Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (5199 totalt) |
Men det står faktiskt inget om toe där, i den för övrigt utmärkta bekrivningen! Men enkelt uttryckt så har man toe-in om höger hjul pekar en gnutta åt vänster och vänster hjul en gnutta åt höger. ![]() På standardbilar har man ofta lite toe-in fram, typ 0,1 eller 0,2° för att få trygga köregenskaper som jag fattat det (det finns andra anledningar oxo). På rejsigare bilar väljer man ibland toe-out fram för att få bättre instyrningsegenskaper ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Ähh, en hjulinställning betalar sig fort ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
Så här ställde vi in toe-in på 'racevolvon' m.h.a. ett billigt(?) laserpass:
Ställ ratten i mittläge och ställ sedan in hjulen parallellt genom att sätta passet mot framfälgarna och mäta avståndet ifrån resp. bakfälg till laserstrålen m.h.a. en vanlig tumstock. Justera tills det är samma, utan att ratten vrids. Rikta sedan strålen mot en vägg, typ 5-10 m framför bilen och sätt kryss där strålen träffar - mät avståndet mellan kryssen. Ta en planka, eller som i vårt fall, en stor skiva och sätt så nära framför bilen du kan, parallellt med bilen. Rikta laserstrålen mot den och sätt kryss - mät avståndet mellan. Jämför sedan avstånden och justera tills det är lagom. Med a=avståndet på väggen och b=avståndet på plankan/skivan, samt c=avståndet plankan-väggen, blir vinkeln (approximativt) v = (a-b)/2c radianer = ((a-b)/2c)*180/pi grader. Positiv vinkel ger toe-out och negativ toe-in. Lite fattigmansapproach som säkert duger bra i många fall. Jag har för mig att de billigaste laserpassen enbart kostar några hundringar, men jag vet inte riktigt vilken precision det är i dem. Clas ohlsons "Laserliner LL40" kostar 398:- och har en nogrannhet på 0.5 mm/m, eller 0.03 grader. Det är bra om passet passar bra mot fälgen och absolut inte är för långt, men inte heller allt för kort. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Jag mäter med måttband mellan fälgkanterna (på insidan) under bilen. Diffen mellan framkant och bakkant på fälgen är det intressanta. Mäter så högt upp det går utan att måttbandet tar i underredet. Skulle tro att onoggranheten är mindre än +-0,5mm vilket med mitt mätfall blir ca +-0,08°.
Metoden förutsätter att man kommer under bilen när den står på sina hjul (smörjgrop i mitt fall). Vidare så mäter denna metoden bara total toe. EDIT: oj vad det här tråden drev iväg ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||
På karten sätter jag en knappnål i varje däck och mätter avståndet när de pekar rakt bakåt, för att sedan snurra hjulen ett halvt varv och mätta avståndet när nålarna pekar framåt. Dock lite svårt att komma åt på en sänkt bil, då man helst bör mäta så nära hjulets "mitt"(i vertikalled) som möjligt.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Hej,
En "bonnmetod" som vi annammat i alla år är att vi har gjort en "Toe-In båge" som vi mäter med. Det är ett liggande fyrkantsrör som är något längre än bilen är bred, med ett uppåtstående rör i varje ände, höga som halva hjulhöjden... denna lägger man under bilen, bakom framhjulet, sätter ena uppåtröret (som har en liten avsats in mot fälgen) mot ena fälgen och mäter med lämpligt mätdon (Tumstock, skjutmått eller "annat") på andra sidan. Sedan gör man om proceduren framför hjulet och jämför skilnaden mellan måtten. Större mått i fram än i bak ger Toe-in, annars Toe-out. [_________] Så kan den se ut, svårt att rita i detta program... Med detta mäter man bara total Toe, inte individuellt per sida. ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||||
Jag gjorde nåt liknande, jag la en aluminiumstång parallelt med hjulsidan på båda sidor och mätte skillnaden 1meter och 2 meter framför bilen. Det verkade funka bra, en fördel är om man har tyskstuk på fälgkanterna
![]() |
||||||||
Man får reda på toein/toeout då, men hur vet man att hjulen står rakt? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
om måttet är lika på en meter och två meter så är alustängerna parallella = raka hjul och 0 i Toe, altså rakt i färdriktningen... ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||||||
Ja ska snart iväg å justera min bil.
Kan nån förklara uppgifterna jag har. Måste fått nån såndär "Brainfrez" Stopp i huvut för ja fattar inte vad dom menar. Front suspension / wheel alignment Toe-in (+) / Toe-out (-) mm[˚] [0˚±10'] Camber -0˚40'±20' Caster kan ja inte justera men den ska vara 3˚25'±30' Rear suspension/ wheel alignment Toe-in (+) / Toe-out (-) mm[˚] [0˚17'±20'] Camber -1˚±30' Tex. första uppgiften toe fram 0˚±10' noll grader +/- 10 vadå ? Vad menar dom med siffran efter gradantalet ? toe bak sen 0˚17'±20' noll grader 17 ? +/- 20? Är det del av grad eller vad ? Ni får ju idiotförklara mig om ni vill. Hängde inte med på matten i skolan.. _________________ Stefan thull Leksand |
||||||||
Den lilla fjärilsskietn som står tex -1˚±30' är minuter, allså 1 grad indelad i 60 bitar. Det ger 30' då av förståliga skäl en halv grad(0,5 grader)
Frågor????? Bättre att hålla käft så får alla tro att man är pantad än att öppna truten och bevisa det ![]() Skämt och sidor, finns INGA dumma frågor bara dumma SVAR. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Man vet att stängerna är parallella, MEN man vet ju inte om de är parallella mot bilen. Med bilen menar jag bakhjulens riktining. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
om Lotus Samuel använder EN aluminiumstång är det OK. Om han använder TVÅ, är det en metod jag avråder ifrån. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag använder bara en alustång, men vad blir skillnaden om man använder 2? Sen utgick jag ifrån en perfekt inställning från början så jag ändrar ju precis lika mycket på båda sidor. Jag ställer inte in toe utan justerar bara efter att ha ändrat cambervinkeln. Spelar ju egentligen ingen roll hur man göra sålänge det blir bra. |
||||||||
Det är ju egentligen bara total toe (dvs summan) som är viktig. Om det är ojämt mellan vä-hö så betyder det ju bara att ratten inte kommer stå rakt när du kör rakt.... _________________ ![]() |
||||||||
Precis vad jag tänkte också men vågade inte skriva det med risk för att bli idiotförklarad ![]() |
||||||||
Nu har ja vart iväg å kollat mina hjulvinklar..
Toe fick vi till men tyvärr inte cambern. Fram justerade vi så långt det gick. Hamnade på ca 1 grader förmycket / hjul. Bak hade ja inte någon justermån så den står kvar på över 3 grader/hjul _________________ Stefan thull Leksand |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9 besök senaste veckan (5199 totalt) |