Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 12 besök senaste veckan (5310 totalt) |
Skillnaden mellan alustängernas längd/krokighet adderas till mätfelet. Om du endast använder en stång, och flyttar den utan att rotera den, kommer skillnaden i dess krokighet att vara noll. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Nån som vet nån som är bra på hjulinställningar i Sverige? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Hehe Är det så illa eller? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||||
Jaha du tänkte så. Ja då håller jag med dig. Men det är väl självklart att man har raka stänger ![]() |
||||||||||
Hmm jag tror ice har en viss form av eroni vad han skriver.
citat: "Nån som vet nån som är bra på hjulinställningar i Sverige?" Nu är väll det 2st grundfrågor som gäller. 1. Är det någon som kan justera hjulvinkar? 2. Vad skall man ha för hjulvinklar? 1. Kan man nog svara ja på, om man vet vilka gradantal mm man vill ha på de olika ställena(typ caster, camber mm). 2. Är betydligt knäpigare, tex gör en sökning i detta forum så får man en lätt överhetteing i kålan, tempen ligger nära härdsmälta. Var man inte förvirrad innan så är man det då ![]() Allså det finns INGA entydiga svar utan det är från fall till fall, typ bil till bil, bana till bana, däck till däck, FWD kontra RWD, mm, mm,mm &&&& mm. Det blir ALLTID en kompromiss som det gäller att bli så bra som möligt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
Frågan är, vad är en bra hjulinställning??? Är det den inställningen som är snabbast runt banan eller den som är mest rätt på pappret?
Jag ställde både camber och toe helt själv med hjälp av tumstock, skjutmått och en aluminiumprofil. Resultatet blev en mycket stadigare bil rakt fram och mycket snabbare varvtider. Jag testade den nya inställningen igår på anderstorp och är helnöjd. Har jag då fel inställning fast jag inte varit hos ett proffs? Det enda som är "fel" nu är att jag har ställt cambern på max men behöver ändå lite mer. Men det är ju knappast mitt fel utan dom som har byggt bilen. ![]() |
||||||||||
Nu blir jag förbryllad, finns det mer än ett sätt att mäta hjulvinklar? Jag trodde att alla vinklar mättes i sekunder/varv. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Bara nyfiken.... hur stod den före och efter ungefär? _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Innan stod det som porsche rekomenderar. enl, tidigare tråd så är då camber 0.25 fram och 1.2bak, toe vet jag inte. Nu är det ställt max på camber fram = ?? bak original, toe fram -0.25, bak original. vad jag hade för toe innan jag ändrade cambern kollade jag inte. Men efter att ha ändrat camber så fick jag 0.8 i toe, det kunde man lätt se med synvinkeln. Eftersom jag inte har en riktigt porsche så kan man inte ändra cambern så mycket ![]() |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 12 besök senaste veckan (5310 totalt) |