Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SLC.Mantorp.23/4
5914 besök totalt
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
SLC.Mantorp.23/4

Gokväll!

Idag var jag med http://www.japmotorsport.se/till Mantorp och hjälpte till och han även att fotografera lite.

dagens fångst utav bilder


Line up



Seat



GT3 cup



igen




och igen



Type R



Seat



Japmotorsports Z3 M



GT3



Banans råaste bil, Dodge Viper GTS R



Trötta Porschar



Grattis till vinnaren



Fin pokal






Så det var allt för mig.

Dagen var en kanonskön dag som visade upp kanonfin racing

Ett STORT tack till:

Mika Junno
Bosse Eriksson
Mickael Krook
Anders Carlsson
Patrick Söderlund
Peter Viljanen

Som utgör http://www.japmotorsport.se/


Mvh Viktor H

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Fina bilder! thumbs up Synd bara att du inte var där igår (vi var inte där idag...)!

Racehälsnigar
Ulli

Puma Racing

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hur gick det för Bosse o grabbarna då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
Det gick bra, en andra plats i sin klass

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Mika Junno
Bosse Eriksson
Mickael Krook
Anders Carlsson
Patrick Söderlund
Peter Viljanen

Grattis! Killar thumbs up Hoppas få ta en tur någon gång thumbs up

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga.....................
....................

Sökt på slc men ej hittat tiderna.
www.slc.se - "Race Info" - "Resultat" - "Resultat" -> http://www.slc.se/Tidtagning/2006/resultat_2006.htm#dt1 ...är det vad du sökt?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.


Göte, runt samma tid låg de flesta i klass 3

alltså 1.30- 1.35

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



ViktorH skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.


Göte, runt samma tid låg de flesta i klass 3

alltså 1.30- 1.35


ok, tack. Såg nu även tid listan per postat, tack.
Kan tänka mig att med fräscha r-d däck en sommar dag är det nog inte helt omöjligt att köra en 1520kg tung (tänstevikt) csl just under 1,30.
Läste just på motorklubbens hemsida att Ted Björk kört M3 CS runt på 1,35 samt Carl Rydquist kört 997s på 1,30 en fin sommar, jag förutätter att de gick på gatdäck.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Göte RS6 Sjögren skrev:
ViktorH skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.


Göte, runt samma tid låg de flesta i klass 3

alltså 1.30- 1.35


ok, tack. Såg nu även tid listan per postat, tack.
Kan tänka mig att med fräscha r-d däck en sommar dag är det nog inte helt omöjligt att köra en 1520kg tung (tänstevikt) csl just under 1,30.
Läste just på motorklubbens hemsida att Ted Björk kört M3 CS runt på 1,35 samt Carl Rydquist kört 997s på 1,30 en fin sommar, jag förutätter att de gick på gatdäck.


Stämmer, plus att Thed hade minst en passagerare...

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Ulli skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
ViktorH skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.


Göte, runt samma tid låg de flesta i klass 3

alltså 1.30- 1.35


ok, tack. Såg nu även tid listan per postat, tack.
Kan tänka mig att med fräscha r-d däck en sommar dag är det nog inte helt omöjligt att köra en 1520kg tung (tänstevikt) csl just under 1,30.
Läste just på motorklubbens hemsida att Ted Björk kört M3 CS runt på 1,35 samt Carl Rydquist kört 997s på 1,30 en fin sommar, jag förutätter att de gick på gatdäck.


Stämmer, plus att Thed hade minst en passagerare...


Som jag då, då jag hade Johan i bilen, då det var han som tog tiden 1,33
Ulli vad hade ni för tid under tordagen på träningen?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Göte RS6 Sjögren skrev:
....en massa varvtidssnack...


Beror på vem som körde och när. Jag körde bara Cupen på morgonen med regnslicks och de varven loggade vi inte ens. Jenna körde några rappa varv på eftermiddagen när det torkat upp på 1.25-or, om jag inte minns fel. Janina körde kvalet på lördagen på 1.24 å nåt.

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
ViktorH skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.


Göte, runt samma tid låg de flesta i klass 3

alltså 1.30- 1.35






Vad kör du på gelleråsen med Gatdäck ?

är du närvarande på gälleråsen på måndag?

mvh Viktor

ok, tack. Såg nu även tid listan per postat, tack.
Kan tänka mig att med fräscha r-d däck en sommar dag är det nog inte helt omöjligt att köra en 1520kg tung (tänstevikt) csl just under 1,30.
Läste just på motorklubbens hemsida att Ted Björk kört M3 CS runt på 1,35 samt Carl Rydquist kört 997s på 1,30 en fin sommar, jag förutätter att de gick på gatdäck.

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Viktor Hjelmqvist
Örebro
Här sen Aug 2005
Inlägg: 85


Trådstartare
ViktorH skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
ViktorH skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Jo, ställde en fråga om vilka tider cup bilarna körde på under torsdagens träning (ev tider under söndags racet)i annan tråd(eftersnack) men fick inget svar.

Körde min orginal (mer camber)CSL med två personer i på 1,33 med r-däck som stått ute en hel vinter, och undrar nu hur det står sig i jämförelse. Detta var under torsdagen på eftermidag då det var torrt men kallt ca 4-6grader vill jag minnas. Tog inte tid över dagen men johan tog en tid ett varv då han satt med. Samt att Patrick tog ett par tider tidigare då det gick lite långsammare, ca 1,34.

Sökt på slc men ej hittat tiderna.


Göte, runt samma tid låg de flesta i klass 3

alltså 1.30- 1.35






Vad kör du på gelleråsen med Gatdäck ?

är du närvarande på gälleråsen på måndag?

mvh Viktor

ok, tack. Såg nu även tid listan per postat, tack.
Kan tänka mig att med fräscha r-d däck en sommar dag är det nog inte helt omöjligt att köra en 1520kg tung (tänstevikt) csl just under 1,30.
Läste just på motorklubbens hemsida att Ted Björk kört M3 CS runt på 1,35 samt Carl Rydquist kört 997s på 1,30 en fin sommar, jag förutätter att de gick på gatdäck.

_________________
Viktor Hjelmqvist

Hjelmqvist MEDIA
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Ulli skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
....en massa varvtidssnack...


Beror på vem som körde och när. Jag körde bara Cupen på morgonen med regnslicks och de varven loggade vi inte ens. Jenna körde några rappa varv på eftermiddagen när det torkat upp på 1.25-or, om jag inte minns fel. Janina körde kvalet på lördagen på 1.24 å nåt.


ok, hoppas ingen tar illa upp gällande tid snack, tänker främst på att detta är SLC forum så det borde väl vara ok här tänkte jag?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Göte RS6 Sjögren skrev:
Ulli skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
....en massa varvtidssnack...


Beror på vem som körde och när. Jag körde bara Cupen på morgonen med regnslicks och de varven loggade vi inte ens. Jenna körde några rappa varv på eftermiddagen när det torkat upp på 1.25-or, om jag inte minns fel. Janina körde kvalet på lördagen på 1.24 å nåt.


ok, hoppas ingen tar illa upp gällande tid snack, tänker främst på att detta är SLC forum så det borde väl vara ok här tänkte jag?


ingen fara här...... men vill du veta SLC's klassers olika tider på alla tävlingar och banor så finns http://slc.mylaps.com inklusive träningarna (inte fria träningarna)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Viktor, jag har ingen aning om tid på gelleråsen med csl. Fick prova en carerra cup av podium förra året. Vi fick endast köra 10 varv samt att vi stängeligen fick veta att sätter vi bilen i ett räcke är det till att betala ur egen ficka direkt, samt att det var väl först gången jag körde Porsche.
Under de omständigheterna körde jag på 1.12, men faktiskt så tog man det rätt piano just av ovan anledning.
Är anmäld och har betalt för 1 maj och hoppas verkligen komma, var helt inställd på det tills just idag faktiskt. Märkte nämligen just i dag att jag späckt helt nya powerflex busningar i fram på bilen sedan Mantorp och jag rekomenderar ingen att köra PF tills detta är utrett, även om FORZA aldrig hört om någon som spräckt PF så har jag nu gjort det! (det har hänt tidigare då vid felmotage, vilket nu inte var fallet)Uppenbarligen tål de inte mycket, kan det har varit fel på en leverans(parti?, vem vet). Samt att corden är frame på framdäcken sedan mantorp. Utöver detta så börjar mina camberstag från turner motorsport att flexa väl mycket . Uniballsen behöver bytas. Då vi åker till ringen snart är det prio ett, men det är grejer på väg express fån usa, och nya cup däck ligger i garaget Dock kan det bli värre att hinna med hjulinställningen efter allt är monterat, men kommer göra allt för att hinna.

Jag undrar hur de som håller på med racing orkar med all stress och fix runt bilen

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 537



Göte RS6 Sjögren skrev:
Ulli skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
....en massa varvtidssnack...


...olika Pumatider...


ok, hoppas ingen tar illa upp gällande tid snack, tänker främst på att detta är SLC forum så det borde väl vara ok här tänkte jag?


Det är OK här, som sagt.

Mycket mer intressant än varvtider blir det när man loggar bilen och kan analysera hur och varför man kör som man gör på banan, på alla ställen. Då kan man verkligen börja utvecklas som chaufför och köra med intellektet och inte bara med känsla. Hur hanterar jag växellåda och koppling? Ger jag mellangas i nedväxlingarna? Hur snabbt växlar jag upp? Håller jag fullt i krönkurvan? Mm, mm. Graferna ljuger inte...

Kan man kombinera detta med coachning av en rutinerad pilot är det ännu bättre. Pumorna hade den stora förmånen att få hjälp med loggning och analys av Jonas Jarlmark och coachning av suveräne Alx Danielsson. Massor av sekunder kapades under helgen! thumbs up

_________________
Ulrika Söderpalm Löhr
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Ulli skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ulli skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
....en massa varvtidssnack...


...olika Pumatider...


ok, hoppas ingen tar illa upp gällande tid snack, tänker främst på att detta är SLC forum så det borde väl vara ok här tänkte jag?


Det är OK här, som sagt.

Mycket mer intressant än varvtider blir det när man loggar bilen och kan analysera hur och varför man kör som man gör på banan, på alla ställen. Då kan man verkligen börja utvecklas som chaufför och köra med intellektet och inte bara med känsla. Hur hanterar jag växellåda och koppling? Ger jag mellangas i nedväxlingarna? Hur snabbt växlar jag upp? Håller jag fullt i krönkurvan? Mm, mm. Graferna ljuger inte...

Kan man kombinera detta med coachning av en rutinerad pilot är det ännu bättre. Pumorna hade den stora förmånen att få hjälp med loggning och analys av Jonas Jarlmark och coachning av suveräne Alx Danielsson. Massor av sekunder kapades under helgen! thumbs up


Låter jätte kul jag är me nästa gång
Ja, för er som tävlar är det nog intressant utöver tid, dock för oss hobby från gång till annan förare är tid en parameter som på ett sätt räcker. Men tolka mig inte fel, bjuds man med på ett test som ovan så visst hänger man på Vad kostar det att hyra en loggning och analys av Jonas? I övrigt sköter min bil triviala ting som mellangas, själv Men visst, jag förstår fördelarna är nog uppenbara. Själv kör jag skulle jag tro på 100% känn Kollar aldrig vart jag bromsar o s v och känner mig fram om jag kan åka fortare, typ har jag grepp eller inte. Sedan försöker jag åka efter det och inte hastigheten på mätaren, typ tittar aldrig på här ska jag bromsa eller vilken hastighet håller jag nu.(ibland på ringen kollar hastighet). Dock känner jag fort om det går fortare p g a varvräknaren ser jag hela tiden. Samt man märker ju fort om man drar längre på en växel, eller blir tvungen att växla upp, ja då gick det ju fortare än sist på samma ställe om man inte gjorde uppväxling eller drog ur mer o s v.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Patrik1212
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 49



De tider du noterat med din CSL är bra tider enligt min mening, håller dock med pumorna om loggningen och förarinstruktioner av ett proffs. Jag började tävla förra året och med hjälp av Edward Sandström kapades 5-6 sek per varv på Mantorp efter att ha gått ett enda varv med honom på banan. Dock ska påpekas att tiderna innan var usla

Gällande loggen så är det ett extremt bra verktyg även för en hobbyförare som vill bli bättre. En enkel maskin som denna

http://www.drivingevent.com/de/export/sites/default/drivingevent/drift . . . .

ger dig relevant data för en liten peng. Enkel att hantera och enkel att analysera. Den är GPS styrd, vilket innebär att du inte behöver ytterligare prylar (Lap beacons etc) för att mäta dina varv. Bara att köra ett varv och trycka på en knapp vid start och mål samt vid splittarna. Lite liten skärm är enda nackdelen.

Jaga på Göte, tills dess åker jag gärna ifrån dig på go cart banan även i fortsättningen

Må väl

Patrick
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Patrick skrev:
De tider du noterat med din CSL är bra tider enligt min mening, håller dock med pumorna om loggningen och förarinstruktioner av ett proffs. Jag började tävla förra året och med hjälp av Edward Sandström kapades 5-6 sek per varv på Mantorp efter att ha gått ett enda varv med honom på banan. Dock ska påpekas att tiderna innan var usla

Gällande loggen så är det ett extremt bra verktyg även för en hobbyförare som vill bli bättre. En enkel maskin som denna

http://www.drivingevent.com/de/export/sites/default/drivingevent/drift . . . .

ger dig relevant data för en liten peng. Enkel att hantera och enkel att analysera. Den är GPS styrd, vilket innebär att du inte behöver ytterligare prylar (Lap beacons etc) för att mäta dina varv. Bara att köra ett varv och trycka på en knapp vid start och mål samt vid splittarna. Lite liten skärm är enda nackdelen.

Jaga på Göte, tills dess åker jag gärna ifrån dig på go cart banan även i fortsättningen

Må väl

Patrick


Tack för tipset Patrick! Ja du är en fena på go cart, fattar inte hur du gör? Skam den som ger sig, vi kör väl fler gånger framöver? Skulle vara kul att köra en vända med er vid tillfälle, o då menar jag inte cart.

Vi ses!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
SLC.Mantorp.23/4
5914 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande