Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3773 totalt) |
Jag minns att det syntes tydligt från ombordkameran på Coulthards bil, och vi trodde att han skulle få bryta när som helst, istället vann han loppet. Så frågan är, var gränsen går för svartflagg? Montoya kanske trodde att det skulle gå att fixa i depån, ehh... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Vete tusan om Newey är bättre än Rory Byrne som jag tycker verkar vara riktigt vass. Visst, Ferrari har de bästa resurserna, men det gäller ju även att få det att funka ihop och att ideerna som skall testas skall uppstå - klart imponerande. Ferraris beräkningsaerodynamik-chef som jag var och lyssnade på i fredags ansåg att deras aerodynamikavdelning med över 50 man var största orsaken till Ferraris försprång. Ingen hade tydligen lika många anställda eller resurser. Men det kommer nog, när McLaren fått ordning på hela sitt nya komplex. När det gäller motorsport och F1 i synnerhet så är det nog i allmänhet brittisk perfektion som gäller, iallafall brittisk skolning. Om det nu inte är sant att allt egentligen är Schumis förtjänst, men de andras framgångar borde han ju iallafall inte ha del av... Det är ca 4000 brittiska företag som sysslar med motorsport, helt eller delvis. Mycket pengar blir det... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Märkligt vad många Ferrari/Schumi-fans som hyser agg till JPM. Är han verkligen en så stor fara för Ferrari? Jean Todt har visat visst intresse för Montoya, så då kanske han blir en större fara... Ville tycker jag skulle förbjudas i F1. Han visar känslor, säger saker som inte är politiskt korrekt och försöker köra om i de mest konstiga lägen. Bort med honom bara, passar inte alls i modern racing. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jo jag vet ![]() ![]() ![]() |
||||||
Angånende coulthard i monaco förra året så rök det rätt rejält innan de hunnit rätt till instllningarna. Det började lite smått över det lilla guppet efter casino kurvan (en kort liten raka) och blev bara värre för varje varv som gick (rök även på endel andra ställen runt banan) till det slutade och sen gick han ju och vann oxo så.
Sen det jpm gjorde oc fortsatte med att köra kanske inte är speciellt smart och kan rentav vara livsfarligt. Men jag tycker f1 behöver några lite mer spektakulära förare och där är villnueve och montoya två fina lirare. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||
Jo, det är ju huvudsaken. ![]() ![]() (till min fru: det var ett dumt förslag och absolut inget jag tänker följa själv ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Att Adrian Newey varit designbas för alla världsmästarbilar i modern tid som M.S. inte suttit i tycker jag säger en del. Hade det inte berott på föraren så hade Irvine eller Barri kunnat vara mästare. Är det bara jag som minns Spa '95? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Schumacher startade från 16:e ruta och vann? (Inget rekord, har för mig att John Watson startade 21:a i Long Beach och vann?) _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Andra experter som Nigel Roebuck har en annan åsikt. Själv vet jag inte, svårt att säga när Williams-bilen inte är särskilt konkurrenskraftig. En vinnare med rätt psyke är han trots allt. Villeneuve har ju också varit världsmästare, i konkurrens mot en fuskande Schumacher, vilket jag antar att du inte heller hade väntat dig, av dina kommentarer att döma, eller?
Man kan ju även säga att Rory Byrne varit designchef för resten av vinnarbilarna i modern tid. Så de riktiga vinnarna de senaste 11 åren är kanske Newey och Byrne. Att Schumi varit den bäste föraren och absolut den mest uppbackade i de stall han kört för är ju helt klart, förutom möjligen mot en avdankad Piquet under det första året i Benetton, som han även förlorade mot. Till skillnad ifrån Prost, Villeneuve, Senna, Häkkinen, Mansell, Piquet och Hill har ju inte Schumi precis haft det hårdaste motståndet i teamets andra bil. Rubens är väl det svåraste motstånd han haft, vilken han även haft problem med och fått tagit till saker som A1-ring -01 och -02. Men det är ju inte så stor ide för Rubens att satsa så mycket hårdare än att bli tvåa, eftersom han knappast får vinna mästerskapet. Dessutom är han ju inte tillräckligt bra heller, och verkar inte ha det rätta vinnarpsyket. Man kan ju även säga att hade det inte berott på föraren så skulle DC varit dubbel världsmästare istället för Häkkinen. Betyder det att Häkkinens två WDC-titlar beror på föraren och inte bilen? Eller gäller den logiken enbart för Schumacher? Men det är väl som vanligt i Schumi-myten, hans vinster beror enbart på honom själv och de andras beror enbart på bilen. Det betyder ju också att Rubens är världens överlägset näst bäste förare, med tanke på fjolårsresultatet. Hade inget med bilen att göra, Newey-bilen som DC och Kimi satt i var egentligen mycket bättre... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Rubens startade ifrån 18:e ruta och vann på Hockenheim -00. Bättre förare än Schumi? ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Det regnade en smula på Spa 95 om inte jag minns fel.
Jag är ingen expert på F1, men i mitt tycke är JPM för hård mot prylarna. Det finns andra förare som jag tror kan vinna framöver. Kimi och Alonso är två av dem. Nu har ju Alonso ganska väl förspänt i Renaulten jämfört med de flesta andra, men får de till lite mer effekt så kan det nog bli bra. Min uppfattning om JV har jag fått efter året han blev världsmästare. Han kör inte snyggt. DC är ungefär lika spännande att studera som Richard Burns eller torkande färg. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
En av de värre uppkörningarna är ändå Mansell på Hungaroring -89 i en Ferrari. Där han startade 12:a och vann till slut med närmare en halvminut före Senna(McLaren), Boutsen(Williams) och Prost(McLaren). Vete tusan hur det gick till på en bana som det knappt brukar bli någon omkörning alls på.
Jag tycker inte Schumi kör så himla snyggt heller, när han sitter i bilar som gör att han tvingas pusha, även om det går fort. Häkkinen var lite mer "Mr White Line", som DC uttrycker det i den där intervjun där Häkkinen och DC sitter på en scen och intervjuar varandra, samt kommenterar varandras körstil, etc.. Kan ju även bero på att Häkkinen körde med mer marginaler än Schumi i vissa lägen. Vilket ju inte brukade vara fallet innan hans svåra olycka i Australien, då Häkkinen lite sågs som en kraschkung. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
JPM = våghals med ruskig car control
olivier Panis = Fegis har han ngnsin kört om ngn? DC= Duktig förare med höglägsta nivå som inte skiljer sig från högstanivån. Alonso= sett för lite av Webber= Där har ni en talang om ngn kommer väl troligtvis att malas ner i jaguars köttkvarn och komma ut utan karriär. Pizzonia= våghals och duktig förare utan övermänskliga kvaliteer. (därför så går det lite hur somhelst) dessutom i jaguar. Schumi M = Fantastisk förare som borde gör fler såna varv som kvalet i Spielberg. En katastrof i intervjuer. Har notering i guiness rekordbok att säga flest " to be honest" under en presskonferens utan att mena det. Schumi Ralf =Duktig förare som tyvärr tvingas jämföras med Storebror Nick Heidfeld =vart har han tagit vägen Jaques villeneuve= Har i alla fall uttalanden som man orkar läsa. Kör ibland gudabenådat Kimi R. =Har tagit racingen ett steg tillbaka till då hjärta betydde mer än hjärna Så vem skulle vinna om de körde saloon racing på smala däck? 1-2-3= utan inbördes ordning kimi MS JPM 3-4-5=Webber JV Alonso 7-8-9= DC OP HF etc. För övrigt var Spielberg ett tråkigt rejs pga bildproducenten _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Det är just detta som är en stor skillnad mellan schumi och andra förare. Ingen annan förare har nått större framgång i att påverka ett stall i att bli bättre på allt. Kolla depåstopp t.ex. När schumi var i Benetton var dom hyper vassa. Efter det att han stack fanns ingen förare som gav så stort genomslag i organisationen och grabbarna i depån började bli fumliga och långsamma. Ferraris tillförlitlighet. Blev klart bättre efter hand med schumi. Så enkla saker som att plocka upp en utspottad drivaxel och gå tillbaka till depåpersonalen och påpeka "Denna tillhör nog er!" Drygt, javisst men nödvändigt för att få maximal skärpa i alla led. Att just schumis bil håller så fantastiskt bra beror mestadels på schumi själv och hans körstil. om vi vänder på det och säger att schumi skulle ha en sämre bil, så skulle han fortfarande vara den förare som tar flest VM-poäng under en säsong med just den bilen. Jämförelser med Piquet håller inte då schumi har utvecklats sen dess. Den enda förare jag håller för naturligt snabbare än Schumi är Ayrton Senna. Men Senna saknade Schumis genomslagskraft på bilens prestation. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Montoya säger väl "you know" i tid och otid...
![]() och någon borde väl skicka Räikkönen till en talpedagog, 22 år och fortfarande i målbrottet, stackars kille... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Apropå talförmåga så hittade jag följande på www.itv-f1.com:
Lauda said the German would have known his fireproof overalls would protect him. He said: "He could have stayed in the cockpit for much longer before he would look like me." Det är inte för talförmågan de sitter där de gör, men det är skönt att slippa Mika obviously. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Enligt en bekant som kommer från Finland och har nån släkting där som körde gokart samtidigt som Kimmi, så är det just vad som hänt. D.v.s. han måste ha haft talpedagog. Han kunde inte prata som liten och sa överhuvud taget inget innan han var 10. Hans bror var med på tävlingarna och skötte snacket! Fast, å andra sidan skulle jag heller vara 22, ha lite talfel och köra McLaren än å vara 45 och programera urtråkiga IT-system. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||||
Där ser man, men hans uttal är det egentligen inget större fel på, men rösten är ganska svajig... Han gillar säkert inte presskonferenser! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Mercedesreklamen!! MIKA _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (3773 totalt) |