Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jag tänkte köpa ensåndär BMW
<<   1, 2
4340 besök totalt
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



ska den användas som ren banbil eller ska den användas på väg med ?
för att få en turbokonverterad BMW reggad är ju omöjligt och tippar på att det inte går med M5 motorn heller (om den inte byggs till amatörfordon)

så en tanke är om du ska byta motor så du får den rolig så skulle vissa BMW lådor passa någerlunda på saab kortmotor (nån adapterplatta bara)

tänkte att en E30 med en B204-B234 skulle ge bra botensial och ändå gå igenom en besikning ifall den ska gå på gata med

bara en tanke ifall den ska kunna användas lite mer

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Gustav Uhlander skrev:
Köp den med M5 maskinen. Har kört en sån och dom är rätt roliga faktiskt. Inte sååååå framtunga som man kan tro. Ägaren säger att m5 maskinen väger iungefär lika mycket som 325 maskinen.


m5 3,6: 152 kg utan kringutrustning
325 -90: 117 kg utan kringutrustning

35 kg skillnad.

318is: 103 kg utan kringutrustnining

fast effektskillnaden motorerna emellan är ju betydande...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5885



Karl Birgander skrev:

m5 3,6: 152 kg utan kringutrustning
325 -90: 117 kg utan kringutrustning

35 kg skillnad.

318is: 103 kg utan kringutrustnining

fast effektskillnaden motorerna emellan är ju betydande...


145hk hit eller dit?

1214kg totalvikt med 56/44 i viktfördelning

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
Ekman skrev:
beepbeep skrev:
ok, nu står valet mellan en 325i i mint skick och en tattarkonverterad försökt till banbil byggd på 323i med M5 3.6L motor som behöver ungefär ett år för att bli fullt brukbar (potential finns dock).

Decisions, decisions...


1 år?? var den så röten... vad va fel på den?


Elen måste dras om från början...det är lösa tåtar som går överallt samt på golvet, ECU:n är bultad på en lösbultad plywood platta, lufttempgivare är instucken i rakt in i filtret så man kan få ut den med handen, fuelcellen läcker litegrann och är inte reglementsmässigt monterad samt går torr i kurvorna (måste göras om), lådan fuktar och har möjligtvis sliten synkring på 2:an, hela instrumentbrädan sitter löst och är kapad på kanterna, det sitter ett påbörjat och tyvärr dåligt svetsad bur i bilen (måste göras om), stolen är hemmasvetsad på en plåtlåda och glappar (måste göras om) , diffen är paj (måste bytas om bilen öht. ska gå att köra), bilen går inte att besikta och sånt smått och gott...detta är i alla fall vad jag hann se på 20 minuter.

Du vet hur det blir...man köper något sen går det ett år tills man är någorlunda klar. Det sitter en Porsche 911 med SAAB-motor hos Mattias och väntar på att bli ihopsatt också. Så frågan är om man inte ska köpa något som fungerar, köra på våren och eventuellt sälja sen istället för att ge sig in i ännu ett projekt

Har faktiskt kollat på Fiat Barchetta också. Lite av italiensk Miata. Mina arbetskollegor har tidigare drivit Bilvalet i Uppsala (som hade italienska rosthögar som specialité) så jag skulle eventuellt våga ha en sådan bil.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



beepbeep skrev:
Ekman skrev:
beepbeep skrev:
ok, nu står valet mellan en 325i i mint skick och en tattarkonverterad försökt till banbil byggd på 323i med M5 3.6L motor som behöver ungefär ett år för att bli fullt brukbar (potential finns dock).

Decisions, decisions...


1 år?? var den så röten... vad va fel på den?




Har faktiskt kollat på Fiat Barchetta också. Lite av italiensk Miata. Mina arbetskollegor har tidigare drivit Bilvalet i Uppsala (som hade italienska rosthögar som specialité) så jag skulle eventuellt våga ha en sådan bil.


Barchettan är väl FWD??

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Ekman skrev:
beepbeep skrev:
Ekman skrev:
beepbeep skrev:
ok, nu står valet mellan en 325i i mint skick och en tattarkonverterad försökt till banbil byggd på 323i med M5 3.6L motor som behöver ungefär ett år för att bli fullt brukbar (potential finns dock).

Decisions, decisions...


1 år?? var den så röten... vad va fel på den?




Har faktiskt kollat på Fiat Barchetta också. Lite av italiensk Miata. Mina arbetskollegor har tidigare drivit Bilvalet i Uppsala (som hade italienska rosthögar som specialité) så jag skulle eventuellt våga ha en sådan bil.


Barchettan är väl FWD??


Yepp

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460


Trådstartare
Det blev en 318is.

Den var rolig att köra, det finns gott om reservdelar och priset var rätt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Jag tänkte köpa ensåndär BMW
<<   1, 2
4340 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande