Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (15321 totalt)
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

SteQve skrev:
Kan motorer snurra åt olika håll? Dvs när jag väljer motor så måste jag även veta vilken låda jag tänker passa ihop den med? Kan det bli problem med detta om jag inte ser upp?

Kanske ni även har förslag på bra lådor? Har kikat på getrag, men kanske finns andra tillverkare...

De allra flesta av dagens motorer snurrar åt samma håll, det är i stort sett bara några hondamodeller som snurrar baklänges.

ZF tillverkar också bra lådor för bakhjulsdrift. Används av bland andra BMW, men kanske även merceders och lexus? Finns ju tyvärr inte så många olika bakhjulsdrivna bilar längre.

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
okej, toyota camry motorn verkar vara det jag letar efter, och om det inte blir några problem med växellådor (dvs bara ta fram adapterplatta) så börjar det här likna något

De flesta motorer jag hittat på bildelsbasen är monterade på automalådor, vad innebär det för bekymmer när man vill montera motorn tillsammans med en annan manuell låda? Jag har dålig koll på automatlådor och hur de fungerar.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Javisst ja... Det är nog det största problemet med camrysexan. Den såldes nästan uteslutande ihopparad med automatlådor i Sverige. Manuella finns, men de är inte vanliga. Hittar du ett svänghjul dock, så ska det nog inte vara några konstigheter.

Ryktet säger att den manuella lådan som sitter på sexan är samma låda som sitter i MR2 turbo, vilket borde innebära att motorns bultmönster åtminstone är snarlikt 3S-blockets. Det är det blocket som i stort sett alla tvåliters camry- carina- MR2- och celicamotorer är baserade på. En bekant till mig har lyckats para ihop en sån tvåliters camrymotor med en RWD-låda från en ModelF (minibussen), som i sin tur har samma motorfamilj (Y) original som hiace. Nu antar jag att vi börjar komma i närheten av prylar som orkar med vridet från sexan. Leta annars efter toyotalastbilar med Y-motor.

Detta är bara mina teorier, så ta det inte för sanning.. Men det kan vara värt att undersöka om du inte redan har en växellåda som är öronmärkt för projektet.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Hej!

Jag har ingen speciell växellåda för ändamålet, utan vill hitta en som inte innebär problem med infästning osv. Toyota-motorn verkar ju som sagt trevlig, men värre att hitta svänghjul som passar och sedan få ihop det med en låda.

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det verkar vara superenkelt att få tag i en toyota camry 6:a från skroten, men då har den suttit på en automatlåda. Är det svårt att hitta ett svänghjul? Är det ens lönt att välja denna motor pga automat-problematiken?

Vad säger den samlade expertisen? Är det värt att satsa på en motor som det kan bli svårt att få tag i ett svänghjul till?

Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

En liten heads-up angående toyotasexa från skroten.. Se till att det är en 1MZ-FE och inte en 3VZ-FE. Skillnaden är att 3VZ-FE är gjord av gjutjärn.
Svänghjulet ska jag försöka kolla upp imorrn åt dig om det kan passa med ett svänghjul från en annan motor.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Pugho skrev:
En liten heads-up angående toyotasexa från skroten.. Se till att det är en 1MZ-FE och inte en 3VZ-FE. Skillnaden är att 3VZ-FE är gjord av gjutjärn.
Svänghjulet ska jag försöka kolla upp imorrn åt dig om det kan passa med ett svänghjul från en annan motor.

Tja!

Hur går det med svänghjulsfrågan?

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

SteQve skrev:
Pugho skrev:

Tja!

Hur går det med svänghjulsfrågan?

Att tillverka ett nmytt svänghjul, eller modifiera ett befintligt brukar inte vara något större problem.

--VVTS--
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Javisstja.. Jag har letat i toyotas reservdelsprogram men inte hittat något svänghjul som är gemensamt med nån annan lite vanligare modell i Sverige.. tyvärr.. Men med rätt prylar så borde det inte vara nåt problem att modifiera ett svänghjul från en lämplig bakhjulsdriven bil. Eller, som Magnus säger, t o m tillverka ett nytt.

Reservdelskatalogen kan du själv tanka hem från http://www.yankeetoys.org/Docs.htm
Längst ner finns EPC#1 och #2 och en faq om hur man bär sig åt för att installera.

(Hoppas att det inte bryter mot några copyrightregler att jag lägger upp länken här)

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pugho skrev:
(Hoppas att det inte bryter mot några copyrightregler att jag lägger upp länken här)

En länk bryter inte mot några copyrightregler. Sjatinnehavaren kan möjligen få problem om länken öppnar sig inuti en frame hos en icke-relaterad site - N/A i det här fallet. thumbs up

Dalarna
Här sen Jun 2005

En subaru boxer 6a är ju oxå rätt trevlig.
Lite svårare att få tag på dock.

Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det enda som talar emot den där toyota motorn är ju att det är automat och jag måste ordna ett svänghjul.

Hur är det med golfmotorerna R32 och VR6? Någon som vet mer om dessa?

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag måste rekomendera dig att undvika VR6 motorn om inte du vill ha problem. Gör en sökning på Golf VR6 så kommer du att hitta långa listor på de problem som kan uppstå med den motorn. Har själv inga vidare erfarenheter...
R32 vet jag däremot inget om.

Vad var det för fel med den 2,5 24 ventilers Mazdamotor som bland annat jag föreslog tidigare i tråden?

Annars så tycker jag att du ska släppa tanken på V6. Skaffa en 13b wankel istället. Den tänder lika många gånger som en 6:a per vevaxelvarv men är väldigt mycket mindre och lättare. Dessutom passar den perfekt ihop med bakhjulsdrift!

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Jag måste rekomendera dig att undvika VR6 motorn om inte du vill ha problem. Gör en sökning på Golf VR6 så kommer du att hitta långa listor på de problem som kan uppstå med den motorn. Har själv inga vidare erfarenheter...
R32 vet jag däremot inget om.

Vad var det för fel med den 2,5 24 ventilers Mazdamotor som bland annat jag föreslog tidigare i tråden?

Annars så tycker jag att du ska släppa tanken på V6. Skaffa en 13b wankel istället. Den tänder lika många gånger som en 6:a per vevaxelvarv men är väldigt mycket mindre och lättare. Dessutom passar den perfekt ihop med bakhjulsdrift!

Hej!

Som jag förstod på mazdamotorn så är problemet att den inte har motorfästen på sidan. Fick även för mig att någon sa att det är SOHC på den...å det vill jag inte ha.

Har har en "kravlista" ovan, kika på den och se om mazda sexorna passar in.

Wankel låter läskigt, det håller jag mig ifrån

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

SteQve skrev:
Wankel låter läskigt, det håller jag mig ifrån
Läskigt? Nej, det där har du missförstått. Det kan ju knappast bli enklare och med mindre rörliga delar än så. Fast den har i och för sig inga kamaxlar alls så den faller ju ur din spec..
En standard "6-ports" sugmotor från en 86-88 RX-7 är på ca 150 hk i orginal. Tar man bort avgasreningen och monterar headers får man väsentligt mycket mer. Med lite streetportning (mild trimning) har du med lätthet 200+ hk och ett långt fint register, den varvar lätt mer än 8000 varv men drar ändå fint från botten.
Sen finns ju alternativen att bridgeporta för mera effekt eller kanske att välja en turbomaskin istället. Då kan vi snacka prestanda.
Dessutom har den motorfästen på sidorna

Så skippa bojsänkena till V6:or och känn dig välkommen in i framtiden istället!

Kan nog vara så att Mazda 6:an har fästena "i ändarna". Vill minnas att det fanns något sånt på min 626:a med den motorn. Tyvärr minns jag inte hur det var med kamaxlarna men det är tänkbart att det var SOHC. Fast de går fint i alla fall....

EDIT: La till lite mer.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

2.5L Mazda-V6:an är inte SOHC, det är en DOHC. De två övre fästena sitter på "kortsidorna" och de två undre sitter på långsidorna på växellådan.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Bilen Noble M15 har en V6 helt i alu som de monterar längsmonterad där bak. Således borde den motorn passa mig om den passar dem

Någon som vet vad det är för motor?

Det är en 3L, DOHC å 24V...skulle det nu vara en 60 gradare (eller något annat än 90) så vore det ju perfekt.

Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

SteQve skrev:
Bilen Noble M15 har en V6 helt i alu som de monterar längsmonterad där bak. Således borde den motorn passa mig om den passar dem

Det är en 3L, DOHC å 24V...skulle det nu vara en 60 gradare (eller något annat än 90) så vore det ju perfekt.

Det är en trimmad Ford Duratec med turbo

/Bo

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Duratec V6 finns det hundratals av på skrotarna...men olofson snackar om att det är problem med fästena.

Jobbigt

om den ser ut som min peugeot 6:a så är det ett bäste mellan topparna, å inga på sidorna. Då får man göra ett starkt fäste i ramen å sen försöka göra en adapterplatta (mot vxl låda) som är hård som sten och fästa motorn där i.

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Bo Artved skrev:
SteQve skrev:

Det är en trimmad Ford Duratec med turbo

/Bo

Hej!

Vet du vad motorn heter? Det är ju en 3,0 motor, men hittar inte någon ford som har denna motor. Någon som vet om någon personbil har denna motor monterad?

Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Hej

Hittade detta (ifs int M15 men M12, jag har för mig att det är samma motor)

"Noble Cars UK uses a 3.0-liter 352 hp version for the Nobler M12 GTo-3R in the UK. This is the same Ford Duratec aluminum block V6 engine currently used in the Mazda 6, Lincoln LS, Jaguar X-Type and Ford Escape with the addition of twin turbo induction and slight engine mods."

http://www.1gracing.com/

lycka till

Skruva banåkabil
V6 i alu framhjulsdrivet *nu sökes växellåda*
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (15321 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande