| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
POWERFLEX bussningar som håller knappt 1 timme på bana?
|
58 besök senaste veckan (28797 totalt) |
Jag var innne på samma linje, kolla gärna i min biltråd för mer info. Det emotsägs till viss del av att det enligt uppgift går lätt att röra bärarmen med fjäderbenet monterat men ändå. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Aluminium och koppar går inte ihop, det kan vara något i det som är värt att undersöka. _________________ Mvh // Niklas L |
||
|
Aluminium och koppar går inte bra ihop, men nu är det plasten som tagit skada
Maciek: Du har PM! Mvh Jon |
||
Ja, precis - sker någon form av reaktion, så behöver det inte vara just en av metallerna som går, beror ju på sammansättningen i bussningen men det är endast en spekulation. _________________ Mvh // Niklas L |
||
Ah.. Just det.. har du faktiskt rätt i.. tänkte inte på det.. Får jag skylla på att jag kollar på Carola och di' andra flickorna när de sjunger?
|
||
|
-Har du original- eller sportfjädrar vilka medger stora fjädringsrörelser?
-Sitter bussningarna ur linje med varandras axlar? -Kör du bana så fort du kan? Kanske kombinationen av svar=ja på samtliga ovanstående frågor räcker för att slita livet ur sporttillbehör som Powerflex? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Mitt spontana svar är: De går sönder för att de är skit!
Anledningen att de oftast är lila: De ska synas på utsällningar och vid kiosken. Fungerar till mkt, men inte seriöst bansmiskande. My two cents. Dax att dra igång svarven kanske så man kan styra hårdhet osv själv? Ursäkta för kaxigt svar, men jag är allergisk mot "glattiga kartonger trim prylar" som med fördel marknadsförs till gatåkare som racedelar. Gäller ofta bromsbelägg, men oxå bussningar osv. |
||
Vi fick våra i plastpåse. Kanske därför dom höll i 7 år.
Men du har en poäng.. Kan det finnas olika kvalitetsserier, rejs kontra show? Svarta kontra lila? _________________ Arne Lindgren |
||
Fast det ser väl inte ut som om de är 'slitna' till det skick de är i på bilderna? om någon frågat mig hur gamla bussningarna är och bara visat mig bilderna, så skulle jag säga +20 år, för det ser ut som gummi som totaltorkat, och blivit backelit . Vid slitage (handlar ju om gnidning här) så borde inte bussningen se ut som den gör.
Men jag håller med dig, är också allergisk mot dessa färgglada 'show' prylar som ska vara _super_race_for_street_ .. men det kanske beror på att en annan också gör sina egna bussningar, så kan det vara svenska avundsjukan som slår till månne
|
||
|
Det kvittar väll om att powerflex bussningar inte är att rekomendera på riktigt seriösa racebilar, dem ska inte slitas ut till så som de ser ut.
Tror mer än hälften på detta forum använder powerflex, och de klagar inte så rent skit kan det inte va. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Tanken är väll att den inte ska funka. Den ska vara styv. Inget flex alls. Att grejjerna är gjorda i polyurethan istället för aluminium tror jag bara är pga två anledningar. Billigare plus att toleranserna inte blir lika kinkiga, poly kan ge med sig lite.
Dvs, har man en multi-länk bakaxel som är överbestämd lär det bli helt pannkaka om man sätter in polybussnigar. Nånting måste ge sig, och det är nog inte bärarmarna.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Troligen ska de funka som original. Alltså genom att flexa/vrida sig en del i materialet. Detta gör ju att hela funktionen motarbetas bara för att man vill vinna styvhet. Det går inte helt enkelt om man har stora rörelser eller överbestämda stag/knutar. Har sett att vissa tillverkare erbjuder två eller tre olika hårdheter på bussningarna. Säger inte att dom inte KAN fungera i vissa aplikationer, det gör dom bevisligen. Är det silentblock och liknande eller leder med mkt liten snedbelastning/snedställning är det säkert ingen fara. Vi har kört en sådanhär bussning på ett ställe i en av de tidigare långloppsbilarna, men helt optimalt var det inte även om den höll hyffsat. Nu sitter det en original på den bilen istället. Men... Bara för att hälften här på rejsa använder dom så betyder inte det att dom är bra.
Man måste förstå att detta är ett så mkt större problem än "bara smacka dit en hård bussning", man måste se problemet och vad man vill uppnå och vad begränsningarna sitter. Fast egentligen kan man väl tycka att det är sådant man borde få "på köpet" när man handlar en produkt till dyra pengar. Det borde helt enkelt fungera för det tänkta ändamålet. Annars är produkten dålig i mina ögon...eller rent av kass. Dom kanske skulle skriva "Not for track use" på dom?
|
||
|
om den inte har något flex alls så kan inte bärarmen röra sig i NÅGON rikting alls.
Är det det vi är ute efter? Hur funkar den frihetsgrad vi vill ha i en std standardbussing? Edit: Titta någon som använt hjärnan
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
oftast kräven en hjulupphängning att det flexar någonstans.
Tex på Porsche 944 och 968 så sitter främre krängaren i två plattjärn som måste flexa vid fjädring. Samma gäller oftast infästningar för bärarmar då dessa kan sitta lite 'ur linje'. Polyuretan flexar något (beroende på vilken Shore som valts) och tillåter alltså hårdare chassieinfästningar, utan att det bryter för hårt vid infästningar. |
||
Förra året så körde jag med en HR sänkings sats och i år så kör jag med Feltema fjädrar ( enligt Fulings beräkningar ) och dom är 5ggr hårdare än sänkningsfjädrarna. Fjädringsrörelsen är kortare än original eftersom fjärdarna är kortare nu och det sitter droppstopp runt om för att förhindra så inte fjädrarna hoppar ur läge vid full utfjädring. Bussningarna sitter på original plats både i länkarmen och där armen sitter fast i framvagnsbryggan. Ja jag kör bana så fort jag kan och vad bilen klarar av. _________________ --VVTS-- |
||
|
|
||
Ju men varför håller original bättre än dessa som ska vara mycket bättre än original? Det är det som jag inte blir klok på , om jag inte får ordning på problemet så kommer jag montera uniballs istället men då kommer säkert nånting annat att ge sig
_________________ --VVTS-- |
||
|
Något annat kommer bara ge sig om du har brytningar i rörelse linjen.
Har man inga brytingar kommer du få ca samma belastingar i infästingrna. I std bussingara så är det gummit som vrid/tjuvas vid fjädring. Men gummit är så mjukt std att det även åker i oönskade riktingar när man leker på bana. Det är det som hitils kallats flex. Men flexet i den rikting man vill ha har vi glömt. Vad händer med det flexet när vi pular dit färgglada HÅRD bussingar??? Jo det blir fa... så mycket hårdare, tom så mycket hårdare att inte blingbussingrana pallar trycket utan tjuvas sönder. Bra va? Eller kan det vara så att de börjar glida/snurra istället på fel ställe, vad händer då? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
kan man ju likna PU bussningar vid ett flexibelt glidlager.. på min 7 a kommer jag att montera fett/smörj nipplar så jag regelbundet kan smörja dom då dom kommer att glida på ett rostfritt rör. jag har iofs linjerat upp fästena med en silverståls axel för minimalt flex på ``fel'' ledd..
om detta är rätt?? vad vet jag.
_________________ Michael Thulesius |
||
![]() |
Skruva banåkabil
POWERFLEX bussningar som håller knappt 1 timme på bana?
|
58 besök senaste veckan (28797 totalt) |