Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4648 totalt) |
Börja köra motorsport, vad finns det?
Hej! Har fått sug på att börja köra någon sorts motorsport. Frågan är vilken sort. Jag har varit inne på BMW cup och Volvo original och tittat och dem verkar vara riktigt hyggliga cuper att vara med i för en nybörjare. Nu till frågan: Vilka tävlingsformer/cuper/klasser lämpar sig åt en nybörjare som även vill kunna köra sin bil inte bara på racingbanan utan också ute i trafiken (efter lite modifieringar efter racen alltså)? Det får inte kosta för mkt hade tänkt runt 10 000kr om det nu e möjligt. Jag kan svetsa och är allmänt händig och lättlärd och engagemanget finns oxå. Hoppas ingen bara dissar sönder mig nu för jag vill bara ha tips och råd:( MVH Robin Hellström _________________ Robin Hellström Tel: 0739-160779 |
||||
Vill inte krossa alltför många drömmar men om den budgeten innehåller mer än inköp av objekt så kommer du knappt till startlinjen i folkrace. (personligt skyddsutrustning äter upp det mesta)
Det finns några klasser där gatregistrerade bilar passar (eller är ett krav). Vilken av dem som är billigast att komma till start inom kan diskuteras (en GTV i Alfa Corse kanske?). |
||||
10kkr räcker tyvärr inte långt här, en proffsmonterad bur äter den budgeten...
Det självklara alternativet är då nån form av klubbracing under banåka nivå. Typ konslalom i MGCC eller SVKG regi eller annan. Bra skola för att lära sig köra. Addera några banträffar därtill så... Då klarar du dig med en takförsedd bil + hjälm och handskar. Varför har ingen sagt 318is? ![]() ![]() |
||||
Ett alternativ för den pengen är att köpa in sig och köra lite långlopp. I någon enklare långloppsserie borde det gå att köpa sig en två-tre körningar för 10k.
om du redan har en lämplig bil och vill lägga 10k på den och sen komma ut på banan hade jag satsat på lämpliga däck, bra bromsbelägg och en rejäl service. Byt alla oljor, bromsvätskan, remar och se över bilen ordentligt. Byt dåliga bussningar, åtgärda läckage och se till så att avgasröret sitter fast ordentligt. Eventuella överskjutande pengar får gå oavkortat till träffavgifter. Kör så mycket du kan, det är roligare att köra banträffar med en halvrisig bil än att ha en fin bil ståendes halvklar i garaget ![]() om (när) du sen blir biten är den enklare att avsätta mer pengar till hobbyn nästa år... ![]() ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
Med tanke på att du bor i Malmö och den budget du tänkt dig så finns det bara ett svar. MGCCs klubbmästerskap. Skall det vara gatgodkänd bil så skall det vara en sportbil av något slag och bur behövs inte om bilen har tak. 5 deltävlingar i Skåne för 2500kr om jag inte minns fel. Det blir inte billigare än så men 10000kr räcker inte så jättelångt ändå.
Men en billig Miata, Porsche 944 eller Alfa GTV + personlig utrustning och friska bromsar funkar bra att börja med. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
JAg tror du kan köra Hyllinges klubbtävlingar och träningar på Knutan i klass Special med i princip vadsomhelst som är säkerhetsutrustat (dvs bur+huvudbryt etc). Grejen är väl det där med säkerhetsutrustningen.
Kanske en gammal rallybil eller en R5 (som väl numera inte är tilllåtna i gamla R5-klassen) kanske kan köpas för billig peng nuförtiden. Observant på att bur och sånt kanske inte har rätt utformning för dagens regler. Annars är det väl gokart som gäller? Det lär väl helt klart ge mest fartupplevelse för pengarna. _________________ Pär Hylander |
||||
Du specar en budget på 10K, Vad skall de pengarna räcka till? Bil, skyddsutrustning, däck, bränsle, startavgifter. |
||||
För 10 ksek är det nog enda möjligheten. /en som just sålt sin Kart för betydligt mindre än det. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Fast det är väl samma sak där. Personlig skyddsutr. behövs. Sedan ska man ju ha licens om man vill köra mer än en tävling.. blir någon tusenlapp där också antar jag (har ingen susning om vad en kartlicens kostar iofs). _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
finns det inte en massa klubbträffar där man får köra med vanliga svenssonbilar ? altså utan nått krav förutom besiktat ?
men då är det väll inga tävlingar utan mer bandagar men det kan väll räcka eller?? tänkte att köra på bana och tävla mot sig själv med valfri bil? (hållar själv inte på med nått än pga penga brist så jag tycker också att frågan är intresant) sen är väll frågan om 10k är kostnad som man ska räkna som förbrukning altså inte investering i bil, kläder mm eller om det är med bilköp till däck och kläder och reg.besikning av bilen mm _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Två alternativ som är billiga och faktiskt kan rymmas inom budgeten:
-Niotimmars typ http://www.skepptunamk.com/uthallig. -Slalom / Drivers open-tävlingar med standardbil (men då får inte själva bilen skrivas av på motorsport-kontot). Lazzat, Porsche Club Sverige och Peugeot Sport Club håller såna tävlingar (kanske fler?). En enkel form av motorsport som innehåller tävlingsmoment och krav på körskicklighet, men som saknar "plåt mot plåt" (eftersom man kör banan en bil i taget) och riktigt höga hastigheter. Ett alternativ något över budget: -Folkrace. Inom "någon sorts motorsport" ryms ju även rally och GrpE är det billigaste inom den disciplinen, men även där ska det till säkerhetsutrustning som knäcker budgeten. Sen ska det till en hel del pengar för startavgifter och driftkostnader också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jodå ![]() Dock endast en gång/år och tävlingsgren med PP-licens för klubbar med SBF-arrangemand. Licens kostar runt tusingen beroende på vilken kurs man går. Årsavgiften har jag glömt vad den är. ![]() Men det kan krävas med än "besiktat" bilen ska vara i ett skick som bedöms bandugligt av den arrangerande klubben, det kan vara allt från däck till vätskeläckage, skicket på bromsvätskan. Och framförallt hur man beter sig som förare. Det är ingen tävling när vi kör sånna här träffar och körningen bör se ut därefter med stor hänsyn i manövrar osv. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
10.000 räcker knappt till att börja tävla i radiostyrt med.
Här kommer en hädelse i denna församling: Bästa alternativet till radiostyrt är dragracing i klassen bracket. Där kan du bli hyffsat konkurenskraftig i en bil för 8000, och sen räcker 2000 till hjälm, trädgårdshandskar och licens. Sen finns det småtävlingar att åka på där det brukar kosta 200:- i startavgift. På större tävlingar kostar det 500-1000:- och på vissa av de så krävs det att du åker på slicks. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
både radiostyrt, folkrace och karting går bort ser jag nu, när jag läser mer nogrant.
_________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Dragracinglicensen tar du hos SRIF på Meca raceway. det finns säkert mer info på www.srif.se _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Hallå vad f_n gör ni. Rekomendera raktframåka....fy på er
![]() Nä men att köra go-kart med en gammal nordic eller nått är väl billigaste motorsportalternativet. Skitkul och lärorikt, dessutom _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4648 totalt) |