Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 15277 besök totalt |
Seat skadecenter
Efter en fjolårssäsong där snabb framfart och hög tillförlitlighet resulterade i en framskjuten placering i totaltabellen är teamet nu redo att ta nästa kliv. Under vintern har en hel del förändringar skett, exempel på det är: - Förra årets Leon är utbytt mot en nyare Toledo. En bil som var i hetluften redan i februari då racingfans såg den showa i globen under SMG! - Delar av teamet passade på att få lite vinterträning tillsammans med New Beetle Racing nere i Dubai. - Depåstoppsstrategin är vässad... Att vara välförberedda är a och o för ett långloppsteam på den här nivån, Seat Skadecenter känner till detta och det kommer att visa sig när årets säsong summeras. _________________ /Kristian Elisson |
X-Racing
Teamet som aldrig har en lugn stund, varken på eller av banan, kommer i år med nya delar, nya förare och nytt hopp. Teamchef Mike Billet siktar på fina placeringar med bilen som är en rullande provbänk till det egna företaget. En vinst i ett personligt vad smäller dock högre, en snygg skinnjacka lockar mer än en pokal! Mer information om teamet går att finna här: X-Racing _________________ /Kristian Elisson |
Team Suksess
![]() Team Suksess var ifjol med och körde SLC-finalen på Mantorp. Ett inhopp som gav mersmak då man i år planerar att köra hela serien. Målen är inte uttalade men teamet är förstärkt på förarsidan med forne STCC-profilen Matte Lindén och Volvo S40 har vi sett kriga till sig fina placeringar förr. Pallplatser i klassen får anses vara ett realistiskt mål även om visionerna säkerligen är högre än så. _________________ /Kristian Elisson |
Team Fast Experience
![]() Denna säsong är vi med på allvar! Det är konstigt! När alla andra människor tycker att våren står och knackar på dörren så är det för att fåglarna kvittrar, blommorna börjar slå ut och för att gräset börjar att bli grönare. Vi i "Fast Experience" märker på ett helt annat sätt när våren verkligen börjar att närma sig; Vi sitter och tittar på SLC's hemsida. När det är 30 dagar kvar innan säsongsstart så plockar vi fram hjälmen och börja putsa visiret, det är DÅ vi tycker att våren nära. "Fast Experience" är inte något nytt team i SLC om ni kanske trodde det. Nej, det är vi som förra säsongen stod och handpumpade vår gula BMW med bränsle och medans vi väntade på att tanken sakta med säkert fylldes upp även hade tid på oss att fika under tiden vi gjorde depå stopp. Till denna säsong hade vi tänkt att göra lite justeringar. Vi byter bland annat ut kaffemaskinen mot en snabbtankanläggning och på så sätt kommer vi att kunna ge er i klass 3 en riktig motståndare! Bilen vi kommer att köra är våran M3:a som vi renoverat efter vår omtalade rullning som vi avslutade finalen med förra året. I dagsläget finns också planer att sätta ytterligare en bil i drift under säsongen. Vi jobbar även på att få ihop fler chaufförer till teamet säger forne STCC föraren & teamchefen Jens Hellström. Vi vill passa på att önska våra konkurrenter en härlig säsong med spännande och tuffa race. Vi ses på banan! /Team Fast Experience _________________ /Kristian Elisson |
Flatout Racing
Nya tag för 2006.... Slutet på säsongen 2005 var inte den bästa med trasig motor vid flera tillfällen, därför har vi nu inför 2006 byggt en mindre Volvomotor på 2,3l men med 16 ventiler. Den skall förhoppningsvis göra att vi kan hänga med bättre och inte bli omkörda på rakorna av en Mercedes i raketfart. Nu bör dom "skydda sig" för en uppdaterad orange Volvo. Detta innebär troligen att vi får spännande kamper om segrarna i klass 2. Det är alltid vanskligt med en ny motor men vi hoppas att driftsäkerheten skall vara lika bra som vi hade 2003, då vi tog hem klassen. Så, se upp ni alla i klass 2! /Flatout Racing Nyheter och information om teamet finns på hemsidan: Flatoutracing.se _________________ /Kristian Elisson |
Jap Racing
![]() Efter att ha smygdebuterat med sin nyinköpta Bmw under förra årets SLC-final är nu teamet här för att visa upp sig på allvar. Bilen är dokumenterat snabb, bla vann den Bmw-cup i överlägsen still förra året. Om det räcker i den tuffa konkurrensen som råder i SLC återstår att se men fort lär det gå! _________________ /Kristian Elisson |
Spalding Motor
SLC hälsar teamet som förra året lät sin snabba ex-Dtm BMW M3 vila välomna tillbaka. Minnesgoda kommer ihåg Spalding som teamet med de kända gästchaufförerna och den snabba men något bräckliga framfarten. I år är siktet ställt på framskjutna placeringar i 3h-cupen. Om tiden i garaget enbart inneburit vila eller om den ägnats åt utveckling av bilen får visa sig på Mantorp i april! _________________ /Kristian Elisson |
Uppsala trä
Nu med mekaniker. Teamet som förra året i en tv-intervju sa "mekar, det gör man hemma inte på banan" har till i år rekryterat en erfaren mekaniker. Förhoppningsvis håller han genom sin blotta närvaro alla irriterande småfel borta. Att bilen har kapacitet att vara med och slåss i toppen har vi sett tidigare, dags i år igen? _________________ /Kristian Elisson |
Bapelsin Racing
![]() Teamet med bilen som är omöjlig att inte lägga märke till kommer sin vana trogen att göra ett par gästspel i SLC-serien. Fjolårets inhopp resulterade i att ett par efterhängsna fel kunde sorteras ut. I år hoppas man kunna gå för fullt och nå framskjutna placeringar. Kanske kan det ge mersmak och utvecklas till full satsning 2007? Mer information om teamet finns på hemsidan: Bapelsinracing.se _________________ /Kristian Elisson |
Forza Motorsport
![]() För att hålla positionen som internets bästa nyhetssida när det gäller såväl svensk som internationell racing kommer nyhetsredaktionen i år ha en bil rullandes i SLC Shell Helix Endurance Trophy. Debuten var tänkt att ske redan förra året men en problemfylld första träningsdag slutade med en trasig bil och blottlagda brister i teamets logistik. Till i år är bilen och teamet dock reda att ge sig ut i hetluften på allvar. Bilen har vi tidigare sett i SLC, då i händerna på Rådmans bil. Så i år får vi återigen se vad ett team med snabb bil och ovana förare kan åstadkomma. Teamets hemsida ger inte mycket information om bilen men är full med information om racing i stort och smått. Forza Motorsport _________________ /Kristian Elisson |
Fellke Motorsport
Teamet som de senaste åren berikat SLC med sin snygga Clio Sport kommer i år med en ny tuff bakhjulsdriven småbil. Clion är såld till Danmark och nu håller man som bäst på och färdigställer sin nya bil, en bil som helt och hållet är ett hopplock från Ford-koncernens hyllor. Det blir spännande att se resultatet, flertalet viktiga faktorer för en långloppsbil ingår i receptet, låg vikt, bra chassi, hög effekt... Återstår att se om allt är klart till premiären, SLC håller tummarna! _________________ /Kristian Elisson |
Stötdämparexperten Racing
En golf är, som alla vet, en liten undermotoriserad och framhjuldriven folkbil. Stötdämparexperten vänder dock upp och ner på begreppen, deras golf är stor, stark och bakhjulsdriven! Teamet kommer sin vana trogen att fortsätta kämpa på om söndagarna. Förra året visade det sig att det fanns både fart och tillförlitlighet i bilen vilket är ett gott tecken. Dags att vara med och slåss i toppen i år? _________________ /Kristian Elisson |
Puma Racing
Motorklubbens (Expressen) kvinnliga instruktörer bildar ett team som skall köra långlopp i SLC serien. ![]() - Klart att vi skall ge killarna en match, säger Ulrika Söderpalm Löhr. Ulrika har samlat några av de bästa kvinnliga racerförarna i Norden i det nystartade team Puma Racing. - Vi kommer att köra i 3-timmars loppen med en Porsche 911 GT3 Cup. En riktig racerbil. Vi hade flera erbjudanden om olika bilar men vi valde att satsa på en konkurrenskraftig Porsche. - Det passar oss perfekt att köra långlopp med SLC. Vi finns ju redan på plats då vi är instruktörer på Motorklubbens Track Day Advanced på fredagarna. Självklart kommer vi att kunna bjuda några av deltagarna på en åktur i raceporschen under säsongen. - Det ska bli jätteskoj att få komma ut på banorna igen, säger Janina Eräkangas från Tammerfors i Finland. Det är några år sedan jag tävlade aktivt men jag ser verkligen fram mot att få tävla på riktigt igen. - Ett spännande projekt, säger Benny Wallin, på Bilproffs.se, som ser fram mot att få vara med i satsningen. Vi har ju gästmekanikerprojektet där vi samarbetar med ett antal racingteam som ger unga gymnasieelever chansen att få pröva på att jobba i racingvärlden. Vi har några riktigt duktiga tjejer som får chansen att vara med om denna satsning. - Jag har redan jobbat en säsong som gästmekaniker, säger Emily Persson, 18 år och hemmahörande i Malmö. Förra året jobbade jag för M&W Racing med deras Radicalbilar. Under slutet av säsongen ansvarade jag för en egen bil. Jag ser fram emot att få skuva raceporsche! Jag har jobbat med vanliga Porschar på min praktikplats och bytt både motorer och drivaxlar. - Det handlar inte om att "tjejer kan", säger Ulrika. Det är ett team med förare och mekar som alla är med i sin egen rätt. Några av tjejerna är erfarna racerförare och några av tjejerna har inte så stor erfarenhet men har andra meriter som gör att vi tror att de har potential att bli riktigt snabba. Dessutom har vi ett bra träningsprogram som gör att alla kan utvecklas optimalt. - Tjejerna är duktiga, säger Åsa Gerdes på Svenska Bilsportförbundet. De får ta del av samma utbildning som förarna i vår elitidrottssatsning. Tjejerna jobbar målmedvetet och jag blir inte förvånad om de kommer att göra fina resultat. - Det är ett kompetent team, säger Fredrik Skoghag som driver SLC-serien. Förarna har ju kört många andra serier tidigare och det ska bli spännande att se vad de kan göra i vår hos oss. Motståndet de kommer att möta i år är hårt så att det räcker. Vi har många team med uppgraderad vagnpark som är pigga på att få visa vad de går för. Första loppet i serien går 22 april på Mantorp Park men före det skall teamet ha avverkat fyra testdagar på banan. Både på Gotland Ring och på Mantorp. Förare: Ulrika Söderpalm Löhr, Tyresö - Tvåa totalt i GTR-SM 2002 - Tvåa totalt i Porsche Challenge 2004 - En förstaplacering och en andraplats i Riksmästerskapet SLC 3h 2005. Janina Eräkangas, Tammerfors, Finland - Gokart hela uppväxten - Kvinnlig världsmästare i gokart 135cc - Formel Ford 1600 NM 4 efter pole position - Fiat Uno Turbo Cup, finsk mästare - Grupp A, banracing, 3a i finska mästerskapen Jenna Brorsson, Helsingborg - 2000-2004 Historisk racing Lotus Cortina - Total 2:a placering HTCC 2004 - Årets Bilsporttjej 2002 , Södra Bilsportförbundet - 2004 Carrera Cup 7:e plats totalt - 2005 Carrera Cup 6:e placering totalt - 3:e plats i Grupp C Porsche 962 på Nürburgring Marie Carlsson, Ängelholm - Gokart sedan 1994. - 2004 Modsport. - 2005 trea i Modsportserien totalt Helena Lindin, Sollentuna - Gokart sedan 1995 - 2004 Racinglicens. Tävlat i SLC. Alexandra Jarlmark, Upplands Väsby - Gokart - Banmöten med Porscheklubben. Maria Rohman, Göteborg - Gokart - Rookie Mekaniker: Emily Persson, Malmö Camille Cederlund, Falun Eleonor olsson, Falun ![]() Emily Persson, gästmekaniker _________________ /Kristian Elisson |
Eks Racing
Teamet vi är vana att se med en övermotoriserad BMW kommer i år med ny bil. Märket är detsamma men bilen kan nu i det närmaste ses som undermotoriserad, trots att effekten i år är högre än förra året! Tyvärr har vi inga bilder på den nya skapelsen men det är en M3GTR som ska ge Porscharna en match i klass 4. _________________ /Kristian Elisson |
JAP Motorsport - mer info
JAP Motorsport har legat på hårt under vårvintern. Det som hänt är: * Nytt Öhlinschassi * Ny lack * Träningsdag på Mantorp (stadigt 2 sekunder snabbare än förra året!). * Ny hemsida: japmotorsport.se _________________ /Kristian Elisson |
Fyra3 Racing
Teamet blev förra året historiska när man som första team någonsin vann ett race på svensk mark med hjälp av ett handikappsystem. De evigt unga teammedelmmarna är dock inte på något sätt mätta på framgång. i år vill man vinna mästerskap med hjälp av handikappet! _________________ /Kristian Elisson |
Type-R Racing
![]() Den röda Hondan är något av en idealisk tävlingsbil. Den är snygg, snabb, välbyggd och utrustad med en skönsjungande motor! I år kommer vi se teamet på både lördagarna och söndagarna och om teamet själv får bestämma även på prisutdelningarna. _________________ /Kristian Elisson |
Dieseldriften sprider sig
Att det i långlopp lönar sig med bilar som är snabbare än dess bränsleförbrukning är allmänt känt. Att dieseldrivna bilar är bra på just detta har visat sig förut i SLC, alla har vi sett STM prenumerera på framskjutna placeringar. I år blir det dock trängsel vid farmartanken! New Beetle Racing har gjort slag i saken och gått från två bilar till tre genom att köpa en Seat Ibiza tdi. Seaten är inte ny i gemet, 2004 krigade den till sig en total andraplats i Mellansvenska långloppsserien. Hur långt det räcker i SLC återstår att se men varning för den lilla spanjorskan utfärdas! _________________ /Kristian Elisson |
Sörman Racing
Sveriges snabbaste kund- och personalevent ställer i år upp i SLC Endurance 3h! Bilen man valt att utgå från är en BMW M3E46 motorsport. Bilen har under vintern uppdaterats i stort och smått samt byggts om med bla snabbtank. _________________ /Kristian Elisson |
Team Delta
![]() Team Delta är nya för året och kom till premiären med tre bilar! Ryktet i depån säger dessutom att teamet letar efter en fjärde bil. Antal bilar är dock inte allt, teamet är proffsigt upplagt och satsar på att vara snyggast på både bana och i depå. Förarbesättningen är en bra mix mellan erfaret och nytt folk. SLC önskar teamet lycka till under året. _________________ /Kristian Elisson |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 15277 besök totalt |