Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GTR @ Falkenberg & Imola sön 2/4 19:00
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (4716 totalt)
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

ThomasT skrev:
Först in i en kurva har rätt till plats, vilket betyder att man har INTE rätt att tränga sig fram bara för att man har lyckats sticka in framhjulet innan för någon.

Jag har inte regleboken framför mig men om jag minns rätt så säger reglerna att man ska kunna åka i bredd genom kurvan.
Finns det någon på insidan / utsidan så ska den få plats. Den som är först väljer spår men lämnar tillräckligt med utrymme för den andra bilen.

Liverpoolarn
Växjö
Här sen Sep 2004

Hej!

Jag har inte så värst lång erfarenhet av multiplayer-körande online, men ett par saker som jag gjort för att "underlätta" kollen på närliggande förare:

1. Byta kamera till hood (istället för cockpit, som jag alltid kört innan för att få realism). Virtual mirror på! Varför, se 2.

2. Ha displayerna så att man ser gapet till framförvarande/bakomvarande bil. Håller man ett öga på detta så ser man ganska snabbt om en bil bakom kör betydligt fortare så att man kan släppa istället för att riskera att åka ihop.

3. Sätt på SpelarID, "tab-tryckning". Då är det lätt att se vem som är bakom o framför och om man håller på att bli varvad.

4. Ställa upp view ahead (eller vad det heter) till 20-30%, så att kameran "svänger med" när man vrider på ratten. Med detta så ser man lite mer vid sidan av en när man svänger in i kurvorna... eller så köper man TrackIR...

(5. Ställa ner bromseffekten till 95-90% för att undvika låsta hjul vid inbromsningar... detta kan vara ett bra tips om man är lite oerfaren.)

Lite generella synpunkter/kommentarer:
Att säga förlåt direkt om man nu råkar putta av någon ordentligt är väldigt svårt under rejsets gång... däremot ska man be om ursäkt när man (ALLA) gått imål, men ibland kan man glömma.

Ett förslag till ligan är att lägga upp repriserna på loppen på någon server. Det kanske känns som overkill för många erfarna rejsare, men personligen så tycker jag det är ett väldigt bra sätt att reda ut vad man eventuellt gjorde för fel om det var någon större sammanstötning. Så om någon har mycket server-utrymme...

Ang. Passeringar/varvningar... att köra om någon ska man göra utan att behöva puttas, ibland är det inte lätt men ska man köra om ska man göra det fair. Kör man fortare än den framför så behöver man oxå längre bromssträcka... detta missar många och det är extra lätt att låsa hjulen om man plötsligt måste bromsa "fortare" än vanligt och då är olykan snabbt där! När man ska varva någon så måste man tänka på att den man ska passera inte är så snabb då behövs det lite marginaler. När man blir varvad så är det lättast att bara hålla sig utanför rejs-line på en raka o lätta på gasen någon sekund (gör man det i en kurva i normal-fart så åker man av).

Allt ovan är högst personliga synpunkter, men jag skulle gärna höra vad ni andra tycker.

Västerås
Här sen Dec 2004

Mäcen skrev:
Ni som kör i SSR (eller vad det nu heter), vad för inställningar m.m. kör ni med där? Alltså på servern. Är det nonDX eller DirectX-server? Vore kul om någon kunde berätta lite tips på hur man får det stabilt.

Verkar ju inte som om det gör någon skillnad på 1fps-buggen om man har nonDX eller DX-server...

Kul på Imola, men givetvis strulade det där med. Vissa fick fel startpositioner.
Mycket att leta efter på SSR, men här: http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=234473 är en tråd och så kan du säkert kontakta Niklas Norenheim (big_swede_73@yahoo.com) som kör SSRs server.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Daniel Ahlin skrev:
ThomasT skrev:
Först in i en kurva har rätt till plats, vilket betyder att man har INTE rätt att tränga sig fram bara för att man har lyckats sticka in framhjulet innan för någon.

Jag har inte regleboken framför mig men om jag minns rätt så säger reglerna att man ska kunna åka i bredd genom kurvan.
Finns det någon på insidan / utsidan så ska den få plats. Den som är först väljer spår men lämnar tillräckligt med utrymme för den andra bilen.

Självklart! Det jag menade var att man inte ska tränga sig in med ett framhjul, när den framförvarande bilen kommer utifrån turnin och skär in mot apex. Det resulterar ju nästan alltid till att framförvarande bil tappar bakvagnen och åker av.
Det är däremot riktigt kul att ligga jämsides med någon genom ett flertal kurvor, då båda har koll på den andra. Ligger man något sånär jämnsides så resulterar ju heller inte en lättare kontakt till en avåkning.

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Angående Liverpoolens lista:
1. Jag kör alltid hood. Virtual mirror har jag dock glömt. Ska försöka komma ihåg det till nästa gång. Jag tycker nämligen det är lite jobbigt att ofta behöva trycka på "titta-bakåt-knappen" när där är bilar bakom.

2. Givetvis ska man ha tiderna uppe så man ser hur långt ifrån framförvarande och bakomvarande är. Trodde alla hade det.

3. Givet alltid på.

4. Visste inte att detta fanns. Måste provas! Har saknat det. Tack Liverpoolarn!

5. Jag brukar kör med 80-85%. Riktigt jobbigt när man låser bromsarna nämligen.

Repriserna ska jag försöka fixa. Jag tycker med att de är jättebra att kolla på.

Krascher uppstår oftast när folk bromsar in i en eller att de försöker köra om på innern och kör nosen i sidan på en.

Jag hoppas på bättring till nästa gång vi kör. För min del kvittar det om vi kör bara originalbanor eller ej. Bara GTR funkar som det ska så är jag glad. Det är ju så pass kul spel när det väl funkar. thumbs up

Ainisse: Tack för länken! thumbs up

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
AZAD

Här sen Maj 2003

Idag har jag varit vid Estorilbanan, kan vi inte köra den nästa helg? Man blir sugen när man sett den på riktigt.
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Visst kan vi det. Behöver en bana till som passar Elisen bra.

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Mäcen skrev:
Visst kan vi det. Behöver en bana till som passar Elisen bra.

En av mina favorit banor Moirana brukar väl funka felfritt!? och den är ju rätt kort och go, kanske passar Elisen?

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Brukar funka, ja. Men med vår vanliga otur funkar säkert inte den heller på söndag.

Citera
Racingsimulatorer
GTR @ Falkenberg & Imola sön 2/4 19:00
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (4716 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande