Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diffbroms eller ej?
3628 besök totalt
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Diffbroms eller ej?

När Miatan införskaffades i våras passade jag på att lyfta bilen och ta en titt under. Jag passade även på att ge bakhjulet en snurr och det andra snurrade med åt samma håll. Ahh, diffbroms tänkte jag, thumbs up då detta var tillval på tidiga "icke svensksålda" Miator.

Jag har dock i efterhand läst att detta lilla test endast stämmer om man har växel i? Jag hissade därmed upp bilen igen för några veckor sedan och testade samma procedur med växel i och då snurrar däcken åt motsatt håll.

Mycket har lett till nu och det står helt still. Har jag diffbroms eller ej?

Det handlar om en viskodiff i detta fallet och ingen torsen som kom först -94.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Med viscodiff brukar hjulet vara tungt att rulla.

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 211



/Citat:
" The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast "
/Citat slut

http://www.miata.net/garage/vlsd.html

Verkar dock inte göra stor skillnad om det är viskodiff.

_________________
There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games...
- Hemingway
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Bo Artved skrev:
/Citat:
" The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast "
/Citat slut

http://www.miata.net/garage/vlsd.html

Verkar dock inte göra stor skillnad om det är viskodiff.


Hmm, och detta skulle vara med ett hjul i backen då antar jag så att den "diffbromsar"? Har tyvärrr inte tillgång till momentnyckel för tillfället men man kan ju lyfta och känna lite.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Cyberoid skrev:
Bo Artved skrev:
/Citat:
" The shop manual states to test a VLSD you put a torque wrench on the hub (wheel in the air) and turn 90 degrees with 11 ft lbs of torque (car in gear). This should take no less than 4 seconds. If less then you have either an open diff or the VLSD is toast "
/Citat slut

http://www.miata.net/garage/vlsd.html

Verkar dock inte göra stor skillnad om det är viskodiff.


Hmm, och detta skulle vara med ett hjul i backen då antar jag så att den "diffbromsar"? Har tyvärrr inte tillgång till momentnyckel för tillfället men man kan ju lyfta och känna lite.


11ft lbs = 14.91 Nm enl http://hem.passagen.se/suntool/utils/torque_sv.html ?

Borde väl gå att uppskatta hyffsat.. med ett spärrskaft (30cm?) så ska du trycka/dra med 5kg.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re: Diffbroms eller ej?

Cyberoid skrev:
Jag har dock i efterhand läst att detta lilla test endast stämmer om man har växel i? Jag hissade därmed upp bilen igen för några veckor sedan och testade samma procedur med växel i och då snurrar däcken åt motsatt håll.


Det skulle ju innebära att motorn hellre gick runt än att diffbromsen slirade? Nån tänkte dåligt där tror jag...

Dessutom så har ju inte alla diffbromsar förspänning så det funkar inte som test det där med att lyfta och snurra. Bättre i så fall att göra ett par starter med spinnande hjul, ritar det med båda så är det troligtvis diffbroms.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re: Diffbroms eller ej?

MaZ skrev:
Bättre i så fall att göra ett par starter med spinnande hjul, ritar det med båda så är det troligtvis diffbroms.
Det är förmodligen lättare att avgöra konditionen på viskodiffen (eller förekomst av den) med kraftig acceleration ut ur snäv sväng. Då orkar tom en Miata med sopslut 1,6a att spinna vilt med innerhjulet (detta hände när jag testade en viss vit sak i GBG med sliten viskodiff).
Det är ju ändå i dessa lägen som man vill ha hjälp av diffen

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re: Diffbroms eller ej?

MaZ skrev:
Cyberoid skrev:
Jag har dock i efterhand läst att detta lilla test endast stämmer om man har växel i? Jag hissade därmed upp bilen igen för några veckor sedan och testade samma procedur med växel i och då snurrar däcken åt motsatt håll.


Det skulle ju innebära att motorn hellre gick runt än att diffbromsen slirade? Nån tänkte dåligt där tror jag...

Dessutom så har ju inte alla diffbromsar förspänning så det funkar inte som test det där med att lyfta och snurra. Bättre i så fall att göra ett par starter med spinnande hjul, ritar det med båda så är det troligtvis diffbroms.


Ja, efter ytterligare har jag kommit fram till att det måste sitta en diffbroms där inne. Om den är något vidare bra vid detta laget vet i sjutton. Så länge jag inte märker av det betendeet som Nilkas beskriver så låter jag den vara. Annars kanske man kan justera/spänna/renovera den för att få tillbaka lite verkan?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re: Diffbroms eller ej?

Cyberoid skrev:
Annars kanske man kan justera/spänna/renovera den för att få tillbaka lite verkan?
Nä, man byter till en torsen istället (kostar iofs knappt 10kkr totalt). Det finns inget att serva på en viskodiff (man kan lura den lite genom att sänka tempen i diffhuset med andra oljor mm mm).
Minns inte om det fanns en MazdaSpeed lamelldiff till 1,6ans diff eller om den bara var till 7"diffarna (94-05).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895


Trådstartare
Re: Diffbroms eller ej?

Niklas Falk skrev:
Cyberoid skrev:
Annars kanske man kan justera/spänna/renovera den för att få tillbaka lite verkan?
Nä, man byter till en torsen istället (kostar iofs knappt 10kkr totalt). Det finns inget att serva på en viskodiff (man kan lura den lite genom att sänka tempen i diffhuset med andra oljor mm mm).
Minns inte om det fanns en MazdaSpeed lamelldiff till 1,6ans diff eller om den bara var till 7"diffarna (94-05).


Sänka tempen? Det är väl när det "diffar" och temperaturen stiger som det biter bättre?

Som du säger så är det nog bättre att leta efter en torsendiff istället. Men 10kkr låter mycket? En beg. diff från en 94-97:a kan väl inte kosta så mycket och bör väl fungera bra? Dessa slits ju inte på samma sätt som en viskodiff.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re: Diffbroms eller ej?

Cyberoid skrev:
En beg. diff från en 94-97:a kan väl inte kosta så mycket och bör väl fungera bra? Dessa slits ju inte på samma sätt som en viskodiff.
Gissa hur många det är som önskar göra samma sak
Du behöver ju byta diffklump, kardan och drivaxlar. 94+ har det inte alls sålts lika många av som 90-91 (iaf inte i sverige). I Duskland var torsen ett option (dvs långt från hälften har det).

Priserna brukar ligga på ca 5-600 euro för klumpen (billigare om du vill ha 3,6:1 (standard på sexväxlade) istället för 4,1:1), sen tillkommer kardan, drivaxlar och jobb (tex jagande av delar). Budgetera 10 så räcker det.

Vill du vara lite exotisk så plockar du en 4,3:1 Torsen från USA men där är de ännu dyrare ($950 för bara klumpen i ett exempel).

Det är helt enkelt en fråga om tillgång och efterfrågan....

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Re: Diffbroms eller ej?

Cyberoid skrev:
Niklas Falk skrev:
Cyberoid skrev:
Annars kanske man kan justera/spänna/renovera den för att få tillbaka lite verkan?
Nä, man byter till en torsen istället (kostar iofs knappt 10kkr totalt). Det finns inget att serva på en viskodiff (man kan lura den lite genom att sänka tempen i diffhuset med andra oljor mm mm).
Minns inte om det fanns en MazdaSpeed lamelldiff till 1,6ans diff eller om den bara var till 7"diffarna (94-05).


Sänka tempen? Det är väl när det "diffar" och temperaturen stiger som det biter bättre?

Som du säger så är det nog bättre att leta efter en torsendiff istället. Men 10kkr låter mycket? En beg. diff från en 94-97:a kan väl inte kosta så mycket och bör väl fungera bra? Dessa slits ju inte på samma sätt som en viskodiff.


När tempen stiger minskar oljans viscositet, den blir blaskigare, vilket minskar diffverkan.

Man kan byta till en olja med högre viscositet.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Re: Diffbroms eller ej?

Magnus L skrev:
När tempen stiger minskar oljans viscositet, den blir blaskigare, vilket minskar diffverkan.

Man kan byta till en olja med högre viscositet.
Nu är det inte så enkelt i Miatans fall. Miatans VLSD är en sluten enhet med sitt eget blask innuti. Genom att sänka tempen i diffen som helhet kan du få den att fungera lite bättre (mycket marginellt) men när den är slut så är den slut.
Att hitta en smygkörd lågmilare att byta med är ju ett sätt (billigare än en torsen) men det är ju inte lätt att hitta samt att på en skrot testa konditionen (momentnyckel och tidur) om den ligger på en hylla.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re: Diffbroms eller ej?

Magnus L skrev:
När tempen stiger minskar oljans viscositet, den blir blaskigare, vilket minskar diffverkan.

Man kan byta till en olja med högre viscositet.
Hmm... Nu är jag kanske ute på hal is, men är det inte precis tvärtom?

Den beskrivning jag har fått om viscodiffar är att de består av två ingående axlar med ett antal lamellskivor indränkta i en silikonolja. När hastighetsskillnaden ökar mellan axlarna blir det en form av friktionsvärme mellan skivorna. Silikonoljan är av egenskapen att den blir trögare ju varmare den är och därmed ökar diffbromsningen vid slir. Räta ut frågetecknet åt mig någon...

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re: Diffbroms eller ej?

Stratos skrev:
Magnus L skrev:
När tempen stiger minskar oljans viscositet, den blir blaskigare, vilket minskar diffverkan.

Man kan byta till en olja med högre viscositet.
Hmm... Nu är jag kanske ute på hal is, men är det inte precis tvärtom?

Den beskrivning jag har fått om viscodiffar är att de består av två ingående axlar med ett antal lamellskivor indränkta i en silikonolja. När hastighetsskillnaden ökar mellan axlarna blir det en form av friktionsvärme mellan skivorna. Silikonoljan är av egenskapen att den blir trögare ju varmare den är och därmed ökar diffbromsningen vid slir. Räta ut frågetecknet åt mig någon...


Finns båda varianterna, dels lameller som pressas mot varandra med hjälp av oljetryck (blir bättre med trögflytande olja) och så finns det viskodiffar med lameller som inte pressas mot varandra utan bara nyttjar friktionen mellan olja och lameller för att "låsa", dessa använder silikonolja som blir trögare med mer värme som du säger
Den senare används väl mest som mellandiff?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Skruva banåkabil
Diffbroms eller ej?
3628 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande