Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Värme eller rost? Skadat dammskydd (163 kB)
2046 besök totalt
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Värme eller rost? Skadat dammskydd (163 kB)

En teori är att någon skurit sönder dammskyddet när bromsbelägg byttes (bild 1), fukt har trängt in och gjort att kolven rostat. Rosten har sedan gnagt sönder damasken enligt bild 2 och 3. Kolven var inte rostigare än att det gick att polera rent från rostporer.
Scenario 2 är att värmen har bränt sönder gummit. Ser du ut som så enligt bilderna? Kan det ske, brukar det ske och hur undviker man det?




_________________
/Klas Pihl
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Den första skadan ser det ut att ha varit mekanisk åverkan på. Den rostiga kolven har nog sedan sett till så att det har blivit extra varmt iom att den kärvar.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Att ökad friktion pga. skada orsakat värmeskadan tror jag inte - jag kunde med handkraft röra kolven.
En handfull andra NSXpiloter som gillar bana har bekräftat att dammskydden tar skada av värme och behöver bytas efter ett par bandagar vilket låter absurt i mina öron.
Är det vanligt att dammskydd och packningar tar skada av lite banåka?
Hur fungerar det på era bilar?

_________________
/Klas Pihl
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Klas NSX: Har aldrig haft det bekymret...

Konstigt...
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Så där har aldrig mina dammskydd sett ut.... Bromsar jag för fegt?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42370

Forumägare
Forumägare

Jodå, de "brinner upp" av bankörning. Jag har bytt efter att i princip hela bälgen var helt borta....

Tung bil, mycket motor o väldigt väldigt varmt i bromsarna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag trodde de flesta körde utan dammskydd, då det ju borde kyla lite bättre utan samt att man slipper problemet med smälta bälgar. Om det är en ren banåkarbil vill säga, annars kan det ju vara bra med dammskydd om man kör mycket efter vanlig väg också.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Jag har gett upp dammskytt på min banåkarbilar, det brinner bara upp. Har ersatt detta med kopparpasta, funkar mkt bra, kräver dock ett visst underhåll.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



cat7even skrev:
Så där har aldrig mina dammskydd sett ut.... Bromsar jag för fegt?


Du har för lätt bil !


_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Pär Hylander skrev:
cat7even skrev:
Så där har aldrig mina dammskydd sett ut.... Bromsar jag för fegt?


Du har för lätt bil !



NJAE Kör för fegt thumbs down Bromsar försiktigt

Men på Bana brukar jag ta det lugnt när kupen rökfylls
Men visst luktar bromsdamm gott

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Allmänt banåkaforum
Värme eller rost? Skadat dammskydd (163 kB)
2046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande