Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Personskada får man köra? Regelfråga
1 besök senaste veckan (5557 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

om man tex har en gipsad arm och kommer till en banträff hur är det då egentligen? Får man köra med gipsad arm om man själv anser sig vara i form för det?
Skall arrangören informeras om detta eller är det arrangören som ska se om någon inte är lämpad att köra ut på banan?

Finns det någon praxis eller är det upp till var och en på plats att avgöra hur man ska göra?

Här sen Nov 2002

Det måste vara upp till Arrangören (som naturligtvis borde konferera med läkaren) och förmodligen så får väl föraren själv ta ansvar för sig själv, om nu arrangören anser att föraren inte är en fara för andra....

t.ex så vet jag att Freddy Loix körde Rally-VM för några år sen i Svenska rallyt med gipsad fot och faktum var att han gjorde en av sin dittills bästa körningar.....

åsså har jag sett nån i Akropolis-rallyt som gjort likadant....

men Arm ?? känns som ett klart större handikapp som iaf jag skulle bli tveksam till som arrangör och förmodligen inte tillåta......

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag tackar för svaret. Bra att veta. thumbs up

Bakgrund till frågan:
I just detta fall så var det efter en sladd som föraren fick svart flagg. I och med detta så upptäckte ansvarig att armen var gipsad. Det hade alltså inte informerats om detta vid förarmöte eller annat.
Armen är gipsad från armbåge ned till handled pga av ett brutet båtben. Jag hade personligen troligen haft svårt för att köra bil på bana med gipset, men föraren ansåg sig klara av det.

Föraren känner sig felaktig behandlad då han inte tyckte sladden var speciellt märkvärdig.
Nu är det kanske svårt att hävda att man haft kontroll osv pga armen som var gipsad.
Jag har sett händelsen som gav flaggan på film och tycker själv att det inte var så farligt. Men gipset gör ju att man som arrangör väljer att inte utesluta det som möjlig orsak.

Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
Jag tackar för svaret. Bra att veta. thumbs up

Bakgrund till frågan:
I just detta fall så var det efter en sladd som föraren fick svart flagg. I och med detta så upptäckte ansvarig att armen var gipsad. Det hade alltså inte informerats om detta vid förarmöte eller annat.
Armen är gipsad från armbåge ned till handled pga av ett brutet båtben. Jag hade personligen troligen haft svårt för att köra bil på bana med gipset, men föraren ansåg sig klara av det.

Föraren känner sig felaktig behandlad då han inte tyckte sladden var speciellt märkvärdig.
Nu är det kanske svårt att hävda att man haft kontroll osv pga armen som var gipsad.
Jag har sett händelsen som gav flaggan på film och tycker själv att det inte var så farligt. Men gipset gör ju att man som arrangör väljer att inte utesluta det som möjlig orsak.

Båtbens gips hade jag nog inte underkänt...... för då är det inga problem med att böja "armen" och framförallt greppa ratten med fingrarna (dock inte tummen) om det hade varit en bil med hygglig Servo-verkan..... däremot en tungstyrd bil så hade jag nog underkänt honom.....

jag har själv brutit båtbenet och körde 125:a utan problem under hela gips-tiden...... Och båtbenet är ett av dom relativa lätta "benbrotten" att fortsätta göra saker med.....

Petter

Här sen Mar 2003

Själv har jag brutit ryggen och är helt förlamad i fötterna och delvis i benen och jag har då alltid fått köra på klubbträffar .

Här sen Nov 2002

Petter skrev:
Själv har jag brutit ryggen och är helt förlamad i fötterna och delvis i benen och jag har då alltid fått köra på klubbträffar .

När det gäller "handikappade" så är det andra regler..... finns flera mer eller mindre gravt skadade, tex Johan Svensson som kör tävling med BMW som är rullstols-bunden med även kraftigt försvagade händer/armar.... han har en riktigt avancerad ratt som han lägger armarna i och sen sköter hela bilen genom att vrida, vicka och skjuta den där ratten fram och tillbaks på alla ledder...... å inte dåligt kör han heller i konkurrensen med dom andra jämförbara bilarna thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

men som sagt när det gäller "kroniska" besvär så tillåter man väldigt mycket, men då byggs ju å andra sidan bilarna om för att fungera ändå på ett tillfredsställande sätt. Och det är väldigt kul att se att man faktiskt klarar väldigt mycket även med relativt grava "handikapp"

Petter

Här sen Mar 2003

Fredrik - SLC skrev:
Petter skrev:

När det gäller "handikappade" så är det andra regler..... finns flera mer eller mindre gravt skadade, tex Johan Svensson som kör tävling med BMW som är rullstols-bunden med även kraftigt försvagade händer/armar.... han har en riktigt avancerad ratt som han lägger armarna i och sen sköter hela bilen genom att vrida, vicka och skjuta den där ratten fram och tillbaks på alla ledder...... å inte dåligt kör han heller i konkurrensen med dom andra jämförbara bilarna thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

men som sagt när det gäller "kroniska" besvär så tillåter man väldigt mycket, men då byggs ju å andra sidan bilarna om för att fungera ändå på ett tillfredsställande sätt. Och det är väldigt kul att se att man faktiskt klarar väldigt mycket även med relativt grava "handikapp"

Jag har kollat in i hans bil och Johan kör minst sagt imponerande
Personligen har jag inte behövt anpassa bilen något utan sätter hälen i mattan och trycker med benet så foten viker sig, bromsar gör jag med hålfot eller hälen. Det fungerar alldeles ypperligt för mig

Edit: stavning.

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

När det gäller förare som har förlorat vissa förmågor under karriären så hoppas jag ingan har missat den danske föraren Jason Watt:
http://www.watt.dk/

TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Det finns en kille i SVKG som saknar armar och han har bl.a varit med på SVKG:s Bankalas.
Men han kör ingen handikappanpassad bil, krävs bara en automatväxlad bil och så en fot på ratten och den andra på pedalerna... thumbs up
Ser ganska festligt ut, speciellt när han slänger ut foten genom rutan för att hälsa eller när han ska ta på sig bältet, en ganska komplicerad operation utan armar.

Han funderade på att börja med racing med bl.a vårt långloppsteam och isf en sekventiell låda.
Men nu rann det ut i sanden av olika orsaker...
Tror dock att han inhandlade någon slags sportvagn som han skulle bygga om lite.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (5557 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande