Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lap timers - fabrikat, triggning och installation..
<<   1, 2
7126 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Efter att ha funderat allvarligt på en Race Technology DL1 datalogger så blev det iaf en AIM Mychron Ligt TG med extern kraft. Har installerat sakerna med kardborrband och kraften genom cig-uttag så att allt ska bli lättstulet.

Några bilder på installationen:

Enheten sattes till vänster, kort kabel till IR-mottagaren kanske ställer till problem?

Suddig detalj på velcro-fästet med sönderblåst partytält som bas.

Beacon-fäste baserat på Clas ohlson kamerastativ (länk).

Centralenheten verkar vara tänkt att sättas mitt i bilen därav kort kabel till IR-mottagaren, men vad tror ni om monteringen av IR-mottagaren till höger på första bilden? I allmänhet, hur känslig är IR-mottagaren för "skymd sikt"?

Jag tycker karborrbanden verkar sitta bra, men finns det erfarenheter?

Modifierade ett Clas-i-sjön-kamerastativ med magnet för att sätta på Armco. Har förutsatt att köra med åtta interna laddbara AA-batterier om 2300 mAh var. Funkar det?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Har själv Mychron 3 Club och den har också något kort sladd. Hade "ögat" precis som du i gammla bilen och det fungerade utan problem (varvtiderna kunde varit bättre men... ). I nya bilen fick jag flytta den för den blev skymd av A-stolpen men sen funka den även där (och varvtiderna är bättre också...) thumbs up

Sändaren har jag kört en säsong på IKEA-batterier på ca 10 bandagar + ett dygn då jag råkade glömma kvar den på banan (vilket är lätt hänt) så det lär hålla minst en 10-15 bandagar på laddningsbara.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Johan Rius skrev:
Har själv Mychron 3 Club och den har också något kort sladd. Hade "ögat" precis som du i gammla bilen och det fungerade utan problem (varvtiderna kunde varit bättre men... ). I nya bilen fick jag flytta den för den blev skymd av A-stolpen men sen funka den även där (och varvtiderna är bättre också...) thumbs up

Sändaren har jag kört en säsong på IKEA-batterier på ca 10 bandagar + ett dygn då jag råkade glömma kvar den på banan (vilket är lätt hänt) så det lär hålla minst en 10-15 bandagar på laddningsbara.
Då lägger jag nog i Ikea-batterier jag med och skickar de (nyinköpta) laddbara till mer lämpade uppgifter...

Du hade inte sändaren riktad snett över banan eller nåt?

Det där med lägre varvtider finns det ny firmware för, så du kan sluta med det där träliga körandet för att minska dem.....

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Varför har du satt ir-sändaren på bilen????

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Demo av magneten?

Har du Armco hemma Dude?

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Demo av magneten?

Har du Armco hemma Dude?

Fast jag har armco (eller rättare sagt Kolsvabalk) hemma

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Dude skrev:
MaZ skrev:
Demo av magneten?

Har du Armco hemma Dude?

Fast jag har armco (eller rättare sagt Kolsvabalk) hemma

I am Jack's complete lack of suprise

BMW 330i -05
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Pär Hansson skrev:
Då lägger jag nog i Ikea-batterier jag med och skickar de (nyinköpta) laddbara till mer lämpade uppgifter...

Du hade inte sändaren riktad snett över banan eller nåt?

Det där med lägre varvtider finns det ny firmware för, så du kan sluta med det där träliga körandet för att minska dem.....

Tejpar sändaren på räcket riktad rakt ut, funkar utmärkt.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Dude skrev:
Hehe, fick en bild för mitt inre där en bil åker runt med sändaren på bilen och en medhjälpare med lap timern i depån... Mycket riktigt var bilen det mest lämpliga magnetiska föremål jag hade till hands.

Johan Rius skrev:
.................

Jag börjar fundera på spridningen av IR-signalen även om man har sändaren riktad rakt ut över banan. Antagligen är spridningen i form av en kon, har på nåt sätt förutsatt att det är en linje ut tvärs banan, men dioderna verkar vara av samma typ som i en fjärrkontroll utan nån speciell lins, så då borde det bli en konformad spridning.

Isåfall är det ju viktigt att hålla samma sidledes position på rakan för att få konsistenta tider. Om man vill sätta en "skryttid" å andra sidan, ska man starta varvet nära sändaren och avsluta det långt ifrån för att tjäna typ en tiondel. Visst borde det bli så?

Vad jag egentligen är ute efter är spridningsmönstret för att få till en vettig placering av mottagaren.

Tyvärr fick jag inte prova grejerna under helgens SSK-premiär pga högvis med strul, sitter i stället här understimulerad och resonerar IR-sändare... Antagligen är det väl så att nästan "anything goes" men har som sagt inte provat än.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Hur stor är spridningen på mottagaren?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
ice skrev:
Hur stor är spridningen på mottagaren?
Den är med all sannolikhet också konisk, men vinkeln är för mig okänd. Nu är mottagarens "lob" mest en fråga om känslighet, vinkeln på den borde inte påverka "skryttiderna" nämnvärt (ett exempel jag tog mest för att illustrera). Känsligheten torde vara proportionell mot cosinus på vinkeln mot bilens tvärriktning.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Pär Hansson skrev:
...Känsligheten torde vara proportionell mot cosinus på vinkeln mot bilens tvärriktning.

Det där förstod jag inte; har du lust att förtydliga (rita?)?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om du nu är så orolig över att det skiljer lite i varvtid beroende på hur långt från sändaren som du passerar så är det väl bara att skärma av sändaren i sidled (IR-absorberande skiva på varje sida 30cm ut mot nbanan borde ju göra spridningen mindre). Eftersom det verkar räcka med refektioner av alla de slag så är kanske materialvalet inte så enkelt (Sotad kolfiber kanske ? .

Enklaste lösningen är väl att sätta sändaren där du har så hög hastighet som möjligt (samt naturligt spårval), så blir inte tidsfelet så stort.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:
Dude skrev:
Hehe, fick en bild för mitt inre där en bil åker runt med sändaren på bilen och en medhjälpare med lap timern i depån... Mycket riktigt var bilen det mest lämpliga magnetiska föremål jag hade till hands.

Johan Rius skrev:
.................

Jag börjar fundera på spridningen av IR-signalen även om man har sändaren riktad rakt ut över banan. Antagligen är spridningen i form av en kon, har på nåt sätt förutsatt att det är en linje ut tvärs banan, men dioderna verkar vara av samma typ som i en fjärrkontroll utan nån speciell lins, så då borde det bli en konformad spridning.

Isåfall är det ju viktigt att hålla samma sidledes position på rakan för att få konsistenta tider. Om man vill sätta en "skryttid" å andra sidan, ska man starta varvet nära sändaren och avsluta det långt ifrån för att tjäna typ en tiondel. Visst borde det bli så?

Vad jag egentligen är ute efter är spridningsmönstret för att få till en vettig placering av mottagaren.

Tyvärr fick jag inte prova grejerna under helgens SSK-premiär pga högvis med strul, sitter i stället här understimulerad och resonerar IR-sändare... Antagligen är det väl så att nästan "anything goes" men har som sagt inte provat än.

Läs tidigare inlägg och bekymra dig om hur klocksäkert AMB tidtagningen är (eller kör ni med manuell tidsknackning?)

Sätter du sändaren inom 1 meter från mållinjen kommer Aims tider att vara inom en hundradel ifrån officiell tidtagning, oavsett om du kör på höger eller vänster sida av banan. Mycket konsekvent.

Men vill du veta exakt hur sändarens utstrålning är så låna IR-glasögon och titta (men det är helt onödigt)

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jag är varken orolig eller bekymrad för något.
Pär Hansson skrev:
.......................
...............

Pär Hansson skrev:
............... borde inte påverka "skryttiderna" nämnvärt (ett exempel jag tog mest för att illustrera). ............

Är intresserad av hur saker fungerar bara, men jag kan släppa det.

Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Ingen som har några erfarenheter eller åsikter om denna?
http://www.motorshejken.se/artikel.php?function=artikel&namn=Steal . . . .

Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004

Pär Hansson skrev:
...blev det iaf en AIM Mychron Ligt TG med extern kraft. Har installerat sakerna med kardborrband och kraften genom cig-uttag...

Ingick kabel till cig-uttaget eller blev det till att köpa den separat? I så fall vad kostar en sådan som passar enheten?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Andreas K skrev:
Pär Hansson skrev:
...blev det iaf en AIM Mychron Ligt TG med extern kraft. Har installerat sakerna med kardborrband och kraften genom cig-uttag...

Ingick kabel till cig-uttaget eller blev det till att köpa den separat? I så fall vad kostar en sådan som passar enheten?
Kabel finns det, men proppen köpte jag på MECA.

Citera
Allmänt banåkaforum
Lap timers - fabrikat, triggning och installation..
<<   1, 2
7126 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande