Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Licenskurstillfällen nu och framåt, vilka alternativ?
1278 besök totalt
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Har haft att göra så jag har inte hunnit skaffa licens än men nu när bilen börjar bli klar upptäcker jag att de flesta kurser (inom rimliga avstånd) redan har varit... Tänkte att jag skulle åka minst nån deltävling i MGCC KM men då behöver jag en licens!

Antingen hittar jag inga kurser eller så finns dom helt enkelt inte....

Tips på vart jag kan åka (så nära västkusten som möjligt) från och med nu mottages tacksamt!

Mvh Gustav

Här sen Nov 2002

Torsdagen den 20 April , Mantorp Park

Anmäls antingen till mig på mail fredrik@slc.se eller genom Motorklubben (expressen)

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag har också funderat en del på det här med att ta licens. Det jag undrar är varför ska man ha licens, kanske verkar som en otroligt korkad fråga men jag undrar om det har med försäkringar och så att köra att man helt enkelt inte FÅR köra på bandagar utan eller hur det fungerar. Är man tex Good to go efter en endags kurs för 1250kr?!

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

En del arrangörer har tydligen börjat kräva licens även under vanliga bandagar (har ingen aning om vilka), och då har det, efter vad jag har förstått med försäkringsfrågor att göra. Men det finns fortfarande många som inte kräver mer än körkort. Så hör med just de klubbar du funderar på att åka med om vad de säger. Fast en licens är aldrig fel, man lär sig en hel del, och i många kurser ingår en hel del förarträning vilket alltid är nyttigt.

Good to go... tja, du behöver lösa ut själva licensen också, samt vara medlem i en SBF-ansluten klubb, men sen skall du vara klar.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Tack för informationen!

Kinnekulle hade ju varit kanon, osäker om jag kan få ledigt från jobbet bara...

Mantorp nu den 20:e är jag tyvärr bortrest...

Lite långt till Linköping men det kan vara ett alternativ.

SSK:s licenskurs helgen efter påsk 22-23:e april vore bra men då är man ju naturligtvis i fjällen!

Finns det andra möjligheter längre söderut?

Mvh Gustav

Västerås
Här sen Mar 2006

Tack för svaret P.P

Försöker få mig en uppfattning om hur omfattande själva proceduren är. Det är alltså 1250kr ca för själva kursen. Vad kostar det sen att lösa ut licensen? Krävs det att man förnyar licensen varje år och i så fall vad kostar det? SBF, har dom en hemsida eller så så att man kan se vilka klubbar som är anslutna till SBF.

Danke

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Dignell skrev:
Tack för svaret P.P

Försöker få mig en uppfattning om hur omfattande själva proceduren är. Det är alltså 1250kr ca för själva kursen. Vad kostar det sen att lösa ut licensen? Krävs det att man förnyar licensen varje år och i så fall vad kostar det? SBF, har dom en hemsida eller så så att man kan se vilka klubbar som är anslutna till SBF.

Danke

En licenskurs är nästan som en vanlig trackday, jag hann iaf köra nästan lika mycket när jag tog licensen som man gör en på en vanlig, iaf med gatbil som man ju vill låta vila ibland... sen får man lite teori (som är nyttig) lite spårval och annat, och allt avslutas med ett litet test som är svårt att missa..

Licensen kostar nånstans runt 350 kr per år så länge man är debutant (vilket man är tills man åkt några tävlingar). Man behöver som sagt vara med i en SBF ansluten klubb och det finns klubbar från runt 200 kr per år och uppåt.

Så för mig kostar licensen ca 650 per år och utbildningen fick jag rabatt på då jag tog den via min klubb Opelsportclub, gick på 8-900 för 2 år sedan då...

sbf:s hemsida är www.sbf.se

Västerås
Här sen Mar 2006

Tackar för snabbt bra svar

krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004

Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Finns det någon lista över sbf-anslutna klubbar? Varför är reglerna gjorda så att man måste vara medlem i en klubb? Man kör väl lika bra (eller dåligt) ändå?

Buell XB12S -08
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Widell skrev:
Finns det någon lista över sbf-anslutna klubbar? Varför är reglerna gjorda så att man måste vara medlem i en klubb? Man kör väl lika bra (eller dåligt) ändå?

http://www.sbf.se/info/klubbar

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

Widell skrev:

Det kanske finns krav på klubben som annordnar träffarna också.

Allmänt banåkaforum
1278 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande