Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBP vs Coilovers och rörarmar?
1111 besök totalt
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Vad är det för regler som gäller egentligen?
Får man montera något av ovanstående prylar egentligen?
Är mest rörarmarna jag tänker på. "Stötdämpare" och "fjädrar" måste man ju få byta när dom är slut.

Körde precis igenom besiktningen och det gick bra, den här gången.
Men dom påpekade det. Känner mig lite tvetydig nu...glad för att den gick igenom. Rädd för att jag ska råka ut för en paragrafryttare nästa år.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Slettet!

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

"Får" är inte solklart enkelt att svara på. I teorin gäller att bilen (helfordonsgodkänd eller inte, spelar ingen roll) ska vara exakt i samma utförande som den en gång typ/regbesiktats i.

Byter man komponenter (fjäderben och bärarmar i detta fall) till prylar som inte motsvarar original, ska "någon" intyga att de uppfyller kraven (i VVFS 2003:22 normalt sett). Denne "någon" skulle kunna vara biltillverkare eller tillverkare av prylarna.

I praktiken är det dock sällan någon slår ned på andra stötdämpare/fjädrar/fjäderben, medan jag inte skulle bli så förvånad om rörbärarmar "stoppas". Som så ofta är det mycket upp till besiktningsmannen, eftersom saken inte är speciellt tydligt uttryckt i handboken för kontrollbesiktning.

/Gustaf

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

angående bärarmarna så känns det som om man gjort det snyggt bra och seriöst samt att bilen i övrigt också är det så tror jag att man gärna ser mellan fingrarna, är däremot allt fuskat och uppenbart dåligt så är det nogrannare (som tur är).

Allmänt banåkaforum
1111 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande