| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffbroms eller ej?
|
3628 besök totalt |
|
Diffbroms eller ej?
När Miatan införskaffades i våras passade jag på att lyfta bilen och ta en titt under. Jag passade även på att ge bakhjulet en snurr och det andra snurrade med åt samma håll. Ahh, diffbroms tänkte jag, Jag har dock i efterhand läst att detta lilla test endast stämmer om man har växel i? Jag hissade därmed upp bilen igen för några veckor sedan och testade samma procedur med växel i och då snurrar däcken åt motsatt håll. Mycket har lett till nu och det står helt still. Har jag diffbroms eller ej?
Det handlar om en viskodiff i detta fallet och ingen torsen som kom först -94.
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
|
/Citat:
" The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast " /Citat slut http://www.miata.net/garage/vlsd.htm Verkar dock inte göra stor skillnad om det är viskodiff. _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||||
Hmm, och detta skulle vara med ett hjul i backen då antar jag så att den "diffbromsar"? Har tyvärrr inte tillgång till momentnyckel för tillfället men man kan ju lyfta och känna lite.
||||||
11ft lbs = 14.91 Nm enl http://hem.passagen.se/suntool/utils Borde väl gå att uppskatta hyffsat.. med ett spärrskaft (30cm?) så ska du trycka/dra med 5kg. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Re: Diffbroms eller ej?
Det skulle ju innebära att motorn hellre gick runt än att diffbromsen slirade? Nån tänkte dåligt där tror jag...
Dessutom så har ju inte alla diffbromsar förspänning så det funkar inte som test det där med att lyfta och snurra. Bättre i så fall att göra ett par starter med spinnande hjul, ritar det med båda så är det troligtvis diffbroms.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Det är ju ändå i dessa lägen som man vill ha hjälp av diffen
|
||||||
|
Ja, efter ytterligare har jag kommit fram till att det måste sitta en diffbroms där inne. Om den är något vidare bra vid detta laget vet i sjutton. Så länge jag inte märker av det betendeet som Nilkas beskriver så låter jag den vara. Annars kanske man kan justera/spänna/renovera den för att få tillbaka lite verkan?
||||||
|
Minns inte om det fanns en MazdaSpeed lamelldiff till 1,6ans diff eller om den bara var till 7"diffarna (94-05). |
||||||
|
Sänka tempen? Det är väl när det "diffar" och temperaturen stiger som det biter bättre? Som du säger så är det nog bättre att leta efter en torsendiff istället. Men 10kkr låter mycket? En beg. diff från en 94-97:a kan väl inte kosta så mycket och bör väl fungera bra? Dessa slits ju inte på samma sätt som en viskodiff. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
|
Du behöver ju byta diffklump, kardan och drivaxlar. 94+ har det inte alls sålts lika många av som 90-91 (iaf inte i sverige). I Duskland var torsen ett option (dvs långt från hälften har det). Priserna brukar ligga på ca 5-600 euro för klumpen (billigare om du vill ha 3,6:1 (standard på sexväxlade) istället för 4,1:1), sen tillkommer kardan, drivaxlar och jobb (tex jagande av delar). Budgetera 10 så räcker det. Vill du vara lite exotisk så plockar du en 4,3:1 Torsen från USA men där är de ännu dyrare ($950 för bara klumpen i ett exempel). Det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan....
|
||||||
|
När tempen stiger minskar oljans viscositet, den blir blaskigare, vilket minskar diffverkan. Man kan byta till en olja med högre viscositet. |
||||||
|
Att hitta en smygkörd lågmilare att byta med är ju ett sätt (billigare än en torsen) men det är ju inte lätt att hitta samt att på en skrot testa konditionen (momentnyckel och tidur) om den ligger på en hylla. |
||||||
|
Den beskrivning jag har fått om viscodiffar är att de består av två ingående axlar med ett antal lamellskivor indränkta i en silikonolja. När hastighetsskillnaden ökar mellan axlarna blir det en form av friktionsvärme mellan skivorna. Silikonoljan är av egenskapen att den blir trögare ju varmare den är och därmed ökar diffbromsningen vid slir. Räta ut frågetecknet åt mig någon...
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||
|
Finns båda varianterna, dels lameller som pressas mot varandra med hjälp av oljetryck (blir bättre med trögflytande olja) och så finns det viskodiffar med lameller som inte pressas mot varandra utan bara nyttjar friktionen mellan olja och lameller för att "låsa", dessa använder silikonolja som blir trögare med mer värme som du säger Den senare används väl mest som mellandiff? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Diffbroms eller ej?
|
3628 besök totalt |