om ursäkt. Så du ska nog inte beställa grejer därifrån just nu, tyvärr. Det kan kanske vara värt att ringa och fråga, fast jag misstänker att han inte är sugen på mer dämparbeställningar till svenska Europor. Inte idag i alla fall. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
En dämpare på plats. Viss kollision med bromsröret vid fullt rattutslag som man kan se på bilden, men det ska inte vara några problem att bocka om det röret lite.
![]() Jag har inte så mycket marginal på sänkningen tror jag enligt mina första överslagsberäkningar. Jag måste nog skruva ner fjädersätet så långt som möjligt och montera drop stops. En kortare fjäder hade varit bättre. Mina nuvarande är 8". Just nu sitter de monterade med förspänning ungefär noll. ![]() Jag avslutade min hemkomponerade skruv med en lite längre mutter, så att man får en fästpunkt inne i kupén. Tänkte att det kunde vara bra att ha för framtida burbygge. För att kunna fästa ett stag direkt på främre hjulupphängningen. ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Så, då står vi på marken igen.
Testade att släppa ner den som den var, liiite hög kanske. ![]() Får göra som jag skrev ovan, sänka fjädersätet max och montera stoppwire (hemköpt), men det blir nog först efter besiktningen. Det kan vara bra med lite markfrigång i bromsgropen och på lyften. Lokaliserade källan till oljeläckage. Oljepluggen... ![]() Fixat! Batteriet visade sig ha gett upp helt. Nytt införskaffades och monterades. Jag velade lite mellan MC-batteri och bilbatteri, fegade och köpte litet 44Ah bilbatteri. MC-batteri får det nog bli senare när man har hundra koll på att motorn alltid håller sig lättstartad. START! Den puttrade igång direkt på ojusterade förgasare, men misstände såklart en del. Nya stift ska den få. Men lite smolk i bägaren fanns det också. Tryckregleringen till oljepumpen funkar "sådär", eller knappt alls. ![]() Får ta ner pumpen och putsa av kolven. Tillbaks till pallbocksracet! ![]() Tyvärr så går klockan för fort. Besiktning 26:e, men är i fjällen to-sö och måste packa innan. Bolagsstämma hela måndagkvällen. Kvar är då bara ett par timmar på tisdag kväll nästa vecka, om inget oförutsett inträffar. Liiite tajt, kanske. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
![]() Nytt försök att besiktiga den 8/5. Hoppas att några av timmarna den 6:e och 7:e kan läggas på bilen, för innan dess är det fullt... Funderar på att lämna över stafettpinnen till nån med mer tid... ![]() _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Nattsuddade ett par timmar i garaget.
Upp med bilen på pallbocker, ur med oljan, bort med tråget, bort med oljepumpen, ta isär pumpen... ![]() Så här ser tryckregleringens innanmäte ut nu. Arbetet avstannade för att jag inte hade nån smärgelduk hemma... ![]() Sen ska kolven putsas av och allt ska tillbaka igen. Bättre schimsbricka ska jag också fixa. Ny oljetrågspackning är beställd och dyker upp idag. Det finns hopp om att klara min tredje besiktningstid!! ![]() ![]() Ett litet nattsuddspass till bara. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
UP AND RUNNING!
![]() Klarade av ett nattsuddspass till. Startade upp i morse och fick oljetryck. Den misstände en del i början, men efter vissa justeringar av tomgångsblandning och tändläge på måfå med motorörat som referens så är de borta. Den ryker lite svart vid gaspådrag och högvarv, så huvudmunstyckena och acc-pumpsmunstyckena kanske borde minskas till en storlek mindre. Besiktningstid i eftermiddag. Återkommer med resultat. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Ja, det känns jättebra. Vilken OTROLIG känsla det är att köra Europa. Känslan i ratten, vrålet vid gaspådrag....
![]() Det var också första turen med de nya fjädrarna/dämparna. Inte alls så obekvämt som jag föreställt mig. Kändes stabilt, tajt och lagom. Lite mjukt bak bara, fortfarande. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (35153 totalt) |