Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1146 besök totalt |
Coilovers till E46 M3?
Jag är nybliven ägare till min första BMW och har börjat snegla en del på coilovers. Har inte en suck om vad som skulle passa mig bäst. H&R och Bilstein pss9 är kiten som jag i förta hand kikat på. Det blir enbart någon enstaka banköring per år, så bilen kommer gå till 99.9% på vanlig väg. Nu behöver jag hjälp att hitta en bra kompromiss. Visst kan jag nalla en del på komforten. Men med våra vägar är jag rädd för att det i värsta fall blir ett steg tillbaka gällande väghållningen med en allt för hård fjädring. Mina egna tankar har varit att gå på Bilstein. Eftersom de är justerbara så borde de mjukaste lägena passa landsvägskörning och de hårdare bankörning.? Är det här en rimlig kompromiss, eller är jag ute och cyklar? Just det, H&R krängare kommer sitta på bilen också. Jag kan även tänka mig andra märken av coilovers. Alla tips och erfarenheter är till stor hjälp. /Erik _________________ //Erik Fornå BMW M3 E46 SMG-03 |
||
ok, kan hända att PSS9 är lite "overkill", men för att envisas lite, hur pass märkbar är skillnaden mellan mjukaste och hårdaste läget. Är det inte risk att man bottnar eller överbelastar orginal stötdämpare med sänkfjädrar.? _________________ //Erik Fornå BMW M3 E46 SMG-03 |
||
Har for mig att det ær 30 eller 40% skillnad men rent subjecktivt så ær det mukaste læget rætt mjukt och komfortabelt och det hårdaste rætt hårt, typ. ![]() ![]() Jag korde over 8000 mil med sænkningsfædrar och det funkade iaf for mig. Vad jag vet bottnade de aldrig fæor mig. |
||
Kul att höra din erfarenheter. Anledning till att jag varit tveksam till coilover är att dom skulle vara för hårda för gatan. Men enligt dig samt snubbarna på Forza så är de mjukaste lägena ganska "komfortabla". Låter ju trevligt att kunna justera in dämparna då det är bankörning på gång. ![]() _________________ //Erik Fornå BMW M3 E46 SMG-03 |
||
Re: Coilovers till E46 M3?
Vad är nu detta, tvekar du.... ![]() ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Har du kikat på KW's alternativ också? Jag tror Grubbe har KW på sitt monsterbygge!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re: Coilovers till E46 M3?
He he.. beläggningen på kolmetorpsvägnen är helt ok. Testade senast igår kväll. Eftersom jag kört vägen x antal gånger så kan jag helt enkelt konstatera att Corvetten (C5:an) gick som ett strykjärn jämfört med M3:an ![]() Så några km på kolmetorpsvägen fick mig att sluta tveka. Kan ju inte gå ett steg tillbaka. Bilstein PSS9 samt H&R krängare är beställda ![]() För övrigt är jag helnöjd med bilen. Växellådan är helt kanon, man kan inte hjälpa att köra omkring med ett leende. För mig är M3 en riktig busbil ![]() _________________ //Erik Fornå BMW M3 E46 SMG-03 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1146 besök totalt |