Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honda S2000 vs. Toyota MR2
<<   1, 2, 3, 4   >>
15730 besök totalt
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85



Klart du ska ha S2000 :-)


[/b]

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



på dendär sidan där de visa varvtider så reagera jag på att det var bara 4sek. som skilde mellan mr2 och s2k och då hadde mr2 140hk medan s2k låg på 240hk och Speedster låg på ungefär samma tid som s2k med 147hk

så med 100hk mer än mr2an så gör det inte så mycke tid fast Speedster saknar effekt och ändå ligger jämnt med s2k ?

är detta nått att läsa ut som att hondan har mycke motor men inte riktigt bra chassi ?

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Rullen skrev:

är detta nått att läsa ut som att hondan har mycke motor men inte riktigt bra chassi ?


Snarare att Hondan är ca 300 kg tyngre än MR2:an och minst 400 kg tyngre än Speedstern.

Vad det gäller chassit så har väl Hondan dubbla a-armar runt om medan MR2:an har McP åminstone där fram?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Rullen skrev:
på dendär sidan där de visa varvtider så reagera jag på att det var bara 4sek. som skilde mellan mr2 och s2k och då hadde mr2 140hk medan s2k låg på 240hk och Speedster låg på ungefär samma tid som s2k med 147hk


4 s på en bana lika lång som Gelleråsen elle korta Mantorp ær væl snarare en hel del?
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



johann skrev:
Rullen skrev:
på dendär sidan där de visa varvtider så reagera jag på att det var bara 4sek. som skilde mellan mr2 och s2k och då hadde mr2 140hk medan s2k låg på 240hk och Speedster låg på ungefär samma tid som s2k med 147hk


4 s på en bana lika lång som Gelleråsen elle korta Mantorp ær væl snarare en hel del?

Kommer också till samma slutsats: 4 s på en bana där de flesta ligger runt 1:20 är ganska mycket.

Stämmer också ganska bra med skillnaderna mellan "samma" bilmodell med olika motoralternativ - 150 vs 250 hästar på en bil e denna viktklassen gör ca 4 s på den banan. Kolla t ex på Alfa 147 2.0 TS vs GTA, Alfa 156 2.0 TS vs GTS eller Audi A3 1.8T vs 3.2 quattro. (Iofs 4WD - men det verkar inte hjälpa så mycket!)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag måste erkänna att jag snöat in lite på mr2 ändå pga ett snyggt widebodykit från APR.

Fast s2k och speedstern är snabbare så finns det inget liknade kit till dessa modeller.

Jag vill ha lika mycket show som go....

Länk till kitet:

http://www.aprperformance.com/gallery_enlarged.php?image=gallery/APRSG . . . .

_________________
/Christopher Kjellgren
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Ta en titt i den här tråden så ska du se att där nog är något som faller dig i smak när det gäller s2000 också (obs, inte förmodemanvändare)
http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=25398

Ett ex.


Hondan behöver inte en massa plastkitt för att vara snygg utan ett par schyssta fälgar och en sänkning räcker långt.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Ludden
Åhus
Här sen Dec 2005
Inlägg: 10


Trådstartare
Jo har vatt inne o kollat lite där....

Men APR är lite mer än bara plast att hänga på...Det har en funktion osså. Lite mer downforce osv...

_________________
/Christopher Kjellgren
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Det kan man ju faktiskt säga om Mugen & Spoon grejerna till S2000 oxå...
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Eftersom jag är själv från samma ort och tycker att det är lite för många Porsche härifrån och jag dessutom gillar Honda så tycker jag ni ska fortsätta förespråka s2000

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Äh, allt han behöver göra är att se till att få provköra MR2, S2000 och Speedster på en bana, sen lär han ge upp MR2 tankarna hyfsat kvickt..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003
Inlägg: 19



Re:

Cobolt skrev:
Äh, allt han behöver göra är att se till att få provköra MR2, S2000 och Speedster på en bana, sen lär han ge upp MR2 tankarna hyfsat kvickt..


Lät inte som om du kört en MR2a på bana nån gång i mina öron?

Såg att detta val kanske redan är avgjort nu men annars;
Köp en MR2a med T-sport motor och 192hk i stället för 140hästaren som gör den till en väldigt ekonomisk sportbil annars då eller motera i ett turbotrimkit från TTE (Toyota Team Europe) eller liknande om man vill åka snabbare bantider, för väghållningsmässigt finns nog inte många bättre bilar.

Eller så köper man enligt min rekomendation den föregående MR2 SW20 på en gång där Turboversionen mellan -94-99 har 245hk orginal men motorn är nästan strypt orginal då den tål betydligt mer och kostar knappt något att få upp till 300hk enkelt om man känner sig sugen på det eller mer, och väghållningen kan jag intyga är grym...
Dessutom finns mängder med trimdelar från bla Toyotas egna TRD (Toyota Racing Development) eller på tex www.fensport.com .

Visst är S2000 en grym bil men man får mer prestanda för pengarna samt en billigare bil att äga i en MR2 i mina ögon med ännu bättre kvalitet och driftsäkerhet.

_________________
Ola Hansson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Nej, jag stack ut hakan såpass mycket baserat på rena rama fantasier...

Förstår om du gillar din bil men MR2:an slår inte någon i det sällskapet på fingrarna vara sig vad gäller banprestanda eller driftsäkerhet. Hur de ligger i pris vet jag dock inget om, men det är säkert en prisvärd bil.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003
Inlägg: 19



Har enbart provåkt Opel Speedster en gång och dom bilarna är ju byggd för väghållning och upplevde den rätt lik min MR2a men har aldrig kört mot nån på bana med MR2an men däremot Lotus vilket ju är snarlika och den bil jag haft svårast att hänga med när jag kört bankörning har varit just Lotus Exige som går grymmt på banan men då Lotusen hade R-däck och jag vid tillfället vanliga gatdäck när jag körde mot den vore det onaturligt om jag skulle hängt med helt annat än på rakorna oxå.
S2000 har jag kört bana mot flera stycken och MR2an har kört i från åtminstonde dom på banan både på rakorna och i kurvorna.

Beträffande driftsäkerhet kan jag inte i min fantasi förstå om du menar att Opeln skulle hålla samma höga nivå som en Toyota? Honda kommer i närheten men inte upp till samma nivå som Toyotorna enligt mina erfarenheter och många andras.

Dock måste man säga att alla dessa bilar har otroliga vägegenskaper!

Mvh//Hanzzon.

_________________
Ola Hansson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Bil vs bil är ju lite svårt att säga om man inte är inkörd på bägge själv, jag har hängt av ett antal MR2:or på bana med den S2000 jag själv ägt (bara kört bana med r-däck) kommer dock inte riktigt överens med de MR2:or jag provkört så jag antar att det i det fallet rör sig mycket om en förarfråga? Speedster anser jag dock är snabbast av de 3, helt fantastisk bil.

Vad gäller kvalité så är jag lite snäv i min bedömning, tittar mest på drivlina, motor, chassie etc å det var utifrån dessa jag bedömde, om kvalité inbegriper det där med vilka bilar som har plastigast knappar eller finast sömmar i klädseln så har jag inte speciellt många åsikter om det, stolarna är ju bland det första man rycker ut... ev småskrammel och knirk från inredningen el dyl har aldrig varit något jag lägger någon vikt vid i en bil som ska få åka bana, brukar ju börja rassla både här och där efter ett tag ändå så..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003
Inlägg: 19



I så fall bedömmer vi båda driftsäkerhet och kvalitet lika, för det var precis det jag menade oxå, den verkliga kvalitén i prylarna och inte "kvalitetskänsla" och där har Toyota legat i världsklass i 20år i sträck vilket bevisats av man vunnit fler oberoende kvalitetsundersökningar och toppat bilprovningens statistik mer än någon annan med antal fel per fordon.
Jag jobbar som personbilstekniker och Toyota är ju liksom Honda kända för sin grymt driftsäkra mekanik men jag håller som sagt Toyota för bäst på det området och dom håller en otrolig kvalitet även på tex. chassi som styrleder, spindelleder, bussningar, fjädrar m.m som håller bättre än någon annan och extremt sällan går sönder.

Visst är det så att många bilar kräver bra vana för att kunna utnyttjas maximalt och till den kategorin måste nog åtminstonde min generation MR2a skrivas då den som många mittmotorbilar kan vara svåra att köra och bemästra på gränsen för ovana förare, men har man väl lärt sig och kan bilen belönar den med att kunna pressas rejält.


Kul förresten om du ägt en S2000, otroligt fina bilar så jag är lite nyfiken på vad du då har nu?
Mvh//Hanzzon.

_________________
Ola Hansson
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



S2000 och DK får spö av en MR2a Men det är 192hk motorn i den. http://www.youtube.com/watch?v=WrAyyTBsxPU

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MR-S'en är juh omåttligt populär i Japan där den verkar vara en bra mycket vanligare grund för åka snabbt med öppen topp än vad S2K är. Men nu har jag inte kört någon av dessa så jag kanske inte ska propagera för mycket
Citera
Hanzzon
EDSBYN
Här sen Sep 2003
Inlägg: 19



Re:

Krullert skrev:
S2000 och DK får spö av en MR2a Men det är 192hk motorn i den. http://www.youtube.com/watch?v=WrAyyTBsxPU


Där var ju ett verkligt test mellan dom åtminstonde och MR2an visade ju sina fina egenskaper rätt tydligt där...

_________________
Ola Hansson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Inget snack om att den där toyotan gick jäkligt fint, mycket trevligt bygge! En sån vill jag ha själv!

MEN.... Om den är så värst representativ för en MR2:a det vettifaen, hur många är det egentligen som monterar Öhlinare, breddar såpass mycket, byter till 2L celicamotor och lättar tillräckligt för att den EFTER ombyggnaderna ink större motor, låda etc.. väger -65kg?

Bara för att vara principiellt gnällig så måste jag också tillägga att även om man har en frän race overall på sig och är med i TV så innebär det inte att man vet var växelspaken sitter!! Tänker på han som försökte köra en S2000 som om den hade V8:a vrid, alternativt var fjäderlätt!! (vilket den inte är) Menar dock inte att S2000 hade varit någon vinnare här, men nissanbilarna hade nog kunnat ha fått det aningen svettigare med en förare som passade bilen bättre för kurvtagningen, bromsförmåga mm är det verkligen inget större fel på och motorn drar riktigt fint, men som alla högvarviga n/a spisar med mycket pulver så är det inget jätteregister att åka på precis.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Re:

Cobolt skrev:
Inget snack om att den där toyotan gick jäkligt fint, mycket trevligt bygge! En sån vill jag ha själv!

MEN.... Om den är så värst representativ för en MR2:a det vettifaen, hur många är det egentligen som monterar Öhlinare, breddar såpass mycket, byter till 2L celicamotor och lättar tillräckligt för att den EFTER ombyggnaderna ink större motor, låda etc.. väger -65kg?

Bara för att vara principiellt gnällig så måste jag också tillägga att även om man har en frän race overall på sig och är med i TV så innebär det inte att man vet var växelspaken sitter!! Tänker på han som försökte köra en S2000 som om den hade V8:a vrid, alternativt var fjäderlätt!! (vilket den inte är) Menar dock inte att S2000 hade varit någon vinnare här, men nissanbilarna hade nog kunnat ha fått det aningen svettigare med en förare som passade bilen bättre för kurvtagningen, bromsförmåga mm är det verkligen inget större fel på och motorn drar riktigt fint, men som alla högvarviga n/a spisar med mycket pulver så är det inget jätteregister att åka på precis.


Haha! Förlåt för mitt skratt men Keiichi Tsuchiya vet nog vart han har spaken! Han har bland annat tävlat med AE86 så att köra högtrimmad sugmotor kan han rätt bra. En av Japans bästa förare är väl inte att ta i? http://en.wikipedia.org/wiki/Drift_king

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Honda S2000 vs. Toyota MR2
<<   1, 2, 3, 4   >>
15730 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande