Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3979 besök totalt |
Beräkningsprogram för chassigeometri
Jag behöver räkna ut all geometri så infästningspunkter och länkarmslängder blir rätt till mitt nya chassi. Det får inte heller bli "binding" i drivaxlarna/knutarna. Chassit kommer ha vanliga A-armar både upptill och nertill. Kuggstång framför axelcentrum. Bak blir det A-amar både upptill och nertill och off-set toe-link bakom axelcentrum. Bilen har 50/50 4WD och är 50/50 i vikt. Är det någon som har erfarenhet av något program som de kan rekomendera? Mvh _________________ Christian Nielsen |
||||||
Nu vet jag inte hur avancerat du vill ha det men CATIA använder sig många biltillverkare av... Har själv ingen erfarenhet av det men kommer börja en kurs med det efter sommaren! Verkar väldigt intressant eftersom det finns mycket godsaker för bilar!
Här har du lite att läsa iaf.... http://www-5.ibm.com/se/solutions/pl http://en.wikipedia.org/wiki/CATIA http://www.3ds.com/products-solution Har läst att Ford, Porsche, Opel bla kör med CATIA... Och Daimler Chrysler har kört det sedan 1989!! MvH \\Bylund _________________ Christian Bylund Bylund Automotive AB Svensktillverkade bromsbänkar. |
||||||
Är nog inte att rekomendera för en nybörjare.. Catia är ett helsike att sätta sig in i (tycker jag iaf) Gamla v4 är "intressant" kan man säga. v5 är något bättre, men fortfarande ett svårbemästrat program innan man kan det.. kladda lite kan man på nån timme om man vill det, men att hantera det så det gör rätt, då är det en annan historia. Dessutom kostar det en mindre förmögenhet. ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
CATIA, UG, mm är väll cad-program, eller?
Javist man kan rita upp geometrier MEN man måste veta vad det man vill ha ut. Typ vad skall man opimera efter? camberkompensation, spårviddsförendringar, jackingfaktor, rollcentrum eller vad? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag har läst lite böcker i ämnet, men man behöver ett program för att göra beräkningarna med. Man kan göra detta i Catia V5 om man har rätt tilläggsprogram, men det är inget för mig även om jag har Catia på jobbet. Herb Adams som skrivit en av bökerna lovordar SusProg3D så jag tänkte köpa detta om ingen har jobbat med något annat liknande och hade ett bättre förslag..
_________________ Christian Nielsen |
||||||
Du ska ha Adams CAR om nåt. MEn det är krångligt och dyrt.
Jag föreslår en sugrör eller lego-modell. Så bildar man sig snabbt en uppfattning om bump-steer ,cambergain osv. Kort sagt så strävar man alltid efter så långa a-armar som möjligt. Hur långa de blir begränsas av bilens motorlayout osv. Hursomhelst, man kan säga att a-armslängden är mer eller mindre bestämd. Det som återstår att labba med är hur högt de skall sitta,i chassiet och i spindeln. Spindelmåttet begräsnas av vilken spindel du tänkt använda / fälgdiameter. Så man kan säga att koordinaterna i spindeln också är mer eller mindre kända. Nedre bärarmsinfästning blir förslagsvis i nedre ram-röret. SÅ den koordinaten är också fix. Parameter kvar som finns att optimera är: Övre-inre infästning. Det går hyffsat lätt att ta reda på hur man bör sätta den mha tex en legomodell, lite sugrör eller nåt liknande. Ser man uppifrån bilen vill man alltid ha så breda a-armar som möjligt, återigen platsen som sätter begränsning. Ackerman väljs till nåt lagom. Men styrs också av valet av spindel. Så, när det kommer till kritan har man inte så mycket att labba med som hobby-bilbyggare. LYcka till!! ![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Vanligtvis är väl hjulupphängningsgeometrin en viktig inparameter för hur man kan designar sin ram, och inte tvärt om. Ska man bygga om något befintligt, och utgår från att man inte tänker variera infästningspunkterna särskillt mycket, så känns de som att det är overkill att köra tex Adams... |
||||||
Precis. Jag ska bygga en ram som får infästningarna på rätt ställe för optimala länkarmar; inte göra länkarmar efter ramen eller senare anpassa fästpunkterna för dessa. Som sagt: Är det någon som har kört detta i dator på ett program de kan rekomendera? Annars köper jag SusProg3D snart.. _________________ Christian Nielsen |
||||||
Du får nog fundera lite på de fuling säger ändå.. Det är rätt svårt att optimera generellt, utan att ha något speciellt att optimera mot. När man vet hur man vill att bilen ska bete sig måste man juh oxå veta vilka egenskaper som ger detta beteende. När man väl har koll på detta kan man sedan i diverse beräkningsprogram, leta efter bra geometrier. Kort sagt är det nödvändigt med ganska mycket bakgrundskunskap innan man tar till beräkningsprogrammen. Jag har den tex inte, men du är på rätt forum för att skaffa den. ![]() |
||||||
Jag använer, papper, penna, papp och knappnålar.
När jag vet hur det funkar så använder jag excel för beräkinginrana. Men då VET jag vad jag vill ha ut. Vad vi du ha ut? rc kanske, vad man nu skall ha det till? camberkompensation?? ackerman? MR är vättigt, men i förhållande till vad? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag kan bara hålla med föregående inlägg vad gäller att veta vad man vill ha ut. Det är den kunskapen som är själva trixet gentemot konkurenterna, och den finns inte i något program. Och som egenterligen är sporren för teknikerna i teamet, dom får ju inte köra men kan ha hejarkul ändå.....
![]() 1. Ofta är De regler man skall tävla under en avgörande faktor att optimera emot. 2. En annan faktor är om bilen har kraftfulla aerodynamiska attribut. 3. Däcksutrustningen har betydelse för vilka krafter som kommer i fråga. 4. Viktfördelning och CGH-höjd. Skall bilen köras på allmänna vägar så går det inte att optimera, omständigheterna är för skiftande. Sedan kan man ha i minnet att A-armssystemet inte "tillverkar" väggrepp, men kan i mer eller mindre hög grad förstöra grepp om den skapar opassande vinklar. Hoppas inte att Du inte tycker dessa råd är nedslående, program ÄR bra, men funkar enligt devisen "som man ropar får man svar". MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Jag vet vad jag vill ha för egenskaper hos chassiet, det är inte det jag frågar om.
Inte för att vara tyken, men poängen/frågan i inlägget är den understrukna raden, så kan vi inte hålla oss till det? Mvh _________________ Christian Nielsen |
||||||
Adams/Car har jag erfarenhet av och det är erkänt bra. Även om jag inte tycker det, användarvänligheten är väldigt dålig. Men programmet används i fordonsindustrin och är säkert bra.
om jag kan rekommendera det ? Mnä. måste finnas enklare program som är mer användarvänliga och som ändå svarar på de flesta frågor man är intresserad av. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Har kört en del i Adams/View innan, som (om jag förstår det hela rätt) är Adams"standard"-postprocessor. Är det stor skillnad på Adams/Car, tar det lång tid att lära sig? om man bara för skoj skull vill cadda upp en grönsak på 4 hjul, rita en form av testbana, och sen låta den sladda runt lite på denna virtuella bana, är det /Car som är den mest lämpliga Adams-modulen?
_________________ Robin Nilsson |
||||||
Greg Locock har samlat några länkar på eng-tips.com: http://www.eng-tips.com/faqs.cfm?fid
ADAMS är väl det program man ska ha om man ska testa vägegenskaper virtuellt men man slänger inte ihop en modell på en eftermiddag och får ut något av det. Det är antagligen effektivare med 3D CAD och modeller byggda av sugrör eller nåt... _________________ Sten Isaksson |
||||||
ok, slarvade kanske en aning i arbetsbeskrivningen...
![]() Men förstår inte riktigt ditt resonemang, att använda 3D-CAD är ju inget "alternativ" till en stelkroppsanalys i Adams. Det är ju vitt skilda saker. Och oftast är ju de modeller man använder i Adams ritade i ett CAD-program så det jobbet är ju isf redan gjort. Hur som helst, om jag omformulerar frågan. Om man t.ex. vill undersöka ett fordons beteende i ett specifikt körfall, säg en kurva, och hur det uppträder om föraren plötsligt girar starkt och samtidigt bromsar. För att göra saker intressanta kanske man lägger till en punktmassa på bakaxeln för att jämföra hur en bil med svansmotor skulle uppföra sig i samma körfall. Det kan man inte göra i ett CAD-program. _________________ Robin Nilsson |
||||||
|
||||||
Lotus Shark är ett trevligt program, dock inte lika lättanvänt som Susprog3d, men har mer inställningsmöjligheter (inkl. en inbyggd optimerare). Har under gånga hösten fått bekanta mig med båda, och dragit slutsatsen att om man bara vill gör analyser på geometrier (hjulvinklar etc) så har man allra bäst kontroll med ett CAD program (som man kopplar till förslagsvis Excel för grafer). Konstruerar man samtidigt bilen i CAD blir det ännu bättre.
Men om man som Fender säger vill göra dynamiska simuleringar är Adams det enda sättet, Lotus har ett program som heter Lotus Raven som kopplar Shark till Adams motorn (man får då Adams med ett användargränssnitt som inte kräver 1000 sidors manual). Finns även en del opensource projekt på nätet för fordonssimulering... pröva googla! _________________ Henning Olsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3979 besök totalt |