Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1526 totalt) |
Räkna på utväxling
Tjo Har ett angenämt bekymmer som jag tänkte engagera er i ![]() Har en ar 75 3.0 banbil som jag skall byta låda i till vintern. Nu är jag på jakt efter en donator lådan, men... Jag vet inte vad jag har i utväxling förnuvarande, vare sig på växlarna eller slutdrevet, dock vet jag att på 215/40/16 däck 6350rpm gjorde bilen 239km/h enligt gps . Har kollat efter utväxlingar på div alfasiter men min modell verka vara lite udda, det är en America Potenziata som tydligen har en liknande låda som QV:n har. Är det nån som har koll på hur man räknar utväxlingar? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Sitter lådan och slutväxeln ihop på din bil.......eller är det en kardanstång mellan.??
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Transaxelbil, lådan sitter som ett helt paket med koppling, låda, diff så antingen skifta drev (jobbigt) eller byta till en låda som har suttit på t.ex en 2.0 TS. Det finns rakskurna drevsatser oxo (colotti) men dom växer ju inte på träd
Det skall ju ändå göras en del jobb på så sätt att lätta drev för att spara synkringar bland annat samt spänna upp diffen till 45% _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Ta en titt på den här: http://www.attitudemotorclub.com/has
Med lite labbande med siffror kan du rätt enkelt komma fram till vilken utväxling du har. |
||
2st förslag:
alt.1 1. Ställ bilen på en plan plats så hjulen så hjulen kan snurra 1 varv. 2. Skruva ur alla tändstift. (för att det skall vara lättre att vevea runt motorn) 3. Lägg i 1an, dra ett kritstreck på hjulet och håll reda på strecket så det går att se när hjulet snurrat 1 varv. 4. Vrid nu runt motorn och räkna antal varv som motorn behöver rotera för att hjulet roterat 1 varv. Återupprepa punkt 1 till 4 för 2an, 3an mm tex 1an 13,5 varv, då har man allså 13,5 till 1 i totalutväxling. Alt. 2: Går även att räkna ut om man har varvräkanre och hastighetsmätare i bilen men det blir gärna lite mer vingel då. n=varvtal i r/min c=hastighet i km/h D=däckets rullningsdiameter i meter. pi=3,14................... u=totalutväxling u=n*D*pi*3,6/60/c Edit: D=däckets rullningsdiameter i meter: "i meter" tillagt. _________________ Johan Sjölinder |
||
R*rpm*60/u
R=hjulets rullomkretsen i km. *60 för att ändra från km/m till km/h. u=totala utväxling (utväxlingen på en växel * slutväxeln). |
||
Så här ser det ut ![]() Skall kolla upp era förslag, bilen är ju ändå inte "körbar" ännu. Hoppas lådan klarar året ut bara för det smäller väldigt styggt mellan 2-3 och 4-3 och 3-2 växlingar även om det låter coolt. Lådorna är ju dåliga från fabrik men dom klarar misshandeln iaf. Får inte växla så fort kanske...? Nää _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Ladda ner mitt program TrackTimer och klicka dig till Setup - Gearing, sen kan du leka hur mycket du vill! Klicka in en dynokurva också under Setup-Engine så kan du se hur den mappas på olika växlar.
http://www.TrackTimer.com ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (1526 totalt) |