Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2146 besök totalt |
Bromsbelägg
Hej grabbar.. Är på jakt efter belägg med hög värmetålighet till en Mitsu galant gti -89. Har kollat på ferodos belägg men inte hittat några. _________________ Daniel Söderström Scuderia Motori Sud Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers Alfa 75 TS -89 Lekbil Önos Osäkert!! |
||
Prova med Mintex C-tech belägg. Lite info finns hos Mintex. 1144 är ett belägg som funkar bra om man kör båda bana och gata.
Dom borde finnas i en bildelsaffär nära dig. _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||
kolla med www.peansweden.com
Har allt från std belägg till värsta racing. |
||
Ja, Performance Friction bromsar sanslöst bra! Det känns nästan som att köra in i en vägg. Det är en ren njutning att bromsa med dom. På min bil hade dom bara två nackdelar.
1.) Dom nötte ned mina skivor på ca 700 mil gatköra. Det försvann 2 mm bromsskiva bak och "bara" 1 mm fram. Skivorna var nya, och bakoken nyrenoverade, när jag monterade klossarna, nu är bakskivorna utslitna. Nu vet jag varför mina bakfälgar alltid var gråa av bromsdam... 2.) Dom bromsar inte mycket när dom är kalla. I kombination med kalla Michelin Pilot Sport Cup gränsar dom mot trafikfarliga. På min bil i alla fall. Man måste vara mycket försiktig både när man åker i väg med kall bil, och efter någon mil när bromsarna har hunnit kallna igen. Jag tror att det extrema bromsslitaget på min bil beror på att klossarna är mycket små, vilket ger rätt höga yttryck när man bromsar. Men jag fick inga rimliga förklaringar på detta från Performance Frictions tekniker. Bara den vanliga unvikande, men det måste vara något fel på din bil, våra bromsbelägg är världens bästa. Jag tror dock att jag skulle köpa Performance Friction igen. Fast på en bil med större bromsbelägg. Som används mer på bana och mindre på gata. _________________ Peter Bull Why waste time learning when ignorance is instantaneous? |
||
PFC-beläggen är avsedda för motorsportbruk så visst är de lite "tröga" när de är kalla på vissa bilmodeller. Ang skivslitaget så beror det på den friktionsfilm som PFC 97/01-beläggen överför till skivans yta vid race-temperaturer (kontinuerlig skivtemp över ca 400 grader C). Denna film läggs alltså inte vid gatkörning och då kan beläggen slita mer på vissa typer av skivlegeringar. Används bilen mkt på gata bör man titta på t.ex. Carbotech eller Carbopad-belägg istället. Sedan är det även viktigt att förstå att belägg med höga friktionsvärden måste slita någonstans (antingen på skivorna eller tätare beläggbyten).
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Nu har jag Greenstuff-belägg från mekonomen. Vart helnöjd med de hittills. Har även nya runt om liggande.
Men nästa gång är jag faktiskt nyfiken på PFC. Använder själv bilen mestadels till bankörning så det ska säkert gå bra. Får se om PFC-beläggen är värda merkostnaden. _________________ Rachid Rachid |
||
På min ctr har jag blivit rekommenderad Ferodo DS2500. De skall vara helt ok för gatbruk och samtidigt hålla för banåka med r-puckar. De borde mao passa för trådskaparen om de finns till hans bilmodell.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
||
Jag har också PFC-97 på "gata" nåja, till och från bana när den rullade.
Funkade utmärkt kalla, lika bra som gatbelägg, fast lite mer gnissliga. Fast inte lika gnissliga som jag hade trott ändå. Även om bes.gubben ville ge min anmärkning för att beläggen var slut "men det låter ju som metall mot metall när jag snurrar hjulet". _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Har nog kört med det mästa i mitt liv, men Pagid Röda, och PeformenceFriction samt Carbotech XP10 är nog favoriterna...
![]() Då kör jag mäst gata och typ ett antal bankörningar... /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Nu har jag iofs bara provat PFC-belägg på en bil. Har provat att åka lite gata med dem oxå. Inga problem med "kallbettet".
På bana är PFC97-beläggen verkligen förbluffande bra. Det som jag upplever som största fördelen är att det är mycket lätt att modulera bromsandet på gränsen även vid en lång inbromsning där det är ojämnt (typ backen på Midlanda, inför Trösen och innan rondellen på Sviestad). Motståndet mot fading är också otroligt bra. Man vill nog helst inte veta hur varma bromsarna blir... men bromsar gör det. ![]() Men precis som Per skriver ovan så sliter de skivor när man använder dem på gatan (kalla). Broms/skivdammet är ganska aggresivt och kan väl bekymra de som månar om putsen på sin bil. För en bil som används uteslutande för banträffar och hobbybusåka är PFC valet. För en bil som även används till vanlig gatkörning skulle jag välja något annat "snällare" belägg. |
||
Har faktiskt inte åkt någon racigare pad som haft ett så kallat dåligt bett kalla. Spontant så undrar jag vad det är frågan om när man från gång till annan hört folk säga....ja se upp detta är ju race pads så de tar knapp något kalla.
Skulle säga att alla pads jag kört tar hur bra som helst iskalla, varma blir de bara bättre. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
De PFC beläggen jag hade på bimmern (som användes som bruksbil) tog knappt alls innan de fått upp tempen iaf lite. |
||
Ferodo DS11 tar inte ett s..t när de är kalla. heller _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2146 besök totalt |