Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12716 totalt) |
[quote="Atariman"]
För att retas lite? ![]()
ojojoj då! ![]() ![]() ![]() [quote="johann"]Dessutom höll du ju själv med om att slalom inte liknade kurvtagning vid bankörning så vad visar det egentligen vad gäller väghållning vid bankörning?
HIHIHI Trehjuling bakhjulsdrift? ![]() Regel ett i argumentationsteknik använd inte ovidkommande argument om de kan vändas mot dig själv pga sakfel. För övrigt ryktas det om radicalrace på gotland ring i höst _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Helt sant, men om du tar en fyrhjulsdriven cykel så blir framförallt vridmomentet/utväxlingen än viktigare för att överhuvudtaget få fart på ekipaget... ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Audi Pinjär med 4wd på bana?
Lustigt exempel ni tog upp... DTM -93? Nån som kommer i håg? Att 4wd bilar blir snabbare på bana handlar om reglementen och regn. * En 4wd bil blir alltid tyngre. * 4wd bilar har högre tansmissionsförluster pga fördelningslådor, drivaxlar osv På torr asfalt och en normal räcerbana så är rwd mer effektivt _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
OK atarimannen
Jag kör min bil på bana du fortsätter vara lycklig med trehjulingarna BTW vem av dem är du? Går det att köra slalombana utan att ramla av cykeln med dina medtävlare. Verkar bli en sekundstrid. Saknar dock föraroverallen. ![]() PS alllvarligt verkar de ha loka roligt på sina cyklar som jag har på bana men inte riktigt min kopp te DS _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Re: Audi Pinjär med 4wd på bana?
PÅ PINN! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
"Slalombana" kan vara väldigt olika saker.
Så vitt jag vet så är AMS slalomtest helt utan accelaration eller broms dvs de kör med konstant fart genom en "rak" zickzack slalom. Slalombanorna vi leker på är något helt annat ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Helt rätt! Så länge som reglementen inte styr vikt/straffvikt blir rwd snabbare. Nu har iofs de flesta klasser reglementen.... ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Haha, själv håller jag mig nog också till lite snabbare/roligare fordon än trehjulingarna - men tyckte den här tråden behövde lättas upp lite, efter ett antal sega argumentationer. Det tyckte bevisligen andra också. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Hmm, tänkte till lite på vad du skrivit ovan... Att hålla en konstant hastighet genom en bana som svänger - oavsett hur lite - utan att hastigheten ändras negativt är en fysikalisk omöjlighet om inte kraft tillförs, detta bla pga friktionen - men lika mycket på viktförskjutningen. Detta måste alltså otvetydigt leda till nödvändig acceleration/deceleration vid AMS tester. ![]() Dessutom finner jag det oerhört osannolikt att hastigheten i den här typen av tester skall kunna hållas så exakt som det anges, om man inte de facto mätt ingång- och utgångshastigheten. Tror de flesta håller med om att det kan vara svårt för tom den bäste av förare att hålla en hastighet på exakt, säg, 128km/h rakt igenom en slalombana utan att hastigheten justeras aningen upp/ner under banans gång. ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Nix pix 4WD blir snabbare om (det inte är för tungt) ett hjul kan oavsett var det sitter ta uttsättas för en viss kraft i längsled eller sidoled (oftast en kombination av bägge) I de fall då däcket kan utsättas för merkraft i ngn riktning kommer den som klarar va detta att kunna köra fortare. Tror att göran ritat detta i ngt sammanhang. In i sväng använder sig en hel del förare av broms in i sväng. man använder då mer av däckets potential. Samma sak gäller ut ur sväng fast då har rwd människorna inget att använda men 4wd kan gör detta. Nu är skillnaden liten så länge underlaget är bra så fort det blir halkigt ökar skillnaden. Att rwd i praktiken fungerar bättre beror på transmissionsförluster, vikt COG, det är lättare att köra rwd och framförallt däcken vi har numera är bra. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Frågan är om du tänkt till tillräckligt mycket. ![]() om man tillför lika stor kraft som motståndet så får man varken acceleration eller deceleration, om nu inte Newton hade fel vill säga. Den extra kraft som behövs för att klara kurvmotståndet klarar säkert de flesta moderna bilar och frågan om det är exakt helt jämn hastighet eller inte är också totalt ointressant så länge det inte rör sig om stora accelerationer mellan kurvorna. Det är väl inte så svårt att förstå att man kan lägga en slalombana där hästkrafterna är närmast obetydliga, så länge de är över ett visst löjligt lågt värde, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Helt riktigt. Men frågan är då snarast vilken förare som är kapabel att göra detta utan variation i hastigheten? Tänker då närmast på påståendet att hastigheten skulle vara just: konstant.
Som sagt, min fundering gällde då närmast påståendet att hastigheten skulle vara konstant, dvs icke variabel. Att majoriteten av alla bilar idag klarar av att tillföra kraft i de här hastigheterna tvivlar nog ingen på, men som sagt, det var inte det saken gällde.
Nej, inte särskilt svårt att förstå alls - men faktum kvarstår att hastigheten blir variabel. ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Atariman:
ointressanta hårklyverier om det är exakt konstant eller skiljer några km/h upp och ned, eller kanske t.o.m. nåt tiotal km/h. Faktum kvarstår att det finns slalombanor där hästkrafterna inte spelar någon större roll och det är ju det som är det väsentliga i den här diskussionen och inte om hastigheten råkar gå upp och ned minimalt. Det viktiga var att du hävdade att 4wd var bättre eftersom C4 var snabbare än M3, trots M3:ans fler hk. Johann hävdade då att hk inte hade någon större betydelse i den typen av slalombana och drog upp exemplet GT2 vs. C4. Men du verkade fortsätta hävda M3 vs. C4-jämförelsens relevans och har nu ramlat in på några hårklyveriresonemang om man håller exakt konstant hastighet eller inte. Vart vill du komma, är hk fortfarande relevanta eller inte i den typen av slalombana när det gäller M3 vs. C4? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
En bil med RWD är snabbare i kurvan fram tills den punkt att man börjar accelerera hårt då AWD kan ha en en fördel men innan dess är RWD snabbare av just den anledning du som du själv använder: ett hjul kan oavsett var det sitter ta uttsättas för en viss kraft i längsled eller sidoled. Tänker du efter så inser du att framhjulen på en bil med AWD delar styrkraften med drivkraft således kan den inte köra lika snabbt. |
||||||||
Jag har varit lite upptagen på sistone, men kollade in tråden. En liten upplysning bara.
Vi tänker oss ett däck som klarar 1,4g i broms eller acc kraft. det klarar även 1,4 g i sidokraft. Eftersom ytan/vikten är densamma. Nu bortser vi från alla däckskonstruktioner och lufttryck, hjulvinklar mm som hämmar detta påstående. om vi tänker oss en cirkel runt däcket av 1,4g;s radie från centrum av däcksgreppet, så kan vi rita in en resultantvector mellan broms-acc och 90 gdr sidokraft. Där denna vectorlinje träffar cirklns yttekant drar vi en 90 graders vinkel till sidokraften och en till acc-broms riktningen. Då får vi t,ex fram att däcket klarar 1,1g i sidokraft och samtidigt 0,8 g i acc-bromskraft. Sa; 1,9g totalt. Kan vara värt att beakta i den här diskussionen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
Nja, delar man upp vektorn i komponenter och sedan summerar dem igen så kommer man tillbaks till ursprunget, eftersom det är vektorsummation.
Det är möjligt att jag skrivit det förut, men om man har en elektroniskt kontrollerbar 4WD som inte väger nåt, eller ger förluster, etc., så har jag svårt att se att det inte skulle vara det optmala, eftersom man då kan gå mellan lite/ingen 4wd till mycket 4wd, alt. mycket FWD. Men verkligeheten ser ju inte ut så, utan 4WD är inte helt optimalt ställbara och väger inte noll samt har förluster, så på torr asfaltsbana verkar det inte vara någon fördel med 4WD relativt FWD. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
En herre som heter Mark Donahue, har kommit upp med denna förklaring. Som gett cirkeln namnet "Grepps cirkeln". ![]() Momentant kan däcket klara högre krafter när det belastas i två riktningar i enighet med cirkeln. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12716 totalt) |