Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3769 besök totalt |
Man kan faktist ha full förståelse om de vill ta upp hastigheten sakta men säkert. Alltför många förare har förolyckats under testning.
Dels vill man ju veta när ngt går sönder,har försämrad eller annan funktionän tänkt, inte bara att det gått sönder. Dels vill man ju fortsätta ha förtroendet hos sina chaufförer. Man bör ju betänka att det är första gången och det är nya gränser som skall utforskas. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Maranello, 11th February - In the first day of testing of 2003 for Scuderia Ferrari Marlboro, Michael Schumacher broke Fiorano record with the F2003-GA. Schumacher set a best time of 57"045, 0.431 faster then the previous track record of 57"476, established in last 12th of July with the F2002. Dagen efter kapades en halv sekund till. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det hänför kanske sig till MS första dag med bilen, inte när den kördes för första gången? Ödmjuk som jag är skrev jag kanske ![]() ![]() Men framförallt eftersom jag inte kan hitta ngn referens till ngn tidigare körning med den. ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Ja, Ferrari skulle aldrig få för sig att justera sanningen för att verka bättre.. ![]() Den testades säkert innan, men inte av MS. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Jag har för mig att jag läst att Luca Badoer ![]() (är nästan säker på att Badoer är testförare hos Ferrari) _________________ /David Söderblom |
||||||
Inte vet jag om Ferrari brukar frisera sina pressreleaser, men bilen presenterades den 7:e februari i Maranello och den 11:e kördes den på bana. Då släppte scuderian två pressreleaser varav den senare citerades i ett tidigare inlägg.
Den första löd så här: Maranello, 11th February - The F2003-GA, the single-seater that will compete for the 2003 Formula 1 World Championship unveiled last friday in Maranello, is for the first time on track. The new car driven by Michael Schumacher, present F1 Drivers' World Champion, has already run 20 laps on Ferrari home circuit, scoring the best timing of 58" 291. More information will be given on Ferrari official press release later on today. Later on today är alltså de varv jag nämnde tidigare. Fast det är nog bara jag som hittar på... ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Varför det, det kan väl vara Ferrari som är lite sparsam med sanningen? Pressreleasen säger ju ingenting om att det verkligen var allra första gången bilen vistades på en bana. Var var bilen alla dagar mellan att den premiärvisades och den ovan beskrivna rekrdkörningen gjordes? Satt den i ett garage och slösade bort värdefull testtid i väntan på att MS skulle ha tid att titta förbi och köra sitt rekordvarv? Den tiden i februari brukar ju innebära synnerligen intensivt testande.
ofta när Ferrari har tillverkat ett nytt chassi skickar de ut en pressrelease om att Badoer har gjort en eller ett par dagars shakedown av det nya chassit inför den eller den tävlingen. Så de lägger uppenbarligen ned en hel del tid på att kontrollera att ett nytt chassi är OK innan de kör det på allvar, trots att det bara är en kopia av de tidigare tillverkade. Tror ni då verkligen att ingen sådan omfattande testning skulle göras med en helt ny bil, som aldrig körts på bana förut, utan den skulle genast köras med full fart? Varje år de senaste åren har en ny Ferrari gjort 'debut' på Fiorano genom att sätta varvrekord i händerna på MS. Ferrari har det överlägset största antalet fans av alla stall, som troligen är fler än alla andra stalls tillsammans. De flesta smågrabbar som börjar gilla F1 vill ju ha Ferrariprylar, modellbilar, kläder, etc.. Så är det nåt Ferrari är bra på så är det publicitet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Ferrari är rätt hyfsade på att göra snabba bilar också...
Jag hade tyvärr inte möjligheter att övervaka allt Ferrari gjorde i mitten av februari, men mängden fans som brukar finnas runt Fiorano borde gör att det märks om någon harvar runt banan. Ferrari skickar dagligen ut pressreleaser om vad de gör. Att de asfalterat om Fiorano i vintras är en av dem jag sett. Den här meningen tycker jag ser ut som om det är först gången bilen är på bana: The F2003-GA, the single-seater that will compete for the 2003 Formula 1 World Championship unveiled last friday in Maranello, is for the first time on track. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Vad tror du själv då, tror du verkligen att Ferrari sitter med bilen i garaget ett antal dagar för att sedan plötsligt åka ut och sätta vervrekord utan någon som helst shakedown och systemtest, en shakedown de däremot gör på sina nytillverkade chassin som enbart är kopior?
För Ferrari har ju aldrig ertappats med att ljuga... Hur var det nu, "våra förare kör på lika villkor", vilket efter A1 -01 justerades till att "Rubens skulle aldrig måsta släppa förbi Michael om Rubens var i ledning". Hmm, vad hände A1 -02... ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Åter till ämnet:
De börjar tydligen få upp farten i bilen nu. Interna 'läckor' hos McLaren påstår att bilen är 2 s snabbare än föregångaren, vilket triligen skulle betyda att Kimi troligen ohotad vandrar hem med titeln om bilen håller ihop. Men, men, det återstår att se och jag hoppas att det blir strid till sista loppet. Klart kul iallfall med en lite annorlunda design och inte bara en kopia av alla andra. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Självfallet är delar av bilen provade innan både i det gamla chassiet och i varianter med släktskap åt båda håll. Faktum kvarstår: När McLaren körde första officiella testet av sin nya bil var den fem sekunder långsammare än bilen den ska ersätta. När Ferrari körde första officiella testet med F2003-GA så var den nästan 0,5 sekunder snabbare än sin föregångare. Allt ditt tjat om stallorder blir bara fånigare för varje dag. Även McLaren har använt det så du kan lägga ner den diskussionen. Jag vet inte om jag skulle skryta med att bilen är nästan lika snabb som Williams nuvarande bil... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Var har jag tjatat om stallorder? ![]() Med fånigare varje dag antar jag att du menar att jag skriver om det varje dag här. Vardå? Jag visade bara att Ferrari/JT inte alltid är ärlig i sina utsagor. Vad det gäller officiell test är det absolut så, men frågan är vad som sker vid inofficiella tester. Varför tycker du att jag skall gå iväg till en kyrka? En annan sak man ibland gör i kyrkor är att okritiskt tillbedja någon, vilket inte ligger mycket för mig. Jag måste väl ändå få ha en icke vetenskapligt underbyggd åsikt utan att du tycker att jag skall sticka iväg till en kyrka, eller? En hel del av vad som försigår i motorsport och kanske främst F1 har man ingen annan möjlighet att förhålla sig till än att tro något. Om man enbart skulle diskutera det som man med vetenskaplig säkerhet vet, blir det inte mycket att prata om. Ferrari är ju t.ex. inte ensam om att vara frikostig med sanningen i sina uttalanden och göranden - dimridåer och PR-trix tillhör närmast vardagen. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Du har vid flera tillfällen hänvisat till händelserna på A1 Ring. För din information kan jag meddela att jag tillhör den del av befolkningen som anser att det är varje racingteams rättighet att tala om för sina anställda vad de ska göra och deras anställdas skyldighet att åtlyda den instruktionen. Vill du påskina att herr Dennis och hans kamrater skulle vara ärligare i sina uttalanden än andra i sporten? Då är det nog dags att ta av skygglapparna. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Ursäkta min irritation, men jag har lite svårt att ta att någon antyder att jag ljuger och avfärdar min källor som lögnare utan att presentera något som helst enda belägg för att jag har fel. Jag lägger ner F1-diskuterandet här. > ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag tror inte alls att du ljuger, men jag tror däremot inte alls på allt som kommer ifrån div. F1-källor, inkl. pressreleaser. Gäller inte bara Ferrari, men mitt exempel visade att Ferrari/JT inte alltid är helt sanningsenliga. Återigen, var har jag sagt att jag tycker att A1 var fel? Nu tycker jag ju så, liksom huvuddelen av F1-publiken att döma av reaktionerna, men jag kan faktiskt inte påminna mig om att jag skrivet det här och speciellt inte så ofta att det tydligen sker nästan dagligen. Så kommer du ihåg någon topic? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jo, men där konstaterade jag bara att Schumi tvingats ta till sådana metoder för att hålla Rubens bakom sig och inte vad jag tyckte om stallorder. Så två ggr med helt olika anledningar, varav ingen specifikt om att jag tyckte illa om Ferraris stallorer, ger dig anledning att säga att jag inte får nämna stallorder någon mer. Är inte det lite känsligt? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
OK, tillbaks till MP4-18:
Jag tycker som sagt att det är lite kul med en någon annorlunda design, där man även har lite annat utseende på vingarna, både fram och bak. Dessutom tycker jag att bakre delen, inkl. sidepodsen, ser tämligen smärt ut, liksom även F2003-GA gör. Men att den skulle ha 50 hk mer än den nuvarande Maccen tvivlar jag starkt på, lite väl stort hopp ifrån en redan stark motor. Sedan är ju frågan hur den står sig mot F2003-GA, som ju är måttstocken i fältet. Jag har bara sett glimtar av de tre senaste F1-loppen, men sett en del kval samt resultat och jag är nog benägen att hålla med Whitmarsh om att den nya Ferrarin inte verkar vara särdeles mycket snabbare än sin föregångare. Rubens kom väl t.ex. inte förbi en lätt trasig Mac på A1-Ring senast, en bana som det inte brukar vara omöjligt att producera omkörningar på. Som Ron Dennis sa så är ju ändå Ferrarin klart snabbare. Men även F2002 tycker jag var en hel del snabbare än de andra och det var endast klantighet ifrån Schumi och stallet som gjorde att det gick så dåligt i inledningen av säsongen. Så mitt intryck är inget särskilt stort steg framåt, om än framåt ifrån en väldigt snabb bil. om MP4-18 tar samma, som jag uppfattar det, lilla steg framåt kommer den förstås fortfarande att ligga bakom Ferrarin, men fortfarande före de andra bilarna i fältet. Lite varning för Renault kanske, som sägs få en kraftigt uppgraderad motor. Men om ryktena ifrån McLaren talar sanning finns det goda chanser att den nya bilen passerar Ferrarin med marginal och då är det nog bara upp till tillförlitlighet om Kimi skall hindras ifrån att bli den yngste världsmästaren någonsin. Men, men, rykten och utsagor om den egna prestandan är ju inte alltid helt korrekta. Det är säkert lockande att skrämma konkurrentarna och dessutom få lite extra uppmärksamhet till sig själv och sponsorerna. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3769 besök totalt |