Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1409 besök totalt |
Bättre bromsar bak?
Är det någon här som har erfarenhet av att bättre bromsar bak, tex byte av belägg eller ok, i förlängningen givit mindre påfrestning fram och totalt sett bättre bromseffekt. Jag har i nuläget pf 97 fram och funderar på om det ger något att byta till pf 97 även bak. Nu vet jag ju inte om bromsarna bak fadar och gör dom det så borde ju uppgradering av belägg vara bra? ![]() /Johan _________________ Johan B |
||
Bakbromsarna påverkar bromssträckan ganska lite. Med en frontmotorbil är det bara cirka 20% av totalvikten som ligger på bakaxeln vid en 1 g inbromsning.
om man är en "trail braker" däremot, måste man ha balans mellan bromskraften fram/bak annars går det åt h... _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Är väl helt sant att det bromsar betydligt mer fram än bak.... men om jag skruvar till bromsvågen så att det bara bromsar fram och jämför det med en bra inställning då framhjulen låser precis innan bakhjulen så känns det ändå som en betydlig skillnad. Sen tycker inte jag att det känns något vidare (gissar vilt) att ha bromsbelägg bak som biter när dom är kalla och race belägg fram som kräver värme. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
PF 97 kräver inte speciellt mycket värme för att bromsa bra, så jag är inte så "rädd" för att bakbromsarna skall nypa innan frambromsarna fått lite uppvärmning. Men om man antar att 20-25% av bromskraften ligger bak så skulle ju en stor förbättring av frambromsarnas kapacitet innebära att bakbromsarnas kapacitet efter x antal varv kanske inte längre orkar med och att de modifierade frambromsarna så att säga får göra deras jobb också, med eventuell överbelastning som följd.
![]() /Johan _________________ Johan B |
||
Jag kan meddela att det blir aningens överstyrt med racebelägg fram & gatbelägg bak, speciellt vid halkigt underlag. Men det gäller främst då bilen är ny uppstartad och man inte bromsat = kalla bromsar. När beläggen har arbetstemp så funkar det hyggligt. Vad jag har fått tillskrivet mig tidigare från en som pysslar med bromsar är följande. (Då hade jag racebelägg fram & gatbelägg bak.) citat. "med tanke på de beläggen som du har fram så kommer dessa förmodligen inte räcka till. Då frambeläggen klarar hur mkt värme som helst så kommer bak att bli överhettade (=snabbt slitage)" slut citat. Så det är nog inte fel att ha belägg med liknande specifikationer både fram & bak ur många synvinklar sett. _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1409 besök totalt |