Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1927 besök totalt |
ser mörkt ut för Lunda! skriv på protestlista här!
Taget från SHRA Uppsala's hemsida
STÖD MOTORSPORTEN I UPPLAND! SKRIV PÅ HÄR! Det spelar ingen roll vart i landet ni bor.. det behövs underskrifter. sprid gärna vidare så att så många som möjligt skriver på. mer finns att läsa på hemsidan http://www.shrauppsala.se mvh Magnus - SHRA Uppsala http://www.shrauppsala.se _________________ Christian Lange 458 |
||||
Formuleringen i vädjan kanske inte var klockren, men min underskrift finns där nu iaf.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
|
||||
En bor "granne" med banan ser det ut som: Karta _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Ett militärt reservflygfält genererar inte många decibell... Kanske någon helg vart 10:e år om det råkar bli övning i krokarna. Lokala flygklubben flyttade in samtidigt med Aliansen - så dom har inte huserat på fältet innan. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
tycker det är synd att några personer ska få sabba för så många med tanke på hur mycke tid det rör sig om och det är inte på otilåtna tider heller
bör man inte kunna ränka detdär som en väg eller åtminstånde åberoppa samma regler där man mäter medelljudet under ett dygn och det får inte överskrida 55db och skulle man kunna slå ut det på en vecka så kan man låta väldigt mycke under nån knapp timme som själva körningen är när man slår det på resterande veckans timmar eller klagar grannarna på varan när de kör med traktorer/tröskor mm utanför grannarna ! för de låter också mycke tänkte om det var uppsala som skulle hantera ärendet så bryter uppsala kommun mot bullerkravet från trafiken konstant på vissa ställen för det är 55db vid fasaderna och det är snitt på ett dygn och är det högre än så så ska det igenkligen göra åtgärder fär att fåner nivån vilket busstrafiken inte klarar så att kräva att kommunen följer lagen och gör åtgärder för det eller att de berörda ser genom fingrarna om de ser genom fingrarna med lunda! nån som känner till ifall Östhammars kommun har ställen de bryter mot miljöbalken ? för det bör vara samma som godkänner det som ska godkänna dette med lunda ochh på lunda så är det inte så att bulret över ett dygn är orimligt högt ifall man inte tar dit allt för extrema bilar bara en tanke men vi får hoppas att namnunderskrifterna räcker för att de ska förstå hur många som vill ha bilkörning kvar på lunda _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Hm , jag är lite kluven , jag skulle inte villa bo där , och uppleva buller under helgerna , det blir nog ganska många helger med buller , orsaken är att jag har hafft ett väldigt bullrigt jobb , och uppskattar tysnad ledig tid , bara mina ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
själv skulle jag nog inte ha något emot lite buller på helgerna, så länge det är tyst på vardagarna men så är ja lite tokig också..
perfekt med gångavstånd till garaget om bilen skulle rasa i konbanan.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
En liten undran: Vad har det där med att det blåsten givit upphov till 67 dB med saken att göra?
![]() om man mäter mitt under ett våldsamt åskväder så kommer man nog upp i betydligt högre värden än så. Det betyder vadå? Jag hängde inte riktigt med i resonemanget där. I slutändan är det ju ett politiskt avvägande av olika intressen och det vore himla synd om motorsport alltid skall förlora, när det i så många andra fall är OK att låta mångas intressen gå före enskildas, se t.ex. större vägar, vattenkraftverk, gruvor, etc.. Hoppas att det går vägen här också. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Mitt svar från ansvarig då jag frågade honom angående OSC:S bokninngar
Hej Jonas Vi har sedan vi startade 2004 haft Naturvårdsverkets riktvärde 55 dB(A) som max bullernivå vid aktiviteter på Lunda. Vad som skett är att SHRA Uppsala arrangerat dragracingtävlingar där riktvärdena överskridits vilket grannarna reagerat starkt på med diverse överklagande och protestskrivelser. SHRA Uppsala har inför årets säsong sökt dispens om att få utökade bullernivåer under ett antal timmar vid deras träningar och tävlingar, vilket Miljö- och Hälsoskyddsnämnden avslagit. Därav skriverierna i lokalpress och olika forum. För att inte riskera vårt hyresavtal har vi i Alliansen blivit mer aktiva och vaksamma på ev. överträdelser och mäter regelbundet vid de olika arrangemangen. Vid de mätningar vi gjort hittills i år på märkesklubbar/konbanor så har vi noterat 43 db(A) som högsta värde medan dragracingen, mot miljöreglerna, har uppnåt 78 dB(A), att jämföra tillåtna värde som är 55 dB(A) på helger. Värdena gäller vid närmsta grannes hus och vilket kan variera beroende på vindstyrka och vindrikting. Så jag ser inte något direkt problem med era arrangemang, vi kommer dock att mäta bullernivå även hos er, och om någon bil överskrider kommer den att stoppas, som vi även skrivit i hyresavtalet. Hoppas detta förtydlige problematiken lite, se även länkarna nedan från UNT. Hör gärna av dig igen om du har frågor. Leffe Söderberg http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-A http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-A s1 _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Det där är det som händer när vissa grenar av motorsport inte inser vikten och nyttan av att dämpa ner fordonen själva...... då kommer klagomålen direkt och mycket hårdare, vilket får negativa följder för dom flesta andra..... så ![]() |
||||
Nu vet inte jag exakt när det mätts upp så höga ljudnivåer hos grannarna men med tanke på att det har körts PrOMod bil,=jättestor kompressormatad 8:a med 2500hk+, där förra sommaren så kan jag mycket väl tänka mig att det har varit då det har låtit mycket.
_________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1927 besök totalt |