Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9957 besök totalt |
![]()
![]() Att bygga en protestsäker bil i Roadsport är nästan omöjligt (om den inte skall vara helorginal), speciellt om det är en öppen bil som är helbilsgodkänd (bågen sitter inte orginal, bör mao inte passera en flygande besiktning i Skara)... |
||||||||||||||
Är ju därför denna "bilprovningsregel" är helt meningslös!! Mycket få bilar klarar en kontroll om man ska följa reglerna "by the book".
Bort med denna fjantiga regel Mvh Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||||||||||
På något vis känns det ju som "roadsport" och ska kunna passera SBP hänger ihop ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
Utan SBP-regel blir det inget Road i Roadsport.... Gick in på Interregs och kikade lite på EUs lagkrav om däck, det verkar vara 92/23EEC som gäller (motsvarande United Nations krav är ECE30 om nu någon är intresserad). Det är alltså det man måste uppfylla för att godkänd E-märkning. 107 sidor text, men som vanligt handlar mycket av det om definitioner för att undvika feltolkningar i kravet (kanske något att lära av för de som skriver SPVM och MGCCs regler). ECE30 är märkligt nog bara 31 sidor, har inte kollat riktigt vad de har tagit bort men EU kraven brukar vara i princip samma som ECE. Dock kan konstateras att jag själv inte skulle vara så sugen på att försöka göra testerna för att homologera ett däck.... Men visst tusan går det och då är det ju bara att dokumentera allt så så är saken biff! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
Sen tycker jag att det räcker långt att sanningsenligt kunna hävda att bilen rullat igenom besiktningen i tävlingsskick (frånsett säkerhetsutrustningen). Att Westfield XTR inte fick vara med (har jag för mig, men det står "Westfield(alla modeller)" i Godkända bilar ![]() Ska man tolka riktigt illa så är det ju bara "Mazda Miata" som är godkänd SportBil, inte MX-5. ![]() Detta gör att det bara är USA/Canadamodellerna som är tillåtna, inte de Europa/Japan-sålda. Men vad jag vet har ingen Mazda MX-5 blivit nekad start i SPVM eller MGCC. Vet inte ens om det har varit nån protest i SPVM om detta under 90-talet när det vimlade av MX-5or/Miator i SPVM. Det går att läsa ut knasigheter i de flesta reglementen, men om ingen protesterat mot det så lär det aldrig justeras (dvs reglemente, besiktningsmän, tävlingsledning och protesterande medtävlande i en härlig symbios) (det är iaf min naivistiska syn på det hela) ![]() |
||||||||||||||
Besiktningsbara bilar
Hej Kan inte hålla mig i från att kommentera påståendet att det inte finns bilar som kör i roadsport som är i besiktningsbart skick. På de flesta bilarna är säkerhetsselarna ersatta med fyr eller sexpunktstyp, dessa är oftast inte godkända av Svensk Bilprovning pga de saknar E-märkning, en annan sak som i alla fall på äldre bilar inte gillas är att vevhusventilationen slutar i atmosfären. Dessa två punkter fick jag anmärkning på i besiktningen senast i övrigt fick bilen inga anmärkningar. Det finns besiktigade gamla standardbilar som är besiktigade med helbur och utan baksäte och passagerarstol, se länk http://www.blocket.se/vi/7631672.htm En roadsportbil är tänkt att vara en bil som du använder för normal körning i veckan och att du på helgen lastar av verktyg, reservdelar mm, kör till en bana och tävlar med likasinnade. Man har tom provat utomlands med att bilen SKULLE köras till banan, altså inga (edit felskrivning) trailerqueen var godkända. Välkomna till banorna (utan trailer ![]() Hoppas jag pytsar lite mer brännbart stoff i debatten Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||||||
Efter mina domstolsharvande angående mönsterdjup och R-däcks laglighet har jag sniffat igenom ECE30 (som ju faktiskt är ett FN-dokument). om jag inte minns helt fel så är själva "E" märkningen en del av utförandekravet. Vad jag menade är att om man har RE540S utan E-märkning när de finns i samma utförande med E-märkning är att man skulle kunna intyga detta själv och stämpla dem själv... Effekten blir att man gör ett tillverkarintyg för däcken (moment, kolla specen, jämföra med DOT och ECE, samt märka däcken ) Precis som med CE-märkningen (förrutom vissa undantag) så ligger man inte risigt till föränn det skulle hända något (olycka på väg orsakad av däcken....) vilket saknar betydelse i detta fallen då det handlar om racerbanor och min bil dessutom inte har krav från SBP/VV att däcken skall vara E-märkta. ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||||
Re: Besiktningsbara bilar
|
||||||||||||||
Nu är tråden djupt inne i OT land, men det är intressant! ![]() Jo, det vore helt klart möjligt att fixa E-märkning om man vill. Inget snack om det. Det jag var ute efter är att även om du utför det jobb som motsvarar tillverkarens jobb i form av intyg och eventuell provning (läste inte så noga men det fanns något om det i EC-kravet) så måste det ju ändå godkännas av en Europeisk myndighet för att vara rättsligt giltigt. Så är det i alla fall med krocksäkerhet där man ju kan vaälja mellan ECE eller EC krav (de är oftast samma) men vilka som alltid måste bevittnas och godkännas skriftligt av myndighet, tex TÜV, eller VCA (det finns ju en i varje land) innan du får placera märket på bilen. Därav siffran efter E-märket som anger vilken myndighet som utfört godkännandet. CE-märkningen utför man ju däremot själv. Eller är det annorlunda för tillbehör som däck? De federala USA kraven är ju tvärt om, där får man själv stå för att man uppfyller alla lagkrav. Kanppast något problem med tanke på att man lär bli stämd på alla pengar man har och någonsin skulle kunna få om man inte uppfyller kraven och en olycka inträffat... I vilket fall så verkade det ju som att det MGCC är ute efter är att det motsvarar E-märkning, eller något sådant, så då är man ju hemma om man gör allt som en tillverkare skulle ha gjort! Angående besiktning så är det inte och har aldrig varit tillåtet med t ex utbytta bromsar bara för att en viss besiktningsman på SBP inte fattade att de är bytta. Det ska vara inskrivet i regpappren. Att sen ett par Miator kör med såna och inte har blivit utprotesterade är ju lite konstigt men dessa får väl acceptera att de skulle kunna bli av med eventuella titlar... Att protestera och försöka fälla någon på säkerhetsutrustning map SBP vore ju löjligt! Kan inte se hur det skulle kunna gå igenom vare sig i SPVM eller MGCC. Tyvärr är det ju inte många som verkligen kör sina bilar till banan även om det är fler i MGCCs variant. I SPVM tror jag att Leif Perbäck (MR2) är den enda numera. För några år sedan brukade dock både jag (RX-7) och Leif Ampler (Miata) göra det men folk tittade nästan konstigt på oss. Jag körde dessutom bilen till jobbet och på semestern. Synd men man ska nog inte tro att det funkar i realiteten. Det är alltid någon som vill preparera mer. Dessutom så är det ju lite krångligt och riskfyllt. Kör man sönder något så får man lifta hem och det är ofta svårt att få plats med verktyg och reservdäck i en liten sportbil. En gång hade jag problem hela vägen från Kinnekulle (bilen gick bara på fullgas) men bilen kom ända till Partille (typ två mil kvar) innan den dog helt och jag fick bogsera. Men huvudsyftet måste väl vara att ha kul och det hoppas jag att alla tycker vi har oavsett släpvagnar, omprogrammerade styrboxar och eventuella regelbrott! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||
Re: Besiktningsbara bilar
Har Bengt !! Menar du inte trailerqueers ??? ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||||
Stavning
Hej Trailerqueen menade jag så klart Mina två anmärkningar åtgärdades inför nästa besök på SBP, kalgomål på fyrpunktsbälte samt öppen vevhusventilation. Gummislangen från catchtanken drogs in i luftfiltret samt två midjebälten E-märkta, från en Volvo, baksätesbälten godkändes / Bengt Metz PS Kör i morgon på Knutstorp i Hyllinge mästerskapen, klass Standard (Special A ) edit Special B DS _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Kom dit och bilda dig en egen uppfattning istället. Det kanske blir jätte trevligt KM i år. Jag åker dit och ser om jag blir diskad/nekad start med min "Roadsport A" bil på 5,21kg/hk och ej E märkta Bridgestone RE540. MGCCs tävlingledning och SPVM representanter: Ta och fundera en stund på Roadsports ställning inom svensk racing. Roadsport skall vara den enklaste och billigaste racing att börja med. 1) Det har aldrig varit billigare att köpa en modern och driftsäker sportbil än nu. Tappa inte dom intressenterna genom ett föråldrat reglemente. Dom som kör med insprutning skall inte straffas bort från Roadsport, förgasarbilarna är vanligtvis äldre och lättare så dom har fö ett litet övertag redan där, gör det inte värre än det är. Det måste av kostnadsskäl vara attraktivt att köra med en otrimmad originalmotor, det tror jag skulle vara den bästa rekryteringbasen. 2) Tänk på ekonomin, det förekommer utförsäljningar av lagerdäck vid årets slut. Gör en lista på dom vanligaste R-däcken som finns på den svenska marknaden. Dessa däck är tillgängliga för alla och kan således godkännas med eller utan E-märkning. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Som jag svarade Bengt, Ställer man upp vill man ju ha en vettig chans, som det är nu fattas det sex-sju sekunder per varv. Skall optimera bilen och mig själv under sommaren så får vi se nästa år istället. Har ju bara kört några månader. Kommer att köra så mycket som möjligt med Porscheklubben istället. /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Vad körde du för tider? Det jag såg på filmen var runt 1,23-1,25???? Jag såg filmen och tycker att det ser ganska bra ut. Lite samma problem som jag själv har att utnyttja all asfalt i utgångarna. Snabbaste sättet att sänka tiderna med några sekunder är antagligen att tävla med likvärdiga bilar. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Det är 5-6 sekunder för långsamt. _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Just därför är väl MGCC bästa stälet att öva på... I motsats till många andra tillfällen kommer dina medtävlande ge dig tips hur du blir snabbare runt banan ![]() Samt gladeligen dela med sig om tips för att få en 944:a att gå snabbare. FSN, väl talat !!! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Även om man inte kör med MGCC så blir det ju ett antal tillfällen på Knutan. Får komma igen när det är höstrace istället. ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Re: Ni kommer att få ett
Jag skall inte tjata på dig (eller ... ja just det, det är ju precis det jag gör) men alla som börjat köra har i efterhand sagt "fan att jag harvade runt på banmöten och sånt så länge istället för att tävla". Jag lovar dig att du skulle sänka tiden men 2-3 sekunder bara du kommer ut, det blir liksom så automatiskt. Du kommer inte att vinna men det räcker att du hittar nån bil att köra mot så får du mer ut av det jämfört med "vanlig" körning. Du matchar lätt tex en Miata på rakan och det kan tex vara kul och utvecklande att försöka hålla en bil/förare som är snabbare bakom sig i det för KM betydelselösa loppet, det kan man knappast träna på när det är vanlig bankörning. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||||
Så här ser det ut med anmälningar på hemsidan just nu. Det fattas en hel del för att komma upp i fjolårets nivå, men det kanske brukar göra en uppryckning på när det närmar sig?
Himla japanskt i roadsport C hittils. Himla engelskt i Historic, fast det är det väl alltid. Historic Lennart Almström, Lotus Elite Tord Ekegren, Lotus Elan S2 Anders Ek, Lotus Elan S2 Anders Schildt, Anders Schildt, Austin-Healey 3000 Kåge Schildt, Austin Healey P-Å Forsvall, Lotus Elan Lars Bondesson, Lotus Elan S2 Roadsport A Jens Andreasson, Lotus Exige S Claes Lundholm, Lotus Exge S Mats ohlsson, Porsche 964 Cup -90 Roadsport B Bengt Metz, Caterham 7 Superlight Heikki Särg, Lotus Elise 111S Pär Hylander, Porsche 924 turbo Fredrik Svensson, Porsche 924 staffan jönsson, lotus seven ove Schaar, OHD 7 Jan Blomberg, Alfa Romeo 2000 GTV Johan Frick, Porsche 911 T (RS spec) Ingemar Svensson, Ingemar Svensson, Porsche 924 S Roadsport C Christian Almström, Alfa Romeo GTV 2000 Fredrik olsson, Pontiac Fiero Formula 88 P-o Håkansson, Mazda Miata Dennis Kullman, Mazda Miata Joachim osbeck, Mazda Miata Anders ohlsson, Mazda Miata Niklas Falk, Mazda Miata Mats Johannesson, Porsche 944 Magnus Nambord, Mazda Miata CS RS Jan Strand, Mallock Mk20b Peter Strand, Mallock 24 _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9957 besök totalt |