Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 968 vs M3 E36
<<   1, 2, 3, 4   >>
9954 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Bäst att ta kål på två myter på en gång.

v_skogh: Det går jättebra att lasta grejor i en 968!! om man jobbar lite,
får man med fyra extra hjul och en passagerare, det är väl helt ok?

Mäkinen: E30 M3 som banbil... Get real, den är klart överreklamerad, om
jag får ge min högst personliga åsikt. Klen motor och trötta bromsar. Inte en suck mot en 968, tyvärr.

/MVH

Mantorp
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:

jag får ge min högst personliga åsikt. Klen motor och trötta bromsar. Inte en suck mot en 968, tyvärr.

/MVH

*morr*

Nä, för M3:an höjs ju aldrig till skyarna som "the ultimate tracktoy"...
968 är klart underskattat, ihop med 944.
Men att jämföra en 968, som är en klart nyare bil, och en M3:a som börjar bli ganska gammal, tyvärr... Ser man sedan till prislappen så har de, 968, jag sett varit klart dyrare iaf...

Det handlar om kännsla för modellen och lite . Alla är vi saliga på vår tro...

Sen ser jag banbilar som grundobjekt. Just bromsarna och att motorn kan kännas lite av/på är saker som jag personligen redan satt upp på min "Självklarheter att ändra på"-lista... Även om studierna sätter hinder för en M3:a inom de närmsta 3 åren.

Som "everydaycar" är en 325 E30 klart mkt bättre än en M3:a. Motorn känns fetare och sexan ger skön konfort, men ett fint klipp på topp.
M3:an är en leksak...för vuxna pojkar.

v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Men som en trevlig kompromiss som tåls att rastas på banorna måste väl ändå E36 M3 ses...?
Det är ung. det jag vill åt.
Hade gärna haft en Porsche 968 också. Men det lutar åt en riktigt långlopps bil istället.

Slåtte
Här sen Nov 2002

AL skrev:
FredrikÅ skrev:

/MVH

*morr*

Nä, för M3:an höjs ju aldrig till skyarna som "the ultimate tracktoy"...
968 är klart underskattat, ihop med 944.
Men att jämföra en 968, som är en klart nyare bil, och en M3:a som börjar bli ganska gammal, tyvärr... Ser man sedan till prislappen så har de, 968, jag sett varit klart dyrare iaf...

Det handlar om kännsla för modellen och lite . Alla är vi saliga på vår tro...

Sen ser jag banbilar som grundobjekt. Just bromsarna och att motorn kan kännas lite av/på är saker som jag personligen redan satt upp på min "Självklarheter att ändra på"-lista... Även om studierna sätter hinder för en M3:a inom de närmsta 3 åren.

Som "everydaycar" är en 325 E30 klart mkt bättre än en M3:a. Motorn känns fetare och sexan ger skön konfort, men ett fint klipp på topp.
M3:an är en leksak...för vuxna pojkar.

Bäst att ge dig lite understöd, Andreas!

Jämföra BMW och Porsche är svårt, den ena är en trimmad standardmodell och den andra byggd som en sportbil från början. Klart att det finns skillnader. Men om man utgår från vad det är så finns det nog inte bättre alternativ än M3 E30 som skojsig leksak!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skall inte försvara eller ta ställning för eller emot någon bil iom denna tråd. Vill bara ha saklig fakta kring bilarna.
När du säger att M3:an "bara" är en förädlad standardbil så håller jag inte riktigt med.
Så vitt jag vet så är M3:an en helt annan bil än sina motorsvagare syskon. Förstärkningar, hjulupphägning osv är ändrade till det bättre. Enligt kollegor (bmw-freaks) så är M3:an en ny bil i jämförelse mot småsyskonen. Dock i samma yttre skrud som dessa.
Detta är inte saklig fakta utan sådant jag fått berättat för mig flera gånger, litar på att det stämmer men är inte säker.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Visst stämmer det att M3:an rejält modifierad jämfört med sina småsyskon, den byggdes ju för att tävla med.

Men Porsche är för mig rena sportbilar medan BMW är en sportig standardbil, alltså mer av en kompromiss. (Fråga Magnus) Det passar mig bäst för stunden, jag kör ju själv M3.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Man kan väl säga så här:

- M3 E30: Byggd från närapå grunden för att tävlas med, dvs homologeringserie släppt för gatan

- M3 E36: ordentligt modifierad prestandamodell jmfrt med de snällare syskonen. Inte byggd för någon tävlingserie.

- Porsche: Ja det är ju en Porsche... det räcker väl så...

EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Bilar kommer fran olika generationer, mer rättvis jämförelse blir M3 E30 mot 944 S2.
Jag har haft bade M3 E30 och 968an, fantastiska bilar.
Dom har bada sin charm, en M3 E30 med bilstein grupp N chassi kan stressa en 968 med M030 paket.
Jag har nu en M3a i garaget, hittar jag en bra 968CS sa är jag intresserad.
Idealet är att ha tva :-)

/Anders Kaarle
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Tackar Sörpan, Magnus och AK!

Ni har tillsammans satt ord på det jag menade, eller försökte får fram... thumbs up

Leif A
Alingsås
Här sen Dec 2002

Låt oss komma överens om att det är två mycket kompetenta bilar.
Som 968:a ägare kan jag hålla med om att som "everyday car" är säkert M3:an mycket mera praktisk.
I slutet av artikeln som jag refererade till stod det att reportern ville ha en "rematch" och undrade om någon ville låna ut en E30 EVo
Kunde bli en intressant duell, hade dom sista EVo-bilarna 238hk??

AK! jag funderar på att sälja min 968 CS-93 8000 mil har alla dom rätta grejorna
M030, diff, Bilstein cup, och GT3 bromsar inte billig, men garanterat en av dom bästa. Kan ses på länken nedan. Endast till salu om jag kan komma över den bil jag fått ögonen på.

http://groups.msn.com/porsche944Sverige/lark.msnw?albumlist=2

Mvh
Leif

Borås
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lark skrev:
Som 968:a ägare kan jag hålla med om att som "everyday car" är säkert M3:an mycket mera praktisk.
I slutet av artikeln som jag refererade till stod det att reportern ville ha en "rematch" och undrade om någon ville låna ut en E30 EVo

AK! jag funderar på att sälja min 968 CS-93 8000 mil har alla dom rätta grejorna
M030, diff, Bilstein cup, och GT3 bromsar inte billig, men garanterat en av dom bästa. Kan ses på länken nedan. Endast till salu om jag kan komma över den bil jag fått ögonen på.

Mvh
Leif

Jaha så det är du som har den blåa som ennan annan suttit å drägglat efter på 944sverige.
Verkligen fin måste jag säga. thumbs up
Kan du inte skicka mig ett mail så kan vi snacka vidare lite.
vskogh@volvocars.com & viktor@alltombilen.com (skicka gärna till bägge).
I övrigt, hade inte M3 E30 EVOIII närmare 280 hk? Kanske är helt ute å cyklar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Gatversionen hade runt 240....

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Gatversionen hade runt 240....

om det är M3 E30 Sport Evo ni menar med 2,5 liters motorn, så stämmer nog siffran 238 hk!
Brorsan hade chipat sin till c:a 260 hk och bytt till en lägre bakaxelutväxling. Sport Evo'n skiljer sig på c:a 600 punkter jmf med en 2,3 liters "vanlig" M3:a. Bl a har den tunnare rutor!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fråga:

Sport Evo = EVOIII

?

Det är så jag tror iaf....

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lark skrev:

Mvh
Leif

Exakt så ska en mercakombi utnyttjas, 2 flak Bit och Warsteiner, en porschetidning och ett gäng kartonger med Speedlinefälgar! Snyggt lastat

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Fråga:

Sport Evo = EVOIII

?

Det är så jag tror iaf....

Stämmer. Det riktiga namnet är M3 Sport Evolution.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Lark-> om det var till mig du refererade angående "everydaycar" så var min jämförelse mellan en 325:a och M3:an... fast jag kanske missuppfattade dig?

Kanske är helt insnöad, men jag börjar tycka att M3:orna börja bli lite av klenoder och kanske inte ngt man har som mer eller mindre bruks... Lite för speciell bil för det. Fast jag är ju inte normal när det gäller dehär vagnarna så...

Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Lark-> om det var till mig du refererade angående "everydaycar" så var min jämförelse mellan en 325:a och M3:an... fast jag kanske missuppfattade dig?

Kanske är helt insnöad, men jag börjar tycka att M3:orna börja bli lite av klenoder och kanske inte ngt man har som mer eller mindre bruks... Lite för speciell bil för det. Fast jag är ju inte normal när det gäller dehär vagnarna så...

På tal om insnöad. På med rattmuff och ut i snön! M3E30 funkar till allt!

Alingsås
Här sen Dec 2002

DanielB skrev:
Lark skrev:

Mvh
Leif

Exakt så ska en mercakombi utnyttjas, 2 flak Bit och Warsteiner, en porschetidning och ett gäng kartonger med Speedlinefälgar! Snyggt lastat

mvh
Daniel

Javisst är det så
tråkigare grejor har man ju släpat på.

/Leif

Alingsås
Här sen Dec 2002

AL skrev:

Nä blandade nog ihop inläggen lite

Som "everydaycar" tänker jag mer på E36:an.

/Leif

Slåtte
Här sen Nov 2002

Porsche-Daniel skrev:
AL skrev:

På tal om insnöad. På med rattmuff och ut i snön! M3E30 funkar till allt!

Japp, -18 grader i Åre idag, härligt!

Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 968 vs M3 E36
<<   1, 2, 3, 4   >>
9954 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande