Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slicks VS vanlig bil ?
1516 besök totalt
Lövan
Lidingö
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Slicks VS vanlig bil ?

Har handlat på mig en uppsättning slicks till bilen inför Gotland nu i april.

Nu till min fråga, kan det bli för bra grepp ?

Tänker på bilens chassi, svetsningar mm tanken har aldrig slagit mig tidigare men pratade under helgen med en som jobbade på Dunlop och det var han som gav mig varningen.

Ska jag ta den på allvar ?

Bilen är en Mitsubishi EVo IX -06 med lite mods.

Sen mottar jag gärna tips på hur man ska göra för att få ut maximalt av däcken.

Tack på förhand.

Här sen Feb 2003

I extrema fall kan även g-krafterna bli för stora för att oljesmörjningen i motorn ska funka 100% = haveri. Vet en EVo 6 som råkat ut för det i England, dock extremare bil än din, maxlättad osv...

Malmö
Här sen Feb 2004

Det som kanske är att fundera över är om stötdämparna klarar av det ökade greppet eller om de kommer att bottna ur i kompressionen.

Jag har fått höra om det här problemet men aldrig sett bevis på det, det kan mycket möjligt vara en skröna. En liten parentes kan vara att Porsche inte lämnar garanti på motorn i sina våtsumpsbilar om man kör med slicks.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Slicks VS vanlig bil ?

Lövan skrev:

Nu till min fråga, kan det bli för bra grepp ?

Tänker på bilens chassi, svetsningar mm tanken har aldrig slagit mig tidigare men pratade under helgen med en som jobbade på Dunlop och det var han som gav mig varningen.

Ska jag ta den på allvar ?

Bilen är en Mitsubishi EVo IX -06 med lite mods.

Tack på förhand.

Största faran är nog om du inte har ett bafflat oljetråg att motorn kommer tappa oljetryck för många gånger och sedan har du en dyr motorrenovering framför dig.

Övriga problem skulle jag klassa under ingen direkt fara, märker du att någonting beter sig konstigt får du lugna ner dig i den situationen och sedan åtgärda men inget som ger direkt skada.

Fjäderbenstag etc är ju inte fel om du lyckas montera. I långa loppet tar kaross etc stryk av mycket fäste, hård sättning på chassi, hårdhänt användande etc men enstaka tillfällen harmlöst.

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Frågan är ju hur tråget ser ut. Har inte tittat på tråget i IX men i VI såg det rätt bra ut. Borde ju inte direkt vara sämre i IX men ja vill du ta risken med din maskin som du har? Det är väll det som det kommer ner till. Alternativet är ju att bygga torrsump.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Slicks VS vanlig bil ?

Lövan skrev:
Nu till min fråga, kan det bli för bra grepp ? Tänker på bilens chassi, svetsningar mm tanken har
aldrig slagit mig tidigare men pratade under helgen med en som jobbade på Dunlop och det var han som gav mig varningen. Ska jag ta den på allvar ?

Tack på förhand.

Det är ju i princip däcken som bestämmer vilka krafter fjödring mm utsätts för, vilket betyder att andra fjädrar och stötdämpare behövs. Börjar bilen fjädra undan för mycket så tappar Du hjulvinklar och greppet försämras igen samt att däcken slits snett och får ojämn temperatur.
För stor fjädringsrörelse skapar även massakrafter som lagras upp i fjädersystemet och som sedan kan jobba emot Dig i t,ex chikaner eller slalom.

Att få ut max av däcke betyder altså att det är ovan sagda saker som först måste ses över. Sedan gäller att däcken har RÄTT arbetstemperatur för att Du skall erfara den kraftiga greppsökningen jämfört med vanliga däck.

Hurvida bilen är vridstyv tillräckligt eller om den kommer att spricka på något vis kan jag inte förutspå.
MVH

Skänninge
Här sen Maj 2003

Äh, det fungerade på min rostiga 15år gamla bil

oljelampan lös inte mer än den brukar göra på R-däck.

Den största faran tyckte jag var att dom var lite "luriga" när dom var kalla. Samt att styrservon fick ett jobb den inte var dimentionerad för.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag skulle säga prova, så är du en erfarehet rikare!(vet dock inget om smörjningen i din bil) Själv har jag provat att köra slicks på min bil, körde då lika brett fram som bak. För att få in framdäcken under skärmkanten testade vi p g a tidsbrist 5 grader fram direkt, vilket passade samt 3 grader bak. Hade nog fått in däcken under kanten med 3-3,5 grader oxå hade väl då kört 2-2,5 bak. Min tanke var ju från börja oxå att däcken skulle nå högre temp med högre grepp som resultat än de gjorde och att (chassi)bilen då skulle kränga mer än vanlig tänkte vi, dessa tankar bidrog oxå till den högre negativa cambersättningen.

Nåväl mina erfarenheter av detta sträcker sig till lagd bana på flygfält. Där man endast kör ett varv per gång, p g a detta var det helt omöjligt att nå önskad temp i däcken, slicks presterar vid 80-100 grader. Trots att jag före min start tur körde flera vändor nere på flygfältet långa svepande slalom svängar med abuse understeer samt svag överstyrning, samt eldade på stället fick jag ej temp! Betänk oxå att slicksen jag hade var modell mjukare i grunden som lättare når arbetstemp, jag fick ej upp ens minimum arbetstempratur som bör vara minst 60 grader för att överhuvud taget få liv i slicksen. Bäst kör man ju däck varma varv på varv på bana, vilket inte tilläts här.

Att däcken var typ 100 år gammla dock oanvända gjorde inte saken bättre vill jag lova!!! Med nya slicks hade allt funkat bättre om än att det på challenge blir svårt att nå rätt temp utan däckvärmare! Samt att spreeden på tempen spännde för mycket mellan inner ytter( p g a för mycket camber, eller om man vill kanske p g a jag ej fick upp temp. Hade jag fått det kanske chassi påverkan på bil varit annan med resultat att cambern under körning minskat?)Vill minnas att skillnaden i spreead inte bör vara mer än( ytter/inner), några nämner ca 10 g, andra 20g för att ha optimal spreed över däcket(om jag minns rätt). Enligt min erfarenhet går det heller inte att bara elda däcken för att få dom till högre temp(genomvarma)(i vart fall inte de gammla puckarna jag hade). Det jag körde över dagen gennererade inga som helst överbelastningar på varken bil, bromsar eller annat, men så hade jag ju inte temp i däcken heller. Charli kör ofta slicks på sin viper med små orginal bromsar utan problem. Dock är inte heller hans däck helt av denna årgång, men på bana får de i vart fall upp tempen lättare. Vid samma tillfalle som jag körde ovan körde även en Barthan sin evo 8 med rally slicks.Men som sagt varv efter varv på bana tar ju mer på bilen. Jag kommer testa min igen, denna gång på bana samt nya slicks.

Lerning by doing är inte att underskatta.

Slicks VS vanlig bil ?
1516 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande