Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Z3 i BMW Cup (+ev Roadsport)?
1, 2, 3   >>
10769 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
BMW Z3 i BMW Cup (+ev Roadsport)?

Håller på att kolla efter en mer flexibel tävlingsbil och hamnar då i valet av öppen sportvagn. Kanske inte den kategori bilar som normalt förknippas med flexibilitet, men det är i perspektivet att tävlingsbilen även kan användas för kortare nöjesåkning på allmän väg de få soliga dagar vi har.

Ett av alternativen är BMW Z3 och jag har inte siktet ställt på högre klasser än BMW Cup Standard / Roadsport C eller i andra hand Modifierad / Roadsport B. Vill köra mycket och skruva så lite som möjligt och motorpyssel är inte favoritsysselsättningen.

Jag funderade på om Z3 fanns med typ 318 is-motorn med GrpN-homologisering, men har inte kunnat finna ut om 1.9 har den motorn eller ngt annat.... Kommer kanske inte ner i matchvikt med den heller. Har sett att det startat en 2.8 med framgång i år, men då kanske den är utanför min budget.

För att Z3 öht ska klaras av ekonomiskt så krävs det också ett billigt (=rimligt skadat) objekt och www.mobile.de indikerar inte särskilt låga priser ens för rena vrak, så vad ekonomin anbelangar så ser det lite brunt ut för Z3 om det inte dyker upp ngt kap.

Men jag hoppas att det finns lite tips och råd i linje med mina funderingar? Ös på isåfall!

En liten fotnot: Kör 205 GTi i Fyndbörsen och söker alltså fler användningsområden (såsom glassköp ) för eventuell framtida tävlingsbil, har mycket kul i min nuvarande. Vad det skulle innebära att byta till tex E30 318 is eller 323/325i och köra BMW Cup + ev Fyndbörsen, har jag redan hyfsad koll på. *Försöker hålla de fruktansvärda is-männen på avstånd så gott det går..... *

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Ska du köra Roadsport C så VERKAR det ju finnas en bil som dominerar klassen redan, varför inte skaffa en sån?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
miataninja skrev:
Ska du köra Roadsport C så VERKAR det ju finnas en bil som dominerar klassen redan, varför inte skaffa en sån?
Försöker komma underfund med ett visst forum, som verkar kräva betalt medlemskap innan postning. Men den anonyma biltypen jag tror du menar är redan med i spelet.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hej Pär,

Det finns ett forum som är öppet för postning av icke-medlemmar också

inte mitt beslut att stänga resten av forumet för icke-medlemmar...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
miataninja skrev:
Hej Pär,

Det finns ett forum som är öppet för postning av icke-medlemmar också

inte mitt beslut att stänga resten av forumet för icke-medlemmar...
Redan fixat, så nu ska vi nog låta BMW-vännerna ha sitt forum ifred.....

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Pär,

Du behöver inte något medlemskap för att ställa frågor om BMW SC eller BMW Cup här.
Det räcker att du fundera på att välja det för oss självklara valet av BMW eller BMW Cup

Vi har en Z3 Coupe 2.8 L (om jag minns rätt) i BMW Cup denna säsong, och hade Nygårds vrålsnabba Z3M Coupe (3.2 L) som totalsegrare i BMW Cup förra säsongen.

Ta kontakt med vår Cupgeneral Lars-Åke så får du ett utmärkt bollplank till dina Cupfunderingar.
Du hittar Lars-Åke här under information om BMW Cup: http://www.bmwsc.com/kontakt_index.html
Cupreglementet finner du här: http://www.bmwsc.com/bmwcup/index_pages/reglemente_index.html

Dessutom finns det en hög med Cupförare på forumet som är välkomna att hoppa in i diskussionen.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Ska ta kontakt med Lars-Åke, men det är inte så mkt reglementefunderingar jag har. Är bara så rudis på Z3-modeller och vill gärna se funderingar över vad som kan göras med tex 1.9. Jag vet ju inte ens vad det är för motor som sitter i den. Om det är 318 is-motorn, eller ngn med motsvarande homologering, så är det ju inte helt döfött.

Som sagt har jag sett att 2.8 verkar kunna gå bra, men tyvärr verkar den bli för dyr, men man vet aldrig!

Spekulationer över Z3-modeller och deras förväntade prestation i främst standard skulle alltså välkomnas. thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Här har du alla motormodeller:
http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

318is-maffian (E30) kör med M10 medan Z3 1.9 kör M43.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Hobbe skrev:
Här har du alla motormodeller:
http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

318is-maffian (E30) kör med M10 medan Z3 1.9 kör M43.


318isE30-motorn heter M42, annars är det rätt. Z3 1,9 fanns bara som cabriolet, men det går ju att kasta i en bur och hardtop...

Ska du ha coupékaross så är det bara sexcylindriga motorer som gäller. 2,8 samt 3,0 plus M-varianterna.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Sörpan skrev:
Hobbe skrev:
Här har du alla motormodeller:
http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

318is-maffian (E30) kör med M10 medan Z3 1.9 kör M43.


318isE30-motorn heter M42, annars är det rätt. Z3 1,9 fanns bara som cabriolet, men det går ju att kasta i en bur och hardtop...

Ska du ha coupékaross så är det bara sexcylindriga motorer som gäller. 2,8 samt 3,0 plus M-varianterna.
Det är cabben jag vill ha om det händer så det är OK...

Men i länkade modellguide så nämns bara Z3 1.8 vid M43. Detta var om jag minns rätt en 1.8 l tvåventilare och jag har en vag aning om att 1.9 hade samma cylindervolym som 1.8 men fyra ventiler/cyl? Någon motreaktion mot 16V/GTi-hysterin, måhända? Jag har förmodligen fel, men så säger mig minnet.....

Z3 1.9 nämns f.ö. inte alls i modellguiden.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Jag förslår en Porsche 944, en praktisk sportkombi som kan köras med t.ex. PCS, PCSR, Roadsport och mängder annat samtidigt som man har hur stort bagage som helst och väldigt bra driftsäkerhet.

_________________
Anders Hansson
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Pär skrev:
öppen sportvagn ... även kan användas för kortare nöjesåkning på allmän väg de få soliga dagar vi har.


sweanders skrev:
Jag förslår en Porsche 944, en praktisk sportkombi som kan köras med t.ex. PCS, PCSR, Roadsport och mängder annat samtidigt som man har hur stort bagage som helst och väldigt bra driftsäkerhet.


Då menar du förstås den öppna sportvagnen 944 cabriolet?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



miataninja skrev:
Pär skrev:
öppen sportvagn ... även kan användas för kortare nöjesåkning på allmän väg de få soliga dagar vi har.


sweanders skrev:
Jag förslår en Porsche 944, en praktisk sportkombi som kan köras med t.ex. PCS, PCSR, Roadsport och mängder annat samtidigt som man har hur stort bagage som helst och väldigt bra driftsäkerhet.


Då menar du förstås den öppna sportvagnen 944 cabriolet?


Uhm, oj..

Men S2 Cab är ju väldans trevlig iofs.

_________________
Anders Hansson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
sweanders skrev:
Jag förslår en Porsche 944, en praktisk sportkombi som kan köras med t.ex. PCS, PCSR, Roadsport och mängder annat samtidigt som man har hur stort bagage som helst och väldigt bra driftsäkerhet.
944 var med i kalkylen ett tag, men den har oftast tak. När den inte har det är det för dyr och för tung, tyvärr. Om tak hade varit acceptabelt, hade 944 varit en contender, helt klart. thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Upps, sweanders fick tydligen på pälsen under tiden jag knåpade min ynkliga rad!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Pär Hansson skrev:

Z3 1.9 nämns f.ö. inte alls i modellguiden.


Sörpan har rätt med M42.
M43 1.6-2.0 L så det inkl. 1.9.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Finns inte Z3 med M44, alltså 1,9l 16V?
Annars får du väl skapa en sådan. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Pär Hansson skrev:
Sörpan skrev:
Hobbe skrev:
Här har du alla motormodeller:
http://www.autopower.se/modellguiden/vin_ec.asp

318is-maffian (E30) kör med M10 medan Z3 1.9 kör M43.


318isE30-motorn heter M42, annars är det rätt. Z3 1,9 fanns bara som cabriolet, men det går ju att kasta i en bur och hardtop...

Ska du ha coupékaross så är det bara sexcylindriga motorer som gäller. 2,8 samt 3,0 plus M-varianterna.
Det är cabben jag vill ha om det händer så det är OK...

Men i länkade modellguide så nämns bara Z3 1.8 vid M43. Detta var om jag minns rätt en 1.8 l tvåventilare och jag har en vag aning om att 1.9 hade samma cylindervolym som 1.8 men fyra ventiler/cyl? Någon motreaktion mot 16V/GTi-hysterin, måhända? Jag har förmodligen fel, men så säger mig minnet.....

Z3 1.9 nämns f.ö. inte alls i modellguiden.


Z3 1,9 såldes aldrig ny i Sverige och Autopowers modellguide omfattar bara bilar sålda nya i Sverige.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Finns inte Z3 med M44, alltså 1,9l 16V?
Annars får du väl skapa en sådan. thumbs up


Den fanns väl?
Men det bör inte vara några stora bekymmer att ändra så det blir så om man nu inte hittar rätt kombo direkt.

Denna info bör vara korrekt. http://users.belgacom.net/bmw_z3/bmw_z3_engines.htm

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anton Lillsund skrev:
Andreas Lidström skrev:
Finns inte Z3 med M44, alltså 1,9l 16V?
Annars får du väl skapa en sådan. thumbs up


Den fanns väl?
Men det bör inte vara några stora bekymmer att ändra så det blir så om man nu inte hittar rätt kombo direkt.

Denna info bör vara korrekt. http://users.belgacom.net/bmw_z3/bmw_z3_engines.htm


Då minns man rätt och ja, man får väl skapa en annars.
Vore skitkul projekt att atackera Miata cu...Roadsport C med. Kunskap och delar till chassit finns det MYCKET gott om.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Avsaknaden av Z3 i RoadSport C skulle man ju kunna tro är ett tecken, men det kanske är mest för att ingen känner sig manad. Det går ju att köra bra med ett straffviktad Fiero så varför inte
Detta i MGCC KM, i SPVM är det mera sparsmakat med anmälda i C.

Nån borde ha testat nån gång tycker jag...

Vad ligger minmivikten på för en typisk Z3a (med de 5% effekttillägg för datorsprut samt 5% effekttillägg för ABS)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW Z3 i BMW Cup (+ev Roadsport)?
1, 2, 3   >>
10769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande