Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4340 besök totalt |
Jag tänkte köpa ensåndär BMW
Hej! Jag tänkte köpa en sån där BMW 325 E30 som många av er åker. Avsikten är att genomföra små modifikationer och prova på köra lite bana. Joo, jag vet....318is är antagligen bättre val men jag gillar inte fyrcylindriga ljudet. Så nu har jag siktet inställt på en coupe 2-dörrars 325 med E30 kaross. Jag har också lite överblivna turbosar, intercoolers och rör som kan komma väl till pass senare mot hösten, om man har för lite att göra på kvällarna. Vad ska man kolla på dessa bilar? Jag har i alla fall fått reda på följande: 1. Dom har inte 4-ventilstoppar, vilket är synd. 2. Kammar brukar gå ner sig om man inte byter olja enligt intervaller (oljekanaler täpps till tydligen), med kostsamma reparationer som följd. 3. Alla svenska 325:or är sålda med taklucka. 4. Sådana bilar körs av kepsprydda ungdomar som gillar "bööörna" och är ofta i dåligt skick med ägarbyte varannan månad. 5. Det finns något som heter M-paket, som ofta kostar extra. 6. Motorn har relativt dåligt vrid på lägre varv. Vad mer ska man tänka på? Ingen som har tröttnat på sin? Mvh, _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Joo, 325 E30 ger nog mycket fartupplevelse för pengarna men de börjar snart bli 20 år gamla och det sätter sina spår. Om du inte ska plocka ner bilen fullständigt så ska du köpa en E30 som är ROSTFRI! I innerskärmen fram är det nästan alltid ett rosthål. Kolla under mattan! Innerskärmarna bak brukar också rosta. Dräneringen till takluckan kan sluta funka och taket blir kex. 325:an har batteriet bak och där brukar det också vara rostigt. Alla gummibussningar är antagligen utslitna och måste bytas. Bakvagnsgeometrin funkar inte när man sänker chassit och ställbara bärarmsfästen är nödvändiga om man ska rätta till den.
För en byggbeskrivning så kolla Arnes, Bistecs och RavagliaM3s bilar. En fin 325 E30 är rätt dyr och jag tror man kan få en hyfsad E36 för samma pengar. Om jag skulle börja mtt projekt från början så skulle jag satsa på E36 eller åtminstone på en rostfri E30 ![]() _________________ Sten Isaksson |
||||||
Tack för tipsen. Pratade med en polare som är BMW-tokig och han sa att E36 är lite mer "åka" och mindre "köra" än E30. Dessutom gillar jag lägre vikt. Men visst, jag får kanske kika efter 325 E36. Dom är faktiskt väldigt billiga numera.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Som redan sagts, kul men till åldern komman med kända krämpor som följd. Rost bla...och misshandel av "kepsfolket".
om 325 är sämre än en 318is på bana vet i tusan, beror helt på vad man ska ha den till och hur mtk som ska byggas om. I ditt fall tror jag 325 är det mer lyckade valet. En stor missuppfattning är att 325 har kasst lågfartsvrid. 320 har det men är ca tre ljusår ifrån en 325. Bara för att man får en kul och trevlig knuff på högre varv betyder det inte att man inte kan åka 50km/h på 5an utan problem. Helt enkelt en sjukt skön maskin...om den är frisk. Att slitna ex kan brista i effekt osv är väl ganska vanligt. M-paketet är lite plast, andra dämpare, fjädrar och krängare snabbt sammanfattat. Troligen bytt nga ggr sedan bilen var ny och ingen vet vad som slängts dit. Inget att betala för mao även om vissa varianter av plastpaketet kan uppfattas som snyggt. Med en massa rost bakom... ![]() En lättad, tidig 325 E36 utan massa lullull till rätt pengar bör vara mkt kul för pengarna, men lika lätt osv som E30 är den ju inte. |
||||||
325i e30 är en trevlig bil...
![]() 1. Det går att relativt smärtfritt trycka i en M50 / M52 motor (24V sexan från e36/e34) i en e30. 2. Ja, men det problemet lider alla motorer av med denna konstruktionen av kamaxelsmörjning. och inte köper man väl en misskött bil eller köper en och missköter den? Helsyntetisk olja och max 1000 mils bytesintervall är medicinen. 3. Nej, missuppfattning. Många svensksålda 325 har taklucka, men inte alla. 4. Japp, men bland liken finns ett och annat guldkorn. 5. Halvovanligt tillbehör. Inget som du vill ha för banåka, bara en massa extra vikt, men det ser fräckt ut... Den kraftigare krängningshämmaren (14,5mm bak) går jättelätt att eftermontera, sitter på 318is också. 6. Trams! Inga problem att "kärringköra" om man så vill. Att kolla: - Rost i hjulhusen runt om och vid nedre högra hörnet på framrutan (under listen). - Rost i baljor bak (rostar gärna under underredsmassan). - Slitna silentblock (bussningar som bakvagnsbryggan är upphängd i), klonk vid växlning och allmänt slingrigt uppförande på vägen. - Rost kring bränslepåfyllningsröret, där det går in i bensintanken. - Rostiga bromsrör. - Slitet stödlager till kardanen (enkelt fel att fixa dock) - olja i kylvattnet eller tvärtom? - Kamrem och spännare, när byttes de senast (6000 mil är intervallet)? Typfel: - Vinande differential, oftast inga problem, byt olja till en helsyntetisk. - Rassel från växellådan vid uppsläppt koppling på tomgång, skönhetsfel. - Slapp växelspak, slitet länkage, kostar 600:- och en timme att åtgärda. - Död varvräknare / flipperspel i kombiinstrumentet, dåliga SI-batterier, nya finns på Clas ohlson och kostar 60:- plus lite lödande. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||
Till ovan nämda saker , byt gummi tätningar till baklysena , det är där vattnet letar sig in och skapar rost.
Jag tog reg nr för att kolla på BMW vad som satt i tillbehörsväg från fabrik . AC , nivåreglering ,sportchassi ,sportstolar och diff var mina krav , och efter mycke letande så hittade jag bilen . OBS ett alternativ till E-30 är E-36 compact ( 323ti ) _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Min uppfattning utan att ha ägt just en 325 men likväl en 320 och 745 från 80-talets första hälft är att det inte är större problem än med andra samtida bilar tex volvo, saab, ford och mercedes. Jag skulle satsa på en fin orginal bil som alltid rullat med tung rostskyddsbehandling och helst inte alls på vintern, räkna med minst 15 000kr. Undvik att turbo konvertera! Det kan sänka andrahands värdet i botten! Trimma då istället en bil som har turbo orginal.
Min personliga uppfattning är att det dock börjar kännas lite passé med e30 som banbil ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||
En e30 blir aldrig passé ![]() Tror definitivt e30n får samma kultsatus som 02orna har idag... _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||
Fel ordval, det jag syftar på är att e30 är så förbaskat vanliga på våra banor, det betyder inte att de är dåliga, tråkiga, fulare eller sämre än E36, bara lite vanligare och fantasilösare. _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Hej,
Jag hade en M3 E36 3,0 som jag körde på bana ett tag. Den var helt ok fast det var mycket autobahn fahrer. Den var original och helt underbar men att köra på bana var sådär. Utväxlingen kändes inte kunna användes optimalt på dom svenska banorna. Sen varje gång man skulle bromsa kändes det i plånboken. Jag sålde den och skaffade en 325 E30 istället. Att byta bromsbelägg kostar typ 400:- så man kan bromsa hur mycket som helst =) och det mesta på bilen kan man skruva själv. /Carl |
||||||
Dumheter.. Har man det minsta koll på E30 turbos så säljs dom för överpriser tom då alla killar på zatzy som är mellan 18-30 vill ha en E30 325 turbo.. Dett är OT men vet en kille med en E30 325 88 med turbo "500"hk samt fullbur och coilovers.. Den såldes för 113k.. Dett var dock 2 år sen då hysterin över E30 turbos inte kommit än.. vanliga snikkonverterade med org lmm och det ligger över 45.. visst finns det undantag.. så med andra ord: klart ¤%"#¤ man ska turbokonvertera sin E30 325.. jag är en av dom tex:http://www.autopower.se/powerborsen/bmw.asp?id=63652 _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Sen kan man väl ärligt talat konstatera att andrahandvärdet på en E30 inte är superhögt i dagens läge. Bilarna är ju trots allt inte direkt nya. Så även om man skulle förlora pengar på det så är det ju inga enorma summor... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
andrahandsvärdet lågt? beror hur man ser det.. du får ju ett renoveringsobjekt för 4-5k som inte är helt hopplöst.. men är den skattad och besiktad med dålig motor etc får man ju ändå runt 10.. finns inte så många 325or för under 20000kr.. Och dom är oftast inte i bra skick.. jag anser att det är grova överpriser på 325or numera.. visst 318 och 320i's kastar ju folk efter varandra.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
ok, nu står valet mellan en 325i i mint skick och en tattarkonverterad försökt till banbil byggd på 323i med M5 3.6L motor som behöver ungefär ett år för att bli fullt brukbar (potential finns dock).
Decisions, decisions... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Ta den som är fin! Som du vet är det alltid mera jobb än man föreställer sig att "bara fixa" en bil... Du hinner ångra dig mer än en gång. Fast det låter fräckt med den andra...
![]() Angående andrahandsvärdet så är det väl ändå en stor skillnad på om en bil är övervärderad eller om den har ett högt värde. Det är nog en helt riktig prisbild du ger men det innebär väl ändå inte att priset är särskilt högt. Även om bilen skulle tappa till häften pga en turbokonvertering (vilket jag inte tror den gör) så är det inte direkt någon förmögenhet man förlorar... Jämför med att köpa en något dyrare bil som tappar så mycket varje år även om du inte ens använder den. Det var bara det jag menade. Jag håller helt med om att bilarna är övervärderade! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
1 år?? var den så röten... vad va fel på den? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||||
Köp den med M5 maskinen. Har kört en sån och dom är rätt roliga faktiskt. Inte sååååå framtunga som man kan tro. Ägaren säger att m5 maskinen väger iungefär lika mycket som 325 maskinen.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4340 besök totalt |