Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona -72
<<   1, 2, 3, 4   >>
11 besök senaste veckan (59815 totalt)
Ac Schnitzer
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2005

orthas skrev:
hur gåre me bilen sugen på att se om det hänt nått nytt

Instämmer med samma fråga!
Sedan vill jag bara nämna en lustig sak, det är konstigt vad man förändras med tiden. Ser att i ett tidigare inlägg påpekade jag ditt motorval på skämt, idag tycker jag att du gjort ett bra val
Har nu själv övergått från saab till Volvo, bygger amazon med b230ft som så småningom ska få hx40 och lite till

Föresten, kom att tänka på den gula bilen som skulle lackas, kan du inte lägga upp några bilder på den om den fick någon färg?

Lycka till med projekten!

Mvh
Cristofer
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Tjena, grabbar!

Det går trögt i mitt garage kan jag säga, är det inte kroppen som kärvar så är det för mycket tid som går åt till att jobba & hjälpa till med andras projekt/byggen. Men långsamt kommer det nog så småningom bli en bil av min för tillfället tomma kaross igen.

Mina försök att jaga lackerare för att blåsa lite färg på min andra ascona a går dåligt, inga resultat än så länge. Bilder kommer att dyka upp när den väl är lackad.

Har funderingar på ett motorbyte, vi får se hur långt det går. Blir en nyare Gm-motor isåfall.
I övrigt så innefattar mina ideer en getrag 265 växellåda o en diffklump från en Opel omega 3000.

Lite bilder på vad jag gjort under de få tillfällen jag hunnit med lite skruva .

Ja, bakaxeln ser inte rolig ut för 5 öre , men det är som sagt bara diffklumpen jag tänkt att använda.

Getrag 265 från en Opel Monza. Är den lika stabil som den är tung så kommer den aldrig att rasa iallafall.

Kopplingskåpan skar jag isär o skarvade ihop med en halva som passar mot min motor.

En 240mm lamell som passar till växellådan.

Ett växellådsfäste i byggsats. Lite laserskurna delar o lite chrome moly rör.

Så blev fästet efter lite svetsning också. De lösa öronen ska jag svetsa i karossen, bussningarna är svarvade i en härligt hård plast.

En laserskuren aluminiumbit som rymmer min nya Mpm Dashlogger o en varvräknare.

Citera
Orthas
Bankeryd (jönköping)
Här sen Dec 2005

ser riktigt fint ut de där måste ja säga.. verkar kunna din sak va gäller svetsning

Ceep up the good work..

och se till att uppdatera så fort de händer nått nytt

Höör
Här sen Jun 2005

set fram emot din lösnig på upphängning av omega axeln !! ( för det är det väl..)

så kan jag kopilera den sen till min manta b så småningom....

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
drdrnyberg
göteborg
Här sen Sep 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

hej owen!

hur e läget?

nyberg

Oslo
Här sen Apr 2007

Något nytt?

Alfa Romeo Spider
Citera
overdrift-johan

Här sen Dec 2006

skulle vara riktigt kul o se vad som hänt under vinter/vår

Här sen Dec 2004

Spännande!

Detta har jag också varit inne på, men jag måste ju köra bilen lite först

/Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Tjena allihop!

Jag har inte bättrat mig mycket sedan mitt senaste inlägg i denna tråd.
Senaste året har jag jobbat mycket (myyyycket ) köpt en renoveringsobjekt till hus, hjälpt bilåkarkamrater osv.
Motiveringen är det inget fel på. Bara alldeles för få timmar på dygnet...
Har fått ett tips på att man tjänar en timme på dygnet om man jobbar in lunchen. Ska testa det under en period för o se o det stämmer.

Har insett (till viss del) min begränsning , o sålt av Opel Kadett Rallyen jag köpte förra året.

Har tillfälligt fått liv i lackeraren o han har blåst ny färg på min andra ascona a. Den kommer jag att smälla ihop i helgen, får ta o lägga upp en banåkarbiltråd om den till veckan.
För det blir ju den som får lotsa mig runt kinnekulle i tillsvidare.
Sen håller jag på att byta panna i min tredje ascona a.... Blir en C20NE tillsvidare. (Opel OHC, fwd motor konverterad till rwd.) Fast jag har ju en C20XE till ståendes, borde kanske stoppa i den...
Vi får se...

Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007

Händer det något med denna eminenta skapelse? Du håller oss på halster alldeles för länge!

Vissa bilar har man i bakhuvudet hela tiden och din är en av dem!

Vi kräva en uppdatering!

Opel GT -69
Citera
GTTWodriver
Ekeby
Här sen Nov 2007

Det var en fin Ascona..
Var ett tag lite inne på att fixa mig en liknande för lite bus i "vanlig" trafik och skog hehehe
Ha det så kul!

mvh // Tenny

Trollhättan
Här sen Dec 2006

Har hört att han snöat in sig i Saab-träsket och bygger på en gammal 9000 för han har blivit rädd för överstyrning på äldre dar, men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Vet inte om denna tråd är bland den sämst uppdaterade på rejsa, men nu har jag för avsikt att sakta men säkert ändra det illa läget till ett något lite bättre illa läge.

De fyra år gamla ryktena stämmer delvis, jag har haft en saab över en vinter o det erkänner jag nu öppet efter dessa år under jorden.

Hus med renoveringar, som aldrig tar slut eftersom ens egna ideér inte verkar göra det heller . Eftersom det tog mycket av tiden på dygnet skaffade vi 2 barn också, vilket är helt fantastiskt men tar visst lite av tiden det också.

Jag är knappast klar med renoveringarna av huset, o våra två pojkar uppskattar fortfarande att vi lägger mycket tid på dem. Men sakteliga planerar jag nu för o få denna bil rullande till 10års jubileét då den blev avställd 2003.

Kommer o slänga in lite uppdateringar här allteftersom det börjar hända grejer eller trillar in delar.

Har funderat en del på o modda hjulspindlarna fram alternativt bygga nya, men i en strävan att hålla nere timtiden för att lättare nå målet har jag hittat / fått tips om en jänkespindelled som passar i mina hjulspindlar.
Anledningen till moddning av spindlarna är att få till den nedre länkarmen lite rakare/vågrätare istället för som nu då den pekar uppåt/utåt då bilen är lite väl låg i förhållande till den befintliga geometrin.

Handlade spindelleder modell "screw in" från http://www.speedwaymotors.com/ och gängade svetsmuffar för svetsning i länkarmarna.

http://www.speedwaymotors.com/Speedway-1968-89-Chrysler-Type-Upper-Bal . . . .

http://www.speedwaymotors.com/Steel-Ball-Joint-Sleeves-1960-89-Chrysle . . . .

Detta medför ju givetvis fler modifieringar av styrstag osv med det har jag räknat med. Sen fick jag ytterligare tips om att dessa spindeller finns förlängda också. Vilket gör det hela ännu mera intressant.
Finns här på www.howeracing.com

https://www.howeracing.com/p-7921-howe-22320-moog-k772.aspx

Nu till en fråga! Denna typ av spindelled Moog K772, är menad att sitta monterad som övre spindelled på Mustang 2, div Chrysler o Dodge. Fixar den att sitta monterad som nedre spindelled ? Den är ju groteskt stor i jämförelse med min original nedre spindelled. Finns det några invändningar från tex Sfro, therealpinto kanske halkar in här o ser detta?

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Har kontaktat therealpinto o rådfrågat lite om spindelleden. Med den info som jag kunde ge han va den inte att rekomendera i första hand, då den är gjord för o sitta uppe o inte nere. Tack för hjälpen! thumbs up

Efter det har jag snöat in mer på ett gammalt spår jag haft med Wilwoods prospindle med 2" drop.

http://www.wilwood.com/Spindles/SpindleList.aspx

Slängde upp den i caden o kollade mot min gamla o det blir en väsentlig skillnad på rollcenter. Till det bättre, givetvis! Så på sikt får det bli såna spindlar istället. Jagade runt på nätet för information om spindellederna till den spindeln som ska va samma som mustang II. Då ramlade jag på en tabell av en slump, där står det att spindelleden (K772) i mitt förra inlägg sitter monterad både uppe o nere beroende på vilken modell det gäller.

https://www.howeracing.com/t-SuspensionBallJointHousingsTable.aspx

Då kan jag ju använda dem jag köpt iallafall! Prospindle prylarna blir det nog till slut ändå, men nu har jag ju nåt att börja med så länge.

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Har röjt lite i garaget o städat fram asconan. Har trollat fram lite tid vid några få tillfällen o börjat titta på den så smått. Givetvis har jag åkt på nån influensa med feber när jag får tid över men, man kan ju skruva sakta o lugnt istället.

Igår trocklade jag dit insuget o började kolla på hur bromsservot kan få plats. Kommer flytta bak det lite samt lite åt vänster också för att få plats med allt. En liten bild på hur det ser ut just nu.

Målet i detta tillsynes evighetsprojekt är nu o bygga ihop den för besiktning, vissa godbitar specialare osv får vänta.

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
En kompis hörde av sig med teorier om att kadett c hade ännu mindre bromsservo än ascona a. Det verkade stämma fint idag kom bildbevis!

Det ger nån cm extra tillgodo vilket gör att jag inte behöver flytta grejerna så långt. Nu är det bara o vänta på att nya bromsservon ska komma hem.

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Har inte gjort så mycket med bilen, en o annan lunch har lagts i garaget för lite intensivt garagemeck. La ner planerna på mindre bromsservo då ascona a och kadett c är lika stora. Kapade upp lite mer o flyttade servo och pedalställ bakåt o lite utåt för o få frigång till insug. Blir lite väl tight mot rattstången när pedalstället kommer bakåt i bilen, så efter lite mätande så ritade jag upp det o ägnade en ny lunch till lite skärning av pusselbitar.

Så här blev det efter nästa lunchpass. Näste ihop det för o kunna pröva i bilen. Jämfört med original är det nya mycket smalare men samtidigt breddat över kopplingspedalen för o få lite bättre stabilitet o även kunna använda samma typ av fjäder som bromspedalen har. Kommer använda original pedaler. Sidorna är gjorda med flera extrahål för o få lite "mekano"-funktion, så jag lättvindigt kan tillverka fästen o även skruva fast en utbyggnad på höger sida att hänga gaspedalen i.

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Provmonterat

Har gjort en första testmontering på lunchen. Blir bra som fan, tight o gött mot rattstången. Skönt o slippa flytta pedalerna längst åt vänster. Kommer justera in det lite till o bygga fästen härnäst, och montera pedaler i det.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Provmonterat

Insidan.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Citera
Henrik T
Vänersborg