Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fjäder hårdheter.
2 besök senaste veckan (2434 totalt)
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Fjäder hårdheter.

Jag undrar om det finns någon som har koll på vilka fjäder hårdheter fyndbörsen golfarna har fram och bak.

Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag ska nämligen köpa fjädrar till golfen och använder den endast till bana så jag behöver lite tipps om hårdheter, fjäderbenen jag har är sellholm.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

när jag skulle ha till min corsa så snackade jag med sellholm och då snackade han om 600-750LBS till min bil men de3n är ju lättare så du kanske skall ha ännu hårdare.Men det lättaste är ju att ringa till sellholm och fråga vad han rekomenderar
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tack för svaret Bert, runt 700 i fram alltså. Ligger det runt 150-200 bak då kanske eller vad använder du.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

jag har 940LBS bak men på corsan så sitter fjädern en bit in på bakaxlen men du har din ute vid dämparen så du får ha lite mjukare än vad jag har
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Du har alltså hårdare bak än fram.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Dulliman skrev:
Du har alltså hårdare bak än fram.

Hårdare fjäder ja, men inte nödvändigtvis en högre "wheel rate". Alltså den hårdhet "som hjulet uppfattar". Detta beror oxå på hur fjädern och fjäderbenet sitter och är lutat. Vet man det räknar man fram en egenfrekvens...eller ska vi säga att man kanske har en målfrekvens man vill ha och räknar baklänges för att få fram vilken fjäder som behövs för den tänkta egenfrekvensen.

Utöver detta finns det massor med parametrar som är bra att veta/räkna med i kallkylen. Men det blir ganska komplicerat då.

Sök på trådar om egenfekvens så finns det folk som är bra mkt mer kunniga i ämnet än vad jag är.

Lycka till.

Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har nu läst igenom allt jag hitta på egenfrekvens och får erkänna att jag kännde mig dummare och dummare ju mer jag läste = fatta noll. Det får bli att slå sellholm en pling. Tack för svaren

Mantorp
Här sen Nov 2002

Dulliman skrev:
Har nu läst igenom allt jag hitta på egenfrekvens och får erkänna att jag kännde mig dummare och dummare ju mer jag läste = fatta noll. Det får bli att slå sellholm en pling. Tack för svaren

Det brukar funka väldigt väl att fråga "väl valda personer" här på forumet oxå... Man förundras ibland över hur hjälpsamma människor är och vilka otroliga kunskaper det döljer sig här på rejsa.

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Dulliman skrev:

Man vill alltså veta egenfrekvensen för att den ger ett dimensionslöst mått på hur hårda fjädrar du har, inget krångligare än så.

Sedan är det bara att putta in fjäderkonstant och vikt över det aktuella hjulet så kommer frekvensen utploppande:
f=sqrt(k/m)/(2*pi)

k = "hjulfjäderkonstanten" i Newton/meter(N/m). Alltså den fjäderkonstant som hjulet känner av. Sedan beror det på hur och var fjädern sitter för att man skall kunna välja en lämplig fjäder. Det blir ju viss utväxling och vinkling om fjädern inte sitter helt vertikalt ute vid hjulet.

m = fjädrade massan för det hjulet. Ta t.ex. vikten över framvagnen, dela den med två och dra ifrån den ofjädrade vikten för hjulet och lämpliga delar av hjulphängningen.

Exempel på bil med 500 kg fjädrad vikt över framvagnen(250 kg per hjul) och fjädrar som ger "hjulfjäderkonstanten" 50 000 N/m = 50 kN/m(motsvarar ungefär 1 cm hoptryckning vid 50 kg belastning):
f = sqrt(50000/250)/(2*pi) = 2.25 Hz

Sedan är ju frågan vad som är bra. Men det kanske någon annan kan tala om? 2.25 Hz är väl inte allt för illa, om man inte skall ha det i familjebilen förstås.

Vill man veta vilken fjäderkonstant man skall ha så blir det bara lite algebra:
k = m*(f*2*pi)^2
om det önskas lite hårdare, t.ex. 2.5 Hz så blir det till att sätta i en fjäder som ger följande hjulkonstant: k = 250*(2.5*2.pi)^2 = 62 kN/m

#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Dulliman:
Välkommen i klubben för oss som inte fattar så mycket
Men lite har jag lyckats få in i kålan.

En lös fjäder mäts i N/mm (newton / millimeter), allså den kraft som går åt att trycka ihopp fjädern 1mm. Detta kallas fjäderkonstanten=k
Nu är det vissa som anger k till kg/mm eller kp/mm.
Men det är ingen större skiljnad bara man är medveta om vad som skiljer
tex 40N/mm är ca lika med 4kg/mm (igentligen 40/9,81)
Kanske lättare att begripa 4kg/mm.
0kg=0mm
1kg=0,25mm
2kg=0,5mm
3kg=0,75mm
4kg=1mm
40kg=10mm
allså vikten som går att att trycka ihopp fjädern ett antal mm.

tex vi har en fjäder som har fjärkonstanten =40N/mm
Vi säger nu också att vi har en bil som väger 1000kg.
Var har 60% av vikten fram och ,av någon konstig anleding .-), 40% bak
Det ger då 1000*60% ger 600kg fram och 400kg bak.
Varje på varje framhjul ger då 300kg.

Formen för egenfrekvensen är
f=(fk/m)^0,5/2/pi

f=fjäderkonstant i N/m (obs inte N/mm)
m=massan/vikten som skall avfjädras
pi=3.14.......................... (.....= en jävla massa decimaler)

k=40N/mm =40*1000 N/mm=40000N/m

Vi antar nu att fjädern verkar dirkt på hjulet, allså ingen snedställning eller andra saker som påverkar saken.
OBS datta är ej fallet i de flästa fall i verkligheten.

f=(40000/300)^0,5/2/pi/2
f=1,84Hz (herzs)

Vi tar nu en bil som väger dubbelt så mycket, allså 2000kg, det der då 600kg per framhjul.
f=(40000/600)^0,5/2/pi/2
f=1,30hz

En std bil ligger på ca 1,5Hz
Över 2Hz börjar det bli hårt.
Vad en riktig banbil bör ha från någon annan svara på.
F1 bil =6-8Hz detta är lika med fjädrina alla järnspett, allså STENHÅRT'
Edit:(tillagt)
Verkar vara lite olika åsikter om vad som är hårt och mjukt

om vi nu tittar på siffran 1,84Hz och 1,3Hz.
I 1000kg bilen är den hård std bil och i 2000kg nästan mjuk std bil.
Allså samma fjäder som är hård i ett fall blir mjuk i nästa.
Blandar vi i restan av faktorena som hävarma(länder på bärarmen kontra längen till fjädern), snedstäling av fjäder mm
så kan det skilja ännu mera.
Nästa grej är ju att lätta bilen så blir den håradre.

Hoppas att det gav lite ljus i mörkret.

EDIT:
Fy fan vad långsamt jag skriver, 2st inlägg han imellan.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Tack till både Anders och Fuling!

Själv borde jag kunnat skrivit detdär med en gång (precis avslutad kurs mer eller mindre) men att säga "såhär är det" till ngn annan känner jag mig inte säker på riktigt. Måste nog leka ännumer med det själv för att bli lite varmare i käderna...
Iofs räknade jag på samma sätt då jag byggde racebilen, men då utan att riktigt fatta vad jag gjorde.

Hoppas allt klarnade för Dulliman och övriga som läser tråden.
Vi får tacka "Mattematikövermakten" för den saken...

Angående hur hårt man ska våga gå brukar listan Fuling anger vara ganska riktig som en tumregel.
Tar man en Klubbracebil på R-däck brukar dom nog ligga på mellan 3-4Hz, men inget är ju heligt.

Skulle gissa på att man på en gat/banträffsbil kan stå ut med en frekvens på ca 2-2,5 Hz om man har dämpare som är avstämda för det. Fast allt beror ju på hur mkt fakir man är...

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

fuling skrev:

Vi säger nu också att vi har en bil som väger 1000kg.
Var har 60% av vikten fram och ,av någon konstig anleding .-), 40% bak
Det ger då 1000*60% ger 600kg fram och 400kg bak.
Varje på varje framhjul ger då 300kg.

Glöm inte att det skall vara den fjädrade vikten, alltså inte totalvikten. På en lätt bil med stel bakaxel kan den skillnaden vara ganska stor. En tung stel axel med hjul, bromsar, halva mellanaxeln, etc., väger ganska mycket.

#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

AndersY:
citat:
Glöm inte att det skall vara den fjädrade vikten, alltså inte totalvikten. På en lätt bil med stel bakaxel kan den skillnaden vara ganska stor. En tung stel axel med hjul, bromsar, halva mellanaxeln, etc., väger ganska mycket.

Hmm jag glömde i hastigheten detta , men steg 1A var att försöka förklara fjäderkonstanten och i prinsip egenfrekvensen.

Täby
Här sen Feb 2003

AL skrev:

Skulle gissa på att man på en gat/banträffsbil kan stå ut med en frekvens på ca 2-2,5 Hz om man har dämpare som är avstämda för det. Fast allt beror ju på hur mkt fakir man är...

Frågan är vad som är en bra grundinställning på en dämpare? Skulle vara kul att veta.

En dämpares kolv går i en viss hastighet om den utsätts för en viss kraft och ökar man kraften till det dubbla så går den dubbelt så fort om den är helt linjär, vilket dämpare i verkligheten väl inte riktigt är, men ungefär. Eller har någon en annan uppfattning om verklighetens dämpare?

Eller så här Fdamp = C*v, där kraften är lika med Fdamp, C=dämparkonstanten och v=hastigheten.

Kraften ifrån fjädern ökar när man trycker ihop den:
Fspring = k*s, med k=fjäderkonstanten och s=hoptryckningen

En massa som är upphängd i en fjäder och en dämpare kommer alltså att utsättas för 2 krafter, Fdamp och Fspring. Om man ger massan en störning ifrån jämviktsläget, som t.ex. när man kör över ett gupp och massan(den fjädrade delen av bilen) förskjuts relativt hjulen så får man följande kraftsamspel enligt Newton:
ma = -Fdamp -Fspring, eller med massans acceleration a=x", v=x' och s=x:

m*x" + C*x' + k*x = 0 (svängningsekvation för fri dämpad svängning)

Då kan man se att man får kritisk dämpning Ccrit = 2*sqrt(k*m). Kritisk dämpning är alltså när man inte passerar jämviktsläget en enda gång utan fortast möjjligt kommer tillbaks till jämvikt igen.

Men frågan är hur många procent av kritisk dämpning man skall ha som grundinställning? På väldigt släta banor kan en del bilar tydligen ha överkritisk dämpning, men C=0.5*Ccrit verkar inte helt orimligt för banbilar och lika åt båda hållen. Beror förstås på krängning och andra saker. Någon som har en uppfattning?

Hur ställbara brukar ställbara dämpare vara? Kan man utan problem gå ifrån t.ex. 0.2*Ccrit till 1.2*Ccrit om man har en dämpare som i mittläget är gjord för 0.7*Ccrit?

#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

En mkt bra fråga Anders. Vet att det behandlats på annat ställe på forumet, men vet inte om man kom fram till ngt vettigt, generellt, svar.

Tycker dock din uppställning är mkt bra och visar på ett bra sätt vad det handlar om.

Frågan är nu hur stort spann man har på "Multipeln*C" i en normal, justerbar dämpare. Vore mkt vettigt att ha ett värde på. Fast det gäller ju enbart som en uträkning från fall till fall. (Eller ska vi säga bil till bil?)

Sen är ju fråga två vad vi vill ha. Har hört kritisk dämpning från en del håll, men likaväl fått det sågat hos andra. Har för mig att Göran har haft en förklaring på fenomenet varför man inte vill ha kritisk dämpning. Även om det spontant kan kännas väldigt rätt. har för mig att det kom in parametrar om krängning och lutningsvikel på bilen som inte mådde bra av kritisk dämpning. Men jag kan minnas fel.

Alltså, vem reder ut "spannet" på en "normalt justerbar dämpare"?
SKA man utgå från Ccrit?
Kan man generellt säga att en viss multipel är ett vettigt nollvärde för våra svenska banor (eller bana överhuvudtaget)?

Då har vi än engång dragit igång en dämpar/fjädertråd med massor av intressanta spörsmål. thumbs up

Hoppas inte Dulliman blir eller när vi mer eller mindre : Då får han säga till så Magnus eller ngn kan flyttas oss "Formelfetischister"...

Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Inga problem, jag blir varken eller . Jag bara läser och lär.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

fuling skrev:
Dulliman:
F1 bil =6-8Hz detta är lika med fjädrina alla järnspett, allså STENHÅRT'

I sammanhangen bör nämnas att F1-bilen är lite speciell där bl.a. däcksidan fjädrar på ett annat sätt jämfört med en standardbil. F1-bilen är även beroende av sin aerodynamik vilket oxo krånglar till beräkningarna. F1 är bra konstigt

Fjäder hårdheter.
2 besök senaste veckan (2434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande