Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vatten i bensin
2373 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Vatten i bensin

Hur är, den mesta bensinen innehåller lite sprit nuförtiden väl? Är spriten löst i bensinen? Innebär det att ev vatten i tanken löses i bränslet?

Hursomhelst, det jag är ute efter är om lagom mängder vatten i bensinen kan ha gynnsam kylande effekt på förbränningen på överladdade motorer med bristfällig laddluftkylning? Är detta ö h t tänkbart eller kommer andra negativa effekter har mycket större inverkan? T.ex att motorn vägrar att tända på lågvarv elller ngt?

_________________
Pär Hylander
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vatteninsprutning har ju förekommit på turbomaskiner men då endast när det har passerats ett visst laddtryck. I ditt fall är det väl bättre att köra E85 då det går kallare med sprit, större spridare (+40%).

Inlägget ska inte tas för seriöst då jag svamlar lite om vad jag läst på TPC.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re: Vatten i bensin

Pär Hylander skrev:
Hur är, den mesta bensinen innehåller lite sprit nuförtiden väl? Är spriten löst i bensinen? Innebär det att ev vatten i tanken löses i bränslet?

Hursomhelst, det jag är ute efter är om lagom mängder vatten i bensinen kan ha gynnsam kylande effekt på förbränningen på överladdade motorer med bristfällig laddluftkylning? Är detta ö h t tänkbart eller kommer andra negativa effekter har mycket större inverkan? T.ex att motorn vägrar att tända på lågvarv elller ngt?


Etanolen som är tillsatt bensinen är i regel ca 99,5% ren. Om vatteninnehåller blir för högt så kommer en fasseparering att ske i bränsletanken. Sker detta så kommer motorn att stanna, då den tyngsta fasen som lägger sig i botten inte är brännbar.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Re: Vatten i bensin

Johan Edlund skrev:
Pär Hylander skrev:
Hur är, den mesta bensinen innehåller lite sprit nuförtiden väl? Är spriten löst i bensinen? Innebär det att ev vatten i tanken löses i bränslet?

Hursomhelst, det jag är ute efter är om lagom mängder vatten i bensinen kan ha gynnsam kylande effekt på förbränningen på överladdade motorer med bristfällig laddluftkylning? Är detta ö h t tänkbart eller kommer andra negativa effekter har mycket större inverkan? T.ex att motorn vägrar att tända på lågvarv elller ngt?


Etanolen som är tillsatt bensinen är i regel ca 99,5% ren. Om vatteninnehåller blir för högt så kommer en fasseparering att ske i bränsletanken. Sker detta så kommer motorn att stanna, då den tyngsta fasen som lägger sig i botten inte är brännbar.


Menar du att det separerar pga att det finns det finns bensin, sprit och vatten i tanken? För i min sällan öppnade spritflaskor i barskåpet så har jag ivf aldrig sett seperation....

_________________
Pär Hylander
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Inte helt OT:

I vintras så rostade det hål på tankpåfyllnigsröret i mor's mazda 323:a det gjorde att det kom in vatten i tanken, nu var det inte några kontrollerade volymer direkt, men separerade - det gjorde det mycket väl.

var väldig jobbigt när det blev minus ute och vattnet låg som en härligt frusen isklump runt pickupen - var liiite svårstartad

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



den sprit som de tilsätter är väll bara 95% med tanke på att det är ungefär samma sprit som de gör E85 av !

men anledningen till att de har sprit i bensinen är väll att det är skattefritt (ej strafbeskattat) som det tar redigt betalt för (ekonomiska skäl från bolagen bla)

sen så har det effekten av K-sprit så man inte behöver använda k-sprit på vinten för att binda upp vattnet som kondenseras i tanken

sen om det är 5% sprit i tanken så kan det inte binda hur mycke vatten som helst och då kommer det troligen att separea

sen såg jag nått förut att vatten i insprutningen gjorde förbräningen betydligt renare och jag tror att på dieselmotorer så gjorde 10% av vikten var vatten (separat vattensprut) en minskning på 90% av farliga ämnen som fria radikaler och Co och andra ohälsosamma ämnen/gaser


sen var det väll i brasilien som de spädde ut deras E95 med vatten så det låg på ca 60% och de flesta bilarna ska väll funka på det (inte så bra men funka ändå men då var det mest förgasarbilar där man bara skruva upp dom lite)

men ska du ha bästa kyleffekten och möjlighet att blanda mer vatten i bränslet så är E85 att föredra men om du ska kompensera för en för liten IC så bör du sätta vattensprutet före ICn så att detar förångingsernergi ur luften och kyler de lite extra pga det

sen så borde det antagligen leda till en långsammare förbräning så det borde klara en högre tändning och högre ladtryck men sen är ju frågan vad de andra sakerna tål

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Som jag skrev tidigare så är den etanol man tillsätter bensinen kring 99,5% ren. Destillerad etanol når max 95-96%, denna är inte användbar vid blandningar med bensin.

Etanol går bra att blanda med vatten; etanol, vatten och bensin är dock ingen bra idé. Beroende på temperatur och halter av de tre ämnen kan fasbildningar ske.

Ett litet utdrag från Chevrons hemsida

Citat:
Conventional gasoline, depending on its aromatics content, can dissolve up to 150 parts per million (ppm) water at 21°C (70°F). Oxygenating gasoline with ethers can increase water solubility to 600 ppm. Contacting either conventional gasoline or ether-oxygenated gasoline with additional water will not affect the properties of the gasoline but can make it hazy in appearance.

Cooling water-saturated blends turns them hazy because some of the water becomes insoluble. However, the water that is released does not contain much ether and there is not enough water to cause performance problems.

The situation is different for gasoline oxygenated with 10 vol % ethanol. The gasoline-alcohol blend can dissolve more water (6000-7000 ppm at 21°C/70°F). When this blend is cooled, both the water and some of the ethanol become insoluble. Contacting the blend with more water also draws ethanol from the blend. The result, in both cases, is two layers of liquid: an upper ethanol-deficient gasoline layer and a lower ethanol-rich (up to 75% ethanol) water layer. The process is called phase separation and it occurs because ethanol is completely soluble in water but only marginally soluble in hydrocarbons. After phase separation, the gasoline layer will have a lower octane number and may knock in an engine. The fuel also is less volatile. The engine will not run on the water/ethanol layer. As the concentration of ethanol is decreased, the aromatics content of the gasoline is decreased, and as temperature is decreased, less water is required to cause a phase separation.

The potential for phase separation requires that gasoline oxygenated with ethanol not be exposed to water during its distribution or use in a vehicle. Because of this requirement, gasoline oxygenated with ethanol is not transported in pipelines, which sometimes contain water. Rather, the ethanol is added to tanker trucks at the terminal immediately before delivery to the service station. Housekeeping at the service station is very important to prevent water contamination. This water sensitivity also means that extra care should be taken when gasoline oxygenated with ethanol is used as a fuel for boat engines. Ethanol blends are hygroscopic (absorb moister from the air) and in time can phase separate during storage if the tank is vented to the atmosphere and is subject to breathing as a result of temperature changes.


Sök annars på google med "phase separation gasoline ethanol water" så kommer det upp massvis med svar.

Vatteninsprutning hos dieslar och bensinmotorer får inte blandas samman. Vatteninsprutning hos bensinmotorer tenderar att sänka Nox medans HC utsläpp ökar. Vatten kan också leda till korrosionsproblem. Blandar man i stora mängder vatten i alkoholer så kommer deras brännbarhet försämras (och till slut upphöra), i de fall man kör med vatten så rör det sig normalt om ett fåtal procent och då är det med blandningar där inte bensin förekommer. Exempelvis så kan man köra på 95% etanol (5% vatten), detta gör att det räcker att destillera etanolen vilket gör det hela billigare. En blandning av 95-96 etanol med rest. vatten har lägsta kokpunkt av alla vatten och etanol blandningar varför detta sätter gränsen hur ren etanol som kan tillverkas med enbart destillering.

Vatten kan motverka, det är ingen ersättare till laddluftkylare vilka gör laddluften tätare. Förångar man bränsle och/eller vatten innan insugsventilen stängt tenderar detta snarare att sänka fyllnadsgraden genom att den kallare luften innehållande förångat bränsle/vatten är mindre tät än luft som är något varmare. Vatten har förvisso mycket dåliga kylande egenskaper vid temperaturer under 100 grader.
Citera
Skruva banåkabil
Vatten i bensin
2373 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande