Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1156 besök totalt |
Behöver hjälp med bilfrakt Stockholm-Uppsala!
Hej! Min bil är lite krasslig och skulle behöva åka på ett flak eller trailer från Stockholm till Uppsala någon gång under de närmaste veckorna (ju tidigare desto bättre, förstås). Eftersom jag bara har b-körkort funkar det inte att dra eftersom hela klabbet väger för mycket. Jag har iofs fått ett ganska bra pris på bärgare, men kollar här också. Bilen står för närvarande på Kungsholmen, precis vid Essingeleden och ska till Boländerna i UA, så det är ju i stort sett bara motorväg hela vägen. All hjälp och förslag mottages gladeligen! ![]() Mvh, Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
Tomvikt 1240kg, tjänstevikt enligt reg.bevis 1370kg, totalvikt enligt reg.bevis 1700kg. M a o; svårt att hitta bil att dra med där man inte går över 3500kg totalt. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
Mja... Nu är det ju bilens vikt (plus släpets) vid tillfället som är det väsentliga. Inte hur mycket den får väga mest. Menar då bilen på släpet. Om man lastar på en död elefant på ett givet släp så kollar man ju inte i elefantregistreringspapper hur mycket elefanten får väga.
![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Det står på VV:s hemsida om regler gällande släp att "släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragbilens tjänstevikt och de båda fordonens sammanlagda totalvikt inte får överstiga 3 500 kg". Innebär inte det att man måste räkna totalvikten på Evo:n som står på släpet, eller är det släpets totalvikt, dvs så mycket den får dra som gäller? Hur som helst kan det bli svårt att få ihop ekvationen med vanlig bil ändå. Kanske med en v70 e dyl. Hela Uppland kryllar väl av rallyförare, så är det ingen som känner någon som skulle kunna agera taxi? ![]() _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
Det är släpets totalvikt.. sen brukar du komma undan med 10% övervikt. Det löjliga är att 100 kg övervikt på ett släp med liten totalvikt ger böter, medans ett olastat släp med 100kg för hög totalvikt gör att du riskerar kortet. Säg att en enaxlare (som mitt) väger 400 och får lasta 1100.. Totalvikt 1500. Då får du dra det med en bil med tjänstevikt max 1500kg och en totalvikt max 2000 kg Jag besiktade ner mitt till 1400kg (maxlast 1000) för att få dra med en volvo 240. Tomvikt 1240 sa du. 1240 + 400 är 1640.. 1500 plus 10 % är 1650.. Ett enaxlat 1500-släp går alltså om dragbilen har tjänstevikt över 1500 _________________ Arne Lindgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1156 besök totalt |