Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Direktluftfilter/Sportluftfilters vara eller inte vara
<<   1, 2
3180 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Ram Air är juh visserligen bra när man vill få in mycket luft jättesnabbt


Det är precis det man vill på en förbränningsmotor! En bilmotor förbrukar ungefär 14-15 ggr mer luft per del bränsle. Mer luft (syre)=mer effekt (förutsatt att man ökar bränslet förståss)


Inte om man vill köra den på tomgång

Micke Eriksson skrev:

Andrew Petrykowski skrev:
men luft som står stilla har tätare packade atomer, och har därmed högre densitet... Visserligen omärkbara skillnader egentligen, men det är tanken som räknas


Hmm
... Det man däremot INTE vill ha är stillastående luft i motorutrymmet, då suger ju motorn i sig en massa elak varm luft.
Citat:

Jag syftade på att man teoretiskt sätt inte vill att det fläktar på luftfiltret, men herre min jesus vet att jag vill att varmluften under min motorhuv leds ut därifrån
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Andrew Petrykowski skrev:

Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge
Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?).
Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis).
Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret...
Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna


Det du syftar på är nog att desto varmare en atom är, detso mer rör den på sig. Om jag inte minns helt galet så kommer just värmen ifrån atomernas inbördes friktion, de "gnuggas" mot varandra helt enkelt, vilket genererar värme.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Andrew Petrykowski skrev:
Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge
Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?).
Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis).
Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret...
Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna



Men alltså, på väldigt många bilar sitter det ju ett trattliknande luftintag innanför grillen och sedan leds luften vidare till luftfilterburken. Luften som kommer in den vägen in i den där tratten är ju inte stilla, eller hur?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Frazze skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge
Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?).
Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis).
Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret...
Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna



Men alltså, på väldigt många bilar sitter det ju ett trattliknande luftintag innanför grillen och sedan leds luften vidare till luftfilterburken. Luften som kommer in den vägen in i den där tratten är ju inte stilla, eller hur?


Nej precis, det är det som jag tycker verkar konsigt...
Fast å andra sidan så är det juh för att "pressa" in luften i insuget, snarare än att låta insuget få suga i sig luften...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Micke Eriksson skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge
Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?).
Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis).
Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret...
Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna


Det du syftar på är nog att desto varmare en atom är, detso mer rör den på sig. Om jag inte minns helt galet så kommer just värmen ifrån atomernas inbördes friktion, de "gnuggas" mot varandra helt enkelt, vilket genererar värme.


Jo, precis vad jag menar. Men jag menar även att det funkar åt andra hållet... dvs om luften rör på sig så rör således atomerna även på sig och således så blir luften marginellt varmare...
Fast den skillnaden är juh kraftigt försummbar om man tänker på hur mycket luft som trycks in i filtret om man kör ram air
Fast sen så är det juh även så att stilla luft inte för mig sig massa skrap, som ram air är väldigt duktigt på
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Frazze skrev:


Men alltså, på väldigt många bilar sitter det ju ett trattliknande luftintag innanför grillen och sedan leds luften vidare till luftfilterburken. Luften som kommer in den vägen in i den där tratten är ju inte stilla, eller hur?


a.k.a luffarturbo! Hur många har inte satt dit en jättestor tratt med en slang kopplad till förgasaren på moppen Tro det eller ej men det funkar faktiskt, fick visserligen bestycka om förgasaren så den väääldigt fett på 1 och 2:an men sedan på 3:an så gick den som ett skott på 4:an gick den dock för snålt

Men åter till saken, en luffarturbo gör faktiskt nytta, man får en marginell men väldig viktig tryckhöjning i insuget (i höga farter). Väldigt förenklat så kan man säga att 0.1 bars tryckhöjning i insuget ger 10% mer effekt.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Asså, om man har "luffarturbo", hänger ett vanligt modernt insprutningssystem med utan att "bottna" med mager blandning som resultat. Är det nån som vet? Man har sett BMW e28or med bastrattar som luftintag istället för helljus...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Micke Eriksson skrev:
a.k.a luffarturbo! Hur många har inte satt dit en jättestor tratt med en slang kopplad till förgasaren på moppen Tro det eller ej men det funkar faktiskt, fick visserligen bestycka om förgasaren så den väääldigt fett på 1 och 2:an men sedan på 3:an så gick den som ett skott på 4:an gick den dock för snålt

Men åter till saken, en luffarturbo gör faktiskt nytta, man får en marginell men väldig viktig tryckhöjning i insuget (i höga farter). Väldigt förenklat så kan man säga att 0.1 bars tryckhöjning i insuget ger 10% mer effekt.



Ja det sitter ju original på både mina och på din bil!!

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Jag var med och hjälpte ett dragracingteam för några år sen och på deras bil satt det ett relativt stort scoop som tryckte in luft i förgasaren (eller var det två? Jack Roush racing stod det på den eller dem...) när bilen började gå fort.
Tyvärr glömde någon (alla...) att montera plåten som gjorde att all luft gick in i motorn. Det resulterade i ett visst övertryck i motorrummet och flygande motorhuv. Motorn lät inte som den skulle utan extraluften.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5291



en liten fundering kring luftintag på subaru impreza, luftfiltret (öppet sådant) i det exempel vi ska tänka oss, sitter direkt under det hål som är till vänster på motorhuven på bilden. räcker de två små hålen i huven för att suga i sig all den luft motorn behöver om man skärman av filtret helt från motor-rummet och bara har öppet uppåt ut genom hålet. Eller stryps motorn av brist på luft? Turbon värmer ju ändå upp luften ganska duktigt och sen kyls den ner av ICn, hade avskärmningen gjort mer skada än nytta?


_________________
Pontus Fyhr
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Andrew Petrykowski skrev:

Densitet var ett kraftigt tilltaget ord i sammanhanget måste jag medge
Men vad jag syftade på är att atomer i rörelse är lösare "packade" än atomer som står stilla (Ånga, Vatten, Is någon?).
Visserligen har juh temperaturen betydligt bättre inverkan på detta fysiska spektakel... Men sen så leder juh visserligen det faktum att juh kallare luften är, desto mer stilla står den (nej, jag menar inte att det inte blåser på antarktis).
Jag har iaf sett en och annan konstruktion på "luftströmsfångare" precis innan luften träffar filtret...
Men jag kanske har fått det hela helt om bakfötterna

Jo, det har du fått, om bakfötterna alltså.

Allmänna gaslagen, p=ρRT, är sann även om luften rör på sig, med rimlig hastighet (däremot är inte alltid allmänna gaslagen sann, men det är en annan sak). Luften har en viss hastighet förbi ventilerna och ju mindre den behöver accelereras desto bättre är det = mer luft i cylindern.

EDIT: Förtydligande:
Allmänna gaslagen är väl alltid sann, men inte alltid tillämpar.

Vatten har för övrigt högre densitet än is. Bara att ställa in ett glas vatten i frysen och se om ytan höjs eller sänks. Jag har för mig att vatten har sin högsta densitet vid +4 grader celsius.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej
Fyhr skrev:
en liten fundering kring luftintag på subaru impreza, luftfiltret (öppet sådant) i det exempel vi ska tänka oss, sitter direkt under det hål som är till vänster på motorhuven på bilden. räcker de två små hålen i huven för att suga i sig all den luft motorn behöver om man skärman av filtret helt från motor-rummet och bara har öppet uppåt ut genom hålet. Eller stryps motorn av brist på luft? Turbon värmer ju ändå upp luften ganska duktigt och sen kyls den ner av ICn, hade avskärmningen gjort mer skada än nytta?


När man gör hål i huven måste man ha koll på det dynamiska trycket, jag är ganska säker på att Imprezans små hål är till för att dra luft ut ur motorrummet. I framkant på huven, fram till ungefär halva längden, har man nästan alltid lägre tryck på ovansidan - gör man hål där så kommer luften alltså inte att tas in till filtret, tvärt om.

Vid framrutans nederkant är det oftast högre tryck på huvens ovansida, så där skall man i så fall ta in luften.

Det är kul att göra lite mätningar på sånt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Det luftfilter jag kollat in drar in en ganska stor del av luften genom intaget uppe till höger på huven, strax under vindrutan, mot torpedväggen till, samt att det går en 68mm slang från fronten in till filtret, detta borde väl räcka för att få tillräckligt med kallluft, filtret ska också vara helt avskärmat...

filtret

[/img]
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Ser kanon ut Johan!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ser kanon ut Johan!

Hänger i så fall på vad BMW säger när det gäller garantifrågor och sånt.. Man är tvungen att modifiera lite för att få dit allt.. BMW har också godkänt ett utbytesfilter i orginallådan från pipercross (samma som används i Cooper Works) Catchtank och större IC får vänta
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Eddie Varvstopp skrev:
Asså, om man har "luffarturbo", hänger ett vanligt modernt insprutningssystem med utan att "bottna" med mager blandning som resultat. Är det nån som vet? Man har sett BMW e28or med bastrattar som luftintag istället för helljus...


Hej! Eftersom ingen annan har svarat så får väl jag göra det Jag är dock inte helt säker på detta men jag är iaf övertygad om att e28'ans L-jet lr Motronic om de e en 535'a klarar av den marginella tryckökningen som en luffarturbo ger. Det skulle vara intressant att mäta upp hur mkt tryck det kan ge Tror att ett hyfsat modernt insprutningssystem klarar ca 0,3 bars övertryck utan modifikation. Har för mig att jag har läst det nånstans...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Allmänt banåkaforum
Direktluftfilter/Sportluftfilters vara eller inte vara
<<   1, 2
3180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande