Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2896 besök totalt |
Insurance for track days
Hello guys, Does anyone know of an insurance company that can insure a road car for track days? I am sorry if this issue was already discussed here, I could not find anything using my limited Swedish skills. I drive a Mitsubishi Evo6 TME. Thanks, Roy. _________________ Roy Weg |
||||
According to Link; Folksam, SalusAnsvar and Länsförsäkringar.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
There is at the moment no available insurancesin Sweden for track days (as I know of).
There were some available a couple of Years ago but they stopped selling them due to low interrest. Best bet is a Insurance with Salus Ansvar (or bilsport&mc) who is the only insurancecompany (2006) that does not have a disclaimer for use on tracks, only a disclaimer for use in competition and training. or you have to go to England to find some Insurances. (but boy are they expensive) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
glöm nu inte att de kan om de vill gå till första rättsinstannsen och slippa att betala era skador tack vare hur trafikskadelagen är skriven... Och en lag går tyvärr över alla form av juridiska dokument och avtal..
så den försäkringen är bara helt ok om DE vill betala. inget annat... mvh C (är förbannat dålig på att skriva egelska, därav inget svar på engelska) _________________ Christian Lange 458 |
||||
Det är bara trafikförsäkringen som är lagstadgad och som inte gäller på inhägnat tävlingsområde. Vagnskadeförsäkringen däremot är avtalsbunden och det är denna del som det handlar om. Här kan de inte falla tillbaka på lagen utan får sas "pay up". De de kan göra är att hänvisa till aktsamhetskravet... Effekten av detta blir att även om försäkringen gäller så gäller den bara för skador på din bil, inte på skador som du orsakar på andra. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Lagen stæller væl bara krav på nær trafikforsækringen måste gælla och det står forsækringsbolagen fritt att avtala om att den gæller æven under andra forhållanden så vitt jag forstår. |
||||
Jag har kollat lite på frågan...
Enligt Trafikskadelagen (som reglerar bl.a. frågan om trafikförsäkring) så tillämpas inte lagen på "motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändåmål inom inhägnat tävlingsområde", 1§ 1st. 2 punkten. Man kan alltså inte kräva ersättning för sak- eller personskada som inträffat på banan under en banträff. För att få ersättning krävs det att man har någon form av utökat skydd, och vad som gäller i den frågan framgår av respektive försäkringsbolags villkor. Att, som de allra flesta arrangörer gör, skriva att bilen skall ha trafikförsäkring för att få delta i en banträff spelar alltså ingen egentlig roll; den intressanta frågan är försäkringsbolagens villkor. Vill det sig riktigt illa så kan det sluta med att man inte får någon ersättning alls (från trafikförsäkringen) vid egen personskada, samt, om man orsakar annan sak-eller personskada, måste ersätta sådan skada själv. För de med licens gäller delvis andra regler. Det finns en utmärkt sammanställning på http://www.bmwsc.com/files/bmwsc_pol _________________ Mikael Eriksson |
||||
Motorklubbens har en intressant text från en utredning av trafikskadeföreningen...
Men naturligtvis har jag glömt lösenordet (det är ju sparat hemma)... ![]() Summerat kan jag säga ett trafikskadeföreningen inte verkar vara negativt inställd till att trafikförsäkringen skall gälla vid förarövningar inom inhhägnat tävlingsområde om dessa övningar är av lågrisktyp. Redan lite mer avancerade pass (fria omkörningar tex) ansågs vara tillräckligt hög risk för att de inte ville vara med och försäkra 3e man/personskada (oavsett tidtagning mm). Slalom på flygbana minns jag inte riktigt vad de tyckte om men det borde bedömmas som låg risk. Hur arrangemangen skall klassas verkar vara upp till arrangören och trafikförsäkringsföreningen att komma överens om. Hur många smårrangörer som de vill utreda arrangemangen hos och vilka krav som ställs (kostnad för utredning?) är ju andra frågor. Men det verkar inte vara ristat i runor hur det skall fungera i framtiden. Allt är möjligt, det är bara en fråga om kostnad och risk. |
||||
När jag skulle försäkra bilen i våras ringde jag runt till de bolag som jag kunde komma på. Alla bolagen sa att försäkringen gäller vid "förarträning på motorbana" (min formulering) så länge det inte rörde sig om tävling eller träning inför tävling. Jag var själv väldigt förvånad över detta. Något bolag var tvungen att kolla upp detta men återkom med samma svar.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Fråga om förarträning som innebär hastigheter på över 140km/h samt 1g i sidoacceleration så får du gissningsvis ett annat svar ![]() |
||||
faktiskt så räknas hela kinnekulle som inhägnad trafikövningsplatts. ej som inhägnat tävlingsområden. vissa banor är anorlunda klassade än andra...
som sagt, scotty2 har satt huvudet på spiken. tyvärr så är det inte många som fattar det (trångsynta?) hur kul e det å få ersättning för bilen men inte för dina personskader, skada på andra och tredje part, och dina privata tilhörigheter tex kläder om sjukvårdarna måste klippa upp dem. som sagt, ha detta i bakuvudet då ni kör! (jag säger inte att ni inte ska köra, det är upp till var och en) en lag gäller över både juridiskt bindande papper eller kontrakt så ni har inte en suck i första rättsinstannsen om försäkringsbolagen inte vill betala. jag har jobbat med denna fråga i över 2 år för bara något år sedan, både mot försäkringsbolagen och justitsiedep. skickade forumsägaren på ett möte som skulle ta upp detta men sedan det mötet så var det tyvärr tyst som i graven på justitsiedep. vill någon ta tag i detta och gräva lite så frågan tas upp igen så får ni gärna göra det. pga sjukdom så kan jag inte ta på mig detta igen.. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Nu plockar jag iofs upp en gammal tråd här men sån här kan ju ändra sig med tiden så tycker det kunde vara intressant att diskutera igen.
Ringde just Folksam och hörde mig för om bankörning. Enligt han jag pratade med så gällde helförsäkringen till 100% vid förarutveckling på bana, så länge det inte var tävling eller träning inför. Och så länge man är nykter osv. Detta efter jag förtydligat att man inte tog tid. Det här tyckte han ingick i de vanliga försäkringsvillkoren så skulle inte vara några problem att få skrifligt på det. Har dock mitt förfallodatum långt in i sommaren, så måste ta till "ställa av ett dygn"-tricket innan jag byter, så tecknade inget nu. Men efter att ha läst runt lite här blir man ju fundersam. Har dock sett folk hävda att de faktiskt fått ersättning efter att kört av på bana från just Folksam. Det jag blir lite nervös över är ju tolkningsmöjligheterna av "träning inför tävling". En förarutbildningsdag på bana där man lär sig köra snabbare tex... Hur ser man på det? Så länge man inte har mer exakt definition så där finns ju alla möjligheter att slingra sig. Nån som har något att tillägga i detta spännande ämne? |
||||
Visst får man ersättning, i de flesta fallen iallafall. Har själv inte hört om något fall där försäkringsbolagen har dragit öronen åt sig vad gäller trafikförsäkringen. MEN! Trafikskadelagen ser precis likadan ut idag som förut.
Har man en rejäl krach med riktigt dyra personskador, rehab, ersättningar osv osv så är det en fruktansvärt stor risk att de går till första rättsinstansen och åberopar vad som står i trafikskadelagen. Oavsätt vad för kontrakt man har skrivet så kan ett kontrakt aldrig gå emot en lag så de kommer rätt solklart, svart på vitt, få rätt i sin sak att de inte behöver betala något som rör trafikförsäkringen. Så det där kontraktet/pappret är rätt värdelöst om de vill gå så långt. Att sitta i rullstol i resten av livet och inte få ut något från försäkringen är inget som är kul för någon. Har man däremot papper på att delkasko eller helkasko ska gälla så gäller de, eftersom de inte är lagstadgat reglerade på samma sätt som trafikförsäkringen. Men materiella ting är inget mot ett förstört liv i mina ögon. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Usch, du målar upp en sån mörk bild. Skygglappar på
![]() När det gäller personskada, hur funkar det när man kör under SBF(/SMA)-flagg? Är det inte just sånt som ska täckas då? Sen måste jag ju erkänna att även jag varit av den trångsynta typen och tänkt mest på plåtskador, tills jag såg den här tråden. |
||||
Re:
Det är inget guldkantat skydd men oändligt mycket bättre än inget. SMA får Fredrik svara på men det har ju tillkommit för att ge samma skydd. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2896 besök totalt |