Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Söker styrning!
1638 besök totalt
Lill-Dainer
Stockholm
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Söker styrning!

Tjena.
Skulle villja ha lite hjälp med vart och vilken som är en bra inkörnigsklass.

Söker styrning till säsongen 2006

Mariestad
Här sen Jan 2005

Re: Söker styrning!

Christian Axelsson skrev:
Tjena.

Christian Axelsson skrev:
Tjena.

Hej!
Tänkte berätta hur jag tog mig in i racingvärlden, det kanske kan ge dig ideér.

När jag för tre år sedan lämnade folkracegruset för att söka asfalt så hittade jag direkt SSK-serien. Jag åkte för att kika på ett race och snackade med folk i depån. Jag var då 20 år och blev mycket väl mottagen.

Fyndbörsen Cup kändes som den lättaste klassen att starta i så jag köpte en BMW och började. Det fanns flera bilar till salu, vilket det brukar göra. Hela vårt team/familj var helt nya inom racingen, men det va inget problem. Jag fick massa hjälp av både funktionärer och motståndare (skulle snarare besrkiva dem som kompisar). Jag fick tips om körningen och om allt runt omkring. Det va lite nervöst inför första tävlingen då man va helt vilsen men jag fann snabbt räddning av de andra. Vi va flera nya så vi hjälptes åt.
Kostanden för bil varierar ju rejält i Fyndbörsen, men det finns säkert något som passar eftersom man kan välja bland massa olika märken. Det är ju fel att säga att det är billigt, men driftkostanden va överkomlig. Framförallt i början då det mest handlar om att lära sig åka.

I år kör jag superkart istället och jag har blviit lika väl mottagen där, alla vill svara på mina dumma frågor...
Slår förstås gärna ett slag för den klassen också, även om jag för tre år sedan tyckte dne verkade mycket krånglig. Nu vet jag att jag hade fel. Gillar man hög fart så kan man knappast komam mer rätt... thumbs up

Men vad du ska välja beror ju också lite på i vilken ålder du är.
Renault Junior Cup är ju en mycket bra klass och med humana kostnader för bilarna. En rikgit bra instegsklass.

En annan klass som jag va/är lite sugen på är ju Volvo orginal. De brukar ju va rätt mycket bilar på banan och roliga race. Känns rätt ekonomisk också, om man nu kan säga det om racing.

Det finns ju massa fler klasser också som verkar mycket bra, men dessa va de jag först tänker på.

Jag vet precis hur det är att stå och välja mellan klasserna, kul med svårt!
Hoppas det hjälpt något, jag vill gärna hjälpa andra när alla varit så snälla och hjälpsamma mot mig!
Hör av dig om du undrara något, vet vet jag kanske kan svara!

PS. Helgen efter påsk är dte testhelg på Kinnekulle Ring, ett bar tillfälle att snacka med folk!

MVH. Maggan, Systrarna Hagman racing

Bäckefors
Här sen Mar 2005

Själv så slår jag ett slag för Volvo original Cup, bilarna är relativt billiga att börja med, lätta att sköta, och det är en mycket fin gemenskap i klassen (gäller säkert dom andra klasserna också)
En 240 får du för ungefär 30-40 tusen kronor, kanske inte en vinnarbil, men du lär dig grunderna i racing och sen när du är lite varm i kläderna så kan du byta upp dig till bättre grejer...
Ska du till testhelgen på Kinnekulle, så får du gärna komma fram och prata lite ifall du undrar om nått i Volvo klassen, har nummer:8a på bilen...

Söker styrning!
1638 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande