Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Koeniggsegg CCX at Top Gear
<<   1, 2, 3, 4   >>
12399 besök totalt
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Nisse977 skrev:
jema skrev:
äsch! mclaren är en 80-talsbil! kan omöjligen vara bättre än en bil designad på 2000-talet! eller?

Tjaa... Koenigsegg har ju ca 150hk mer och är designad på 2000talet.. ändå går den "bara" officiellt 1km/h fortare än McLaren!? och den verkade ju inte ha den bästa väghållningen i testet på TopGear!? Frågan är ju hur en McLaren skulle ha placerat sig??

Kontrollera var rekorden är satta. McLaren F1 satte sitt rekord på samma rakbana som Veyronen, medan CCR körde på ovalbanan Nardo när den klockades. Skulle tro att Koenigsegg är bra mycket snabbare på rakkurs än konstant svängande.

Edit: Jag har för övrigt precis skrivit till Top Gear och frågat varför inte McLaren finns med på listan.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Den stora skillnaden i pris beror nog på att om fabriken får som de vill så kommer CCX att bli värsta Svensson-bilen jämfört med de 100 F1 som tillverkats. Ingen vet väl hur många de kommer bli, och tvingas fabriken stänga (kk eller nått) nu så lär det inte ta lång tid innan en Koeningsegg är betydligt dyrare än en McLaren F1.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Tobias Lindell skrev:

Kontrollera var rekorden är satta. McLaren F1 satte sitt rekord på samma rakbana som Veyronen, medan CCR körde på ovalbanan Nardo när den klockades. Skulle tro att Koenigsegg är bra mycket snabbare på rakkurs än konstant svängande.

Edit: Jag har för övrigt precis skrivit till Top Gear och frågat varför inte McLaren finns med på listan.

Gött! Skulle vara kul att veta hur den skulle placera sig!

Jasså! Jag läste nån gammal broshyr om McLaren, där den testades på Nardo.. Men det kanske inte var samma tillfälle som dess topptid sattes? Man har ju sett nån video på nätet där nån uppnår 391km/h men det var ju på en raksträcka. Fort gick det i alla fall

Tobias Lindell skrev:
Den stora skillnaden i pris beror nog på att om fabriken får som de vill så kommer CCX att bli värsta Svensson-bilen jämfört med de 100 F1 som tillverkats. Ingen vet väl hur många de kommer bli, och tvingas fabriken stänga (kk eller nått) nu så lär det inte ta lång tid innan en Koeningsegg är betydligt dyrare än en McLaren F1.

Ja det ligger mycket i det ja!

Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004

Tobias Lindell skrev:
Nisse977 skrev:
En jobbarkompis ställde idag frågan: -Varför kostar en gammal McLaren 10miljoner mer än en ny Koenigsegg??

Min gissning är, i McLaren får man lite finare: Kvalitet, Motor, Väghållning!

och en liten etikett där det står "Designed by Gordon Murray".

Edit: McLaren F1 har väl knappast bättre väghållning än en Koenigsegg för övrigt? Den är ju också känd för att vara extremt svårkörd och närmast omöjlig att hålla på rakkurs i toppfart, och den saknar ju också vinge och TCS i originalutförande.

Angående motor, så är det väl upp till var och en om man gillar BMW eller Ford bättre...

Mclaren F1 såldes också i LM utförande med original vinge och samma fälgar som på GTR varianten.
Finns (fanns?) en regad i sverige där reg nr börjar med UA o slutar med 06.

All heder åt Koenigsegg men deras bil är en "kit car" jämfört med McLaren F1. (trots att den kom ut 10 år efter..)

Gordon Murrays sista F1 bil var väl MP4/4 som Senna och Prost krossade allt motstånd med -88.

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

MaZ skrev:
Turbo² skrev:
Ford borde köpa upp Koenigsegg så dom får pengar att färdigutveckla bilarna. (vilket dom inte är idag)

HAHAHAHHAHAHAHAAAA!!!

Det där var snudd på olagligt roligt. Vilken satir!

Tror du att Koenigseggs bilar verkligens är lika utvecklade och testade som t.ex. Bugatti som har testat veyron i extrema klimat situationer.
Jag förstår att ägget inte har råd och tid att göra det, men det har bugatti pga VW står bakom dom. Därför vore det bästa att t.ex. Ford köpte upp dom. Så att dom kan göra det där "lilla" sista på bilen. För tänk på hur veyrons situation såg ut. Hade veyron varit under äggets vingar hade den bilen varit ute på marknaden redan 2002. Det där lilla "sista", testerna, inställningarna osv tar tid. Problem dyker upp som måste lösas. Som Koenigsegg gör nu, dvs att låta ägarna vara testare osv fungerar inte i längden. Kanske i början då modellerna är så hajpade som dom är, men om några år då ryktet om att dom pajar stup i kvarten når även de mest entusiastiska köparna kommer inkomsterna sina och man har ett företag som TVR.

Märsta
Här sen Jan 2005

Tjena!

om jag hade möjlighet att välja 1 bil att leva med under resten av mitt liv så hade jag tveklöst valt en Mac F1.
För mig finns det inget som ens kommer i närheten av denna OTROLIGT kompletta bil.
Eller jo, vänta... förresten! En tillverkare! och det är Pagani med deras Zonda...
Men efter dessa 2 blir det tomt värre...

Jag har aldrig kört en Mac. Jag har aldrig sett en CC på riktigt. Och aldrig 'ens' haft möjligheten att torrväxla en Zonda.
Så hur kan jag veta? Hur kan jag göra detta val?

Många av svaren återfinns i ett kort uttalande av Gordon Murray.
Jag kommer tyvärr inte ihåg det ordagrant. Men det var något i stil med.

Citat:
Vi ville att varje del av bilen skulle vara av det för ändamålet bästa tänkbara material som människan i denna tid kunde uppbringa. Och detta oavsett kostnad.

Gordon och hans team använde inte kolfiber, titanium, magnesium, aluminium, guld osv. för att ha något fint att nämna i sälj materialet.
Dom använde det för att det var det bästa material som fanns för den givna uppgiften. Inget annat.
och i jakten på det ultimata är ingen del i det hela försumbar. INGEN!
För varje lite del blir sen en del av helheten.

och jag vågar nog påstå att ingen del i den bilen sitter där på måfå.
Ingen del är för väll tilltagen el. underdimensionerad.
Dom byggde en bil som enligt mig var och är än idag episk och helt utan dess like.

Alla ni här inne har säkert precis som jag sett hur den krängde när Tiff körde den på bana för några år sen i Top Gear.
En Mercedes CLK GTR V12 är säkert snabbare runt samma bana och många andra banor.
En Bugatti Veyron är snabbare. Och en 962 Dauer Le Mans är säkert snabbare till hundra.
Men betyder det att en F1:a är sämre än dessa?

Kolfiber, Titanium och alla dessa exotiska och exklusiva material är inget annat än ingredienser.
och precis som med mat så blir det ingen god rätt enbart pga. fina råvaror.
Det krävs en bra kock för sy ihop det hela. Det krävs en bra kock för att göra det hela rättvisa!!

och jag tror att Gordon är en ovanligt duktigt kock. Och ovanligt duktig på att 'koka' bilar.
och jag tror att Mac F1 är EXAKT så som han tänkte sig. För det som han tänkt sig.
Enligt honom den ultimata 'Drivers Car'. En bil som har allt.
En bil som tål slit och släng. En bil som går som tåget och känns helt rätt in i minsta detalj. I alla situationer.
Kanske inte bäst på allt idag. Men fortfarande bäst än idag sett i sin helhet. Enligt mig.

Ni har säkert hört uttrycket "Jack of all trades - Master at none".
Detta är för mig ofta förknippat med en eller flera kompromisser. Vilket för mig eg. är något negativt.
Men i fallet McLaren F1 blir jag kluven..

Det finns uppenbarligen bilar som är snabbare än F1:an runt en bana.
Bilar som accar snabbare och går fortare. Bilar som är mer bekväma, mer praktiska osv osv.
Bilar som kan tävla mot och slå F1:an i olika individuella grenar.

MEN det finns än idag INGEN superbil som kan slå den på allt. INGEN bil som är mer genomtänkt och mera 'rätt'.
Därför måste jag i detta fall välja vår "Jack of all trades".

Koenigsegg?
Dom va rätt ute och det lovade gott i början med deras planer på Moto Modernis boxer 12:a.
Nu blev det inte så.. Och tur är kanske det. En högpreppad Italiensk motor verkar vara det sista dom behöver idag.

Men det vi har idag är INTE dåligt.
Det är en imponerande bil. Ingen tvivel om det.

Men för mig känns det som att det förvisso är en bil byggd med dom rätt materialen och med snygga siffror på pappret.
Men som någon nämnde tidigare.. lite 'kit car'..
Jag tänker på det engelska uttrycket 'tacky'.. Den känns inte färdig. Den verkar inte vara komplett.
Den går som 17. Men det gör även en Caterham eller en Radical.

....

Dagens 911 känns för mig idag som en mera komplett 'Drivers Car' än CC.
En bil som om jag inte fick välja varken F1:an el. Zondan skulle ta.

För att summera lite. Koenigsegg känns för mig som en väldigt dyr kitcar.
och så vitt jag vet har en kitcar ALDRIG gått upp i pris.

http://www.koenigsegg.se/movies/Koenigsegg_CC.mpg

Citat:
Imagine four point seven litres of pure dynamite sitting behind you. 655 horses waiting to explode at the first sight of open road. 100 km/h arrives in less then 3 point 5 seconds. It's semi monocoque carbonfibre chassi is 21 layers thick. A unique marrige of carbonfiber, titanium and air craft aluminum combined to produce an ultralight engine with enough torque to turn a tornado inside out.
750 newton meters too be exact. Topspeed? Somewhere between here and supersonic.

Ehh, what?? Seriöst....?

För att gå tillbaka till min liknelse med kocken...
Visst pratar duktiga kockar ofta om betydelsen av bra råvaror.
Men det finns ingen kock som bara pratar om råvaror.
För mig känns det som en nyrik 'stackare' som står i sitt nya fina kök med alla tillbehör och dom allra bästa av råvaror..
Men han vet inte riktigt vad han ska laga..

Något kryddigt...? *Hmm*
MASSOR av chilli sen är saken biff! Eller?

/MVH Fredrik

Uppsala
Här sen Okt 2003

Det kanske kan glädja er McLaren F1-fans att det ryktas att Murray har ett LMP-projekt på gång. Hur pass mycket substans det är i ryktena törs jag inte säga men det verkar som att tanken är att han ska sälja projektet till nån bilfabrikant som är intresserad av att köra Le Mans. Lite som TWR gjorde med Jaguar XJR-(vilket nummer det nu var...) och Porsche WSC95. Kan bli ballt.

Stockholm
Här sen Jan 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

I testet säger de att CCX:en har en egenutvecklad V8. Stämmer verkligen det? Är det inte fortfarande en Ford-V8 som de tunat och överladdat lite mer på egen hand "bara"?

Solna
Här sen Jan 2003

scavenging skrev:
I testet säger de att CCX:en har en egenutvecklad V8. Stämmer verkligen det? Är det inte fortfarande en Ford-V8 som de tunat och överladdat lite mer på egen hand "bara"?

Tror fortfarande det är vissa likheter med en fordmotor(längden på blocket ungefär), allt annat är bytt och utvecklat för att passa och hålla i CCX:en så det beror väll på hur man ser saker och ting.

Hur som helst är det en riktigt ball bill som verkar gå ut av bara f*n.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Turbo² skrev:
MaZ skrev:
Turbo² skrev:
Ford borde köpa upp Koenigsegg så dom får pengar att färdigutveckla bilarna. (vilket dom inte är idag)

HAHAHAHHAHAHAHAAAA!!!

Det där var snudd på olagligt roligt. Vilken satir!

Tror du att Koenigseggs bilar verkligens är lika utvecklade och testade som t.ex. Bugatti som har testat veyron i extrema klimat situationer.
Jag förstår att ägget inte har råd och tid att göra det, men det har bugatti pga VW står bakom dom. Därför vore det bästa att t.ex. Ford köpte upp dom. Så att dom kan göra det där "lilla" sista på bilen. För tänk på hur veyrons situation såg ut. Hade veyron varit under äggets vingar hade den bilen varit ute på marknaden redan 2002. Det där lilla "sista", testerna, inställningarna osv tar tid. Problem dyker upp som måste lösas. Som Koenigsegg gör nu, dvs att låta ägarna vara testare osv fungerar inte i längden. Kanske i början då modellerna är så hajpade som dom är, men om några år då ryktet om att dom pajar stup i kvarten når även de mest entusiastiska köparna kommer inkomsterna sina och man har ett företag som TVR.

Jag tänkte på uttalandet att Ford skulle ha pengar.

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

abd

Här sen Feb 2003

Erik B skrev:
De har kört igen: 1:17.6...

http://img154.imageshack.us/my.php?image=vlcsnap69291424ty.png

Gött, skönt att se svenska stålet högst upp. Varför var lappen ännu längre än förut?

Göteborg
Här sen Aug 2005

Erik B skrev:

trevligt!! Vad körde de på innan? Vad körde Ariel Atom på för det var väl den som var etta förut?

Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Zonda F var etta innan med 1.18.x.

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Zondan körde på 1.18.4, alltså slagen med 0.8s....

http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Aha! Ariel var fyra med 1,19,5s (Gillar den bilen!)

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

abd skrev:
Erik B skrev:

Gött, skönt att se svenska stålet högst upp. Varför var lappen ännu längre än förut?

stål..?

BMW 330i -05
Citera
Klucken
Mora
Här sen Apr 2004

Erik B skrev:
Finns det rörliga bilder på detta?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Klucken skrev:
Finns det rörliga bilder på detta?

Bara som bittorrent än så länge. Jag har inte sett det.

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Avsnitt 8x04 antar jag det är (det som sändes igår).
http://www.mininova.org/search/top+gear/added

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
bjorasen

Här sen Aug 2004

Jag tycker också det verkar som att McLaren F1 är en mer komplett och genomtänkt bil. Just det faktum att det är Gordon Murray som har byggt den gör att den har högre status än vad Koenigsegg har. Men detta gör inte Koenigsegg till en mycket sämre bil tycker jag. Jag tycker att den är brutalt häftig iaf!!
Citera
Bilder o videos
Koeniggsegg CCX at Top Gear
<<   1, 2, 3, 4   >>
12399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande