Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
David Jefferies död
892 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
David Jefferies död

David Jefferies, Suzuki, körde ihjäl sig på Isle of Man idag: www.amasuperbike.com/2003-May/030529a.htm

Han tappade tydligen kontrollen och sopade in i en mur.

Tråkigt, även om man kanske inte blir jätteförvånad över att folk kör ihjäl sig på Isle of Man.

Det är faktiskt lite konstigt att det i denna lite lätt överbeskyddade tid är tillåtet att fortfarande köra MC-tävlingar på IOM. De håller ju en snitthastighet på en bit över 200 km/h runt banan har jag för mig. Inte så illa med tanke på att det går igenom byar och andra lätt fartnedsättande omgivningar. Eller också är det illa...

#24, #64, #88
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

USCH! Men det är ju inte så konstigt...hastigheterna är ju MYCKET höga och avåknings zoner existerar ju inte. Om man åker av hamnar man ju i hus/stenrös/annat hårt...

Här sen Dec 2002

Faktum är att jag tycker nästan att säkerhetsfrågan har blivit lite för stor.
Alla vet att det är farligt att åka fort och att sedan tävla i att åka så fort som möjligt är ju helt självklart - ännu farligare.
Således tycker jag det är lite konstig moral när FIA och andra förbund börjar förbjuda banor för att de anses för farliga - okej är väll om de ingår i tävlingsserier där du måste köra varje tävling för att ha en möjlighet att vinna serien men enkellopp som Isle of Man tycker jag absolut inte man ska förbjuda - alla vet att det är livsfarligt och när du ställer upp så är du självklart införstådd på att du kan faktiskt dö eller bli allvarligt skadad om du tävlar på denna bana. Är väll inte svårare än så? Eller?
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

krabu skrev:
Faktum är att jag tycker nästan att säkerhetsfrågan har blivit lite för stor.
Alla vet att det är farligt att åka fort och att sedan tävla i att åka så fort som möjligt är ju helt självklart - ännu farligare.
Således tycker jag det är lite konstig moral när FIA och andra förbund börjar förbjuda banor för att de anses för farliga - okej är väll om de ingår i tävlingsserier där du måste köra varje tävling för att ha en möjlighet att vinna serien men enkellopp som Isle of Man tycker jag absolut inte man ska förbjuda - alla vet att det är livsfarligt och när du ställer upp så är du självklart införstådd på att du kan faktiskt dö eller bli allvarligt skadad om du tävlar på denna bana. Är väll inte svårare än så? Eller?

Nej, svårare än så är det inte. Dom inblandade är ju medvetna och det vore ju synd om världens äldsta motorcykel tävling skulle sluta köras efter snart 100 år.

Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag kan förstå att de vill ha bort de största riskerna ifrån stora välsponsade serier som F1, för att inte framstå som helt oseriös gladiatorslakt, plus att det är något som ungdomar satsar emot och därför kanske har lite svårt att säga nej till när man väl blivit äldre och inser riskerna. Men relativt små arrangemang som IOM tycker jag absolut skall få fortsätta. Själv tycker jag nog de har en skruv lös som tävlar där, men om man nu är vuxen och inser att det inte är ofarligt så får man väl skylla sig själv, då det inte innebär någon fantastiskt ökad sjukvårdskostnad för skattebetalarna.

#24, #64, #88
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Det ironiska är väl ändå att en av de största på Isle of Man, Joey Dunlop, körde ihjäl sig i Tallinn 2000. Visserligen en farlig bana även där, men ändå...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
David Jefferies död
892 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande